FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Moottori sammuu kiihdytyksen jälkeen (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=3359)

Kaukinen 01.05.2006 14:30

Moottori sammuu kiihdytyksen jälkeen
 
Mulla on kiusallinen ongelma '75 kanssa (406 cid), joka on peräti inhoittava kaupunkiajossa: moottori tuppaa välillä sammumaan, kun kiihdytyksen jälkeen nostaa jalan pois kaasulta. Kiihdytyksen ei tarvitse olla kovinkaan iso, ihan normaali ja tavallinen lähtö liikennevaloista.

Ongelma liittyy selvästi kaupunkipyöritykseen, eli siis moottoritilan lämpenemiseen. Veden lämmöt pysyy nykyään alle 190'F, mutta konehuoneessa varmasti on muutenkin lämpöä. Pienen maantieajon ja jäähdyttelyn jälkeen ei ole enää mitään ongelmia.

Ideoita mitä kannattaisi aloittelijan itse tsekata? Tulpat jo katoin, ei niissä mielestäni mitään ihmeempiä ollