FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 Projekti Kertomukset (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Juken C3 jalostus-projekti (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=22037)

LT-1 12.06.2019 19:50

Tehtaan ohje on: ei saa voidella pyöränmutterien kierteitä, mutta eihän 99,9 % omistajista ikinä lue niitä auton kirjoja. Aina olen itsekin kuitenkin voidellut mm. kuparitahnalla. Se on siitä hyvä että pysyy paikallaan, ei sotke vannetta. Ilmeisesti tehtaallakin näitä asioita on mietitty koska 2010-> Camarossa pinnapultit ovat 2 mm paksummat, 14 mm, ja momentti on 190 Nm.

Joskus on hyvä pyöritellä muttereita sormilla ilman vannetta, jos menee mutteri pohjaan saakka ilman avaimia, ei ole pilalle vielä mennyt.

LT-1 12.06.2019 20:17

Pomminvarma kiristysmetodi. Ensin kaikki mutterit kiinni suht tiukalle, muttei ylikiristystä, sitten yksitellen avaa kierroksen verran ja lopuksi oikeaan momenttiin. Ei tarvitse jälkikiristellä.

Kyllä kai alumiinivanne voi syöpyäkin reiän reunamilta johon mutteri vastaa, ainakin jos on saanut suolaa ja huonoa hoitoa ja vanha vanne.

1969TurboFire 12.06.2019 22:37

Kuinka monta uggaduggaa...riippuu koneesta.

No ei, käsi momentti on aina paras momentti.Ainoat kaverit jolla olen kuullut mutterien/pulttien löystyneet on käyttäneet momenttiavainta.

Juke 12.06.2019 22:49

Käsituntumalla tulee aluvanne kiristettyä ihan liian tiukkaan, peltivanteen kanssahan sillä ei ole niin suurta merkitystä, mitä nyt kierteet saattaa venyä. Motonetin mutteritervaa olen ottanut tavaksi suhauttaa hieman kierteisiin, niin on mukavampi avatakin seuraavalla kerralla.

LT-1 12.06.2019 22:50

Quote:

Originally Posted by 1969TurboFire
Kuinka monta uggaduggaa...riippuu koneesta.

No ei, käsi momentti on aina paras momentti.Ainoat kaverit jolla olen kuullut mutterien/pulttien löystyneet on käyttäneet momenttiavainta.


Todellisuus käsimomentissa on sellainen että hyvin pienet ruuvit/ mutterit ( M3, M4, M5...) menee aina liian kireälle ja hyvin suuret ( M16, M20, M24...) jää aina liian löysälle. Sattumoisin olen työnkin puolesta mutteria pyörittänyt yli 30 vuotta. Vaihtelevalla menestyksellä mutta jotain oppinut. Rasvatun momentti on sitten jotain muuta.

Toki sellaisia juttuja on joissa en käytä momenttia jotta en riko paikkoja, yksi sellainen on Chevyn alukansien imusarjan pultit.

barum 13.06.2019 10:46

1 Attachment(s)
Itselläni on sellainen muistikuva, että peltivanteissa käytetään keskimäärin matalampia kiristysmomentteja kuin aluvanteissa, mutta ei toki aina.

Tässä erään edesmenneen ruotsalaisen automerkin WIS-materiaalista ohje, kierrehän on se varsin yleinen 12x1,5:


Itse olen käyttänyt kierteissä CRC:n kuparitahnaa, joka säilyttää koostumuksensa Bilteman versiota paremmin.

ToniH 13.06.2019 12:04

Nuorempana en voidellut, viimeiset 10+v olen voidellut. Kuparitahnalla, keraamisella tahnalla ja ARP Ultra Torque Fastener -lubella. Ja momenttiin momenttiavaimella 120NM.

Kivempi se on, että ne irtoaa suht nätisti, kun on tarve irrottaa. Itselöystymisiä ei ole tapahtunut enää voiteluaikoina. Mutta, eipä niitä tainnut tapahtua kuin kerran sitä ennenkään. Nykyään myös putsaan laipat ja kierteet huolella ennen kiinnitystä, jottei sinne väliin jää niitä hiekanmuruja tai ruostetta, joista koko ongelma vissiin juontaa.

