FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   hupsista... C3:sen ylätukivarren momentit. (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=28714)

issakka 18.10.2017 17:00

hupsista... C3:sen ylätukivarren momentit.
 
3 Attachment(s)
Moi...

Kyselisin vähän noita ylätukivarren momentteja ja kuinka usein niitä pitää kiristellä.

Ostettuani auton 2011 katsastuksessa ilmoitettiin että ylätukivarren puslat ovat väljät. Kiireiden vuoksi päätin viedä auton etelä-suomessa olevaan "merkkikorjaamoon". Puslat vaihdettiin. Samana kesänä oikealta puolelta hävisivät säätöpalat. Korjaamo lähetti tilalle uusia.

Olen tässä sen jälkeen ajanut muutamana kesänä, arvioisin että enintään 7-10 tkm... Parina kesänä en viitsinyt edes katsastaa, kun prätkähommat vei huomion.

Muutaman kerran tänä kesänä autolla ajaessa kuului ääni keulasta, enkä oikein löytänyt äänen aiheuttamaa kohtaa käsivoimin.. ääni tuli etenkin peruuttamisen jälkeen jarruttaessa...

No.. nyt sitten syksyllä paukahti jo niin rajusti että päätin etsiä syyn... ja löytyihän se, Vasemman puoleisen ylätukivarren jäähdyttimen puolen pultti ja rikka olivat kadonneet kokonaan ja tukivarsi valunut eteen... takimmainen pulttikin oli lähes irti...

Kyselin "korjaamolta" että mitenkäs se nyt noin irtoaa.... kuvien kanssa... vastaus sähköpostiin oli:

Moi
Laitan veloituksetta pultin aluslevun ja laatan tulemaan. Tukivarsien
pultit vedetään meillä tehtaan antamiin momentteihin. Ne tulisi kuitenkin
huollon yhteydessä tarksitaa. Jos pultti olisi jäänyt liian löysälle,
olisi se pudonnut jo aikaisemmin.


Niin että mitä kaikkia tukirakenteiden pultteja pitää huollossa tarkistaa ja kuuluvatko nuo tukivarren pultit sormitiukkuuteen....

niin.. nyt tässä pitäisi laittaa ruosteinen rikka ja pultti syylärin päähän.... Että mikäs se oikea momentti on???

edit:"Niin ja näköjään merkkikorjaamo oli unohtanut myös lukkorikan tuosta oikeanpuoleisesta pultista (kin)"
tv.
Ismo

zz-2 18.10.2017 17:32

Momenttia en tiedä. Mutta on tuossa helakin tullu jo melkein ulko koolista pihalle. Joten pitää vähän muutakin kattoa kohilleen ku pelkka pultti. Mielestäni sen paikoillaan olevan pultin alla pitäs olla jousiprikkakin.
Onneksi hokasit tilanteen. tuo olis kohta ollu vaarallinen. Tai on se jo nyt.

issakka 18.10.2017 17:41

No jooo... eipäs ole "merkkikorjaamo" laittanut rikkaa tuohon oikean puoleiseenkaan pulttiin... Jos tuota kuvaa oikein tarkasti katsoo...

No. Minä äänestän jaloillani ja hankin varaosat tästä lähtien muualta.

MPÄ 18.10.2017 20:03

Minä olen aina laittanut jousialuslevyn ja lukitetta kierteisiin. Ei ole löystynyt ainakaan vielä.

Pappatunturi 18.10.2017 20:22

En epäile etreikö olisi vedetty kiinni kunnolla. Usein noissa vanhoissa akseleissa on ruoste syönyt olaketta jota vasten puslan sisäholkin pitäisi lukittua. Prikka voi pohjaa akselin päähän eikä puslan sisäholkkiin. Näin pusla pääsee liikkumaan ja tukivarren liike löysyttämään pulttia.

Olen nähnyt ennenkkin vastaavien samoilla puslilla lähteneen irti.

maqolf 18.10.2017 23:37

Mulla kävi samoin kesällä, eikä meinaa pysyä millään kiinni. Jousiprikat on välissä. Nyt talvella aion molemmat puolet irroittaa ja ruuvilukitetta väliin.


All times are GMT +2. The time now is 22:24.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.