LT-1 13.06.2019 18:35

Quote:

Originally Posted by barum
Itselläni on sellainen muistikuva, että peltivanteissa käytetään keskimäärin matalampia kiristysmomentteja kuin aluvanteissa, mutta ei toki aina.

Tässä erään edesmenneen ruotsalaisen automerkin WIS-materiaalista ohje, kierrehän on se varsin yleinen 12x1,5:


Itse olen käyttänyt kierteissä CRC:n kuparitahnaa, joka säilyttää koostumuksensa Bilteman versiota paremmin.

Minä muistan tuon pelti vs aluvanne asian toisin päin. Esim. MB Viton kirjassa luki peltivanne 180 Nm, aluvanne 150 Nm.

Juke 04.07.2019 23:46

Olen tässä koko alkukesän ajellut kuivina päivinä työmatkat Vettellä.
Lintuhäkin OEM maajohdon lisäämisen jälkeenkin mittariston häröilyt ovat jatkuneet.

Tänään ehdin vihdoinkin tehdä toimenpiteitä asialle. Porasin oikean puolen etummaisen korikannakkeeseen reän samaan kohtaan kuin vasemmalla puolella on alkuperäiselle maakaapelille. Tein kaksi 120cm pituista maajohto 6 mm2 pihasta ja vedin tuosta korikannakkeesta Kojelaudan taakse maadoitus pisteeseen johon on koottu noin puolet kabiinin maajohdoista. Ajattelin tehdä saman myös vasemmalle puolelle, mutta katsotaan nyt huomenna oliko mitään vaikutusta.

Kojelaudan alla olevan maapisteen yksi tosi pieni maajohto oli irronnut liittimestä, joten sen myös tietenkin korjasin. En lähtenyt selvittämään minkä laitteen johto oli. Sinänsä kummallista, kun kaikki on toiminut mittarien häröilyt lukuunottamatta.

Juke 11.07.2019 01:00

Maanantaina ehdin vihdoin tehdä samanlaiset 2x 6 mm2 maajohdon vasemmalle puolelle. Siis rungon etummaisesta korikannakkeesta sisään lintuhäkin kulmaan tuulilasin alakulmassa.

Mittarien häröily väheni jonkin verran. Itseasiassa kun valot on poissa päältä, kaikki vaikuttaa toimivan oikein. Mutta kun parkit ja erityisesti kun ajovalot on päällä, niin kierroslukumittari häröilee välillä, varsinkin kun laittaa vilkun päälle.

Noista oireista päättelen, että ongelman ratkaisu saattaisikin olla etuvalojen maadoituksessa. Nehän on maadoitettu syylärinkehikon ala kulmiin. Syylärin kehikolla on runkoon metallinen yhteys vain alareunan pulttien kautta ja kun runko on hyvin maalattu kehikko irrotettuna, niin maa-yhteys saattaa olla aika heikko.

Miten alkuperäinen asennus on ollut?
Kuuluuko syylärinkehys maadoittaa jostain erillisellä kaapelilla?

Samalla kun kojelautaa oli taas palasina, testasin mittarien yläpuolelle asentamani merkkivalo Ledit...
Useiden asenna-pura-asenna sessioiden jälkeen lähes kaikissa 7:ssä oli häiriöitä, joten juotin kaikkien johdot uudelleen...
Kaksi diodia oli rikki ja yhden jalka katkennut.
Nyt toimivat taas kaikki.

Eilen tein hauskan huomion. Reilua 80 ajaessa sähköflektin merkkivalo alkaa hiukan hehkua vaikka flektin ei ole termostaatin eikä katkaisijan kautta päällä. Tuon täytyy johtua siitä että ajoviima alkaa hiukan pyörittää flektiä, joka silloin toimii tavallaan generaattorina :scratch:


All times are GMT +2. The time now is 18:34.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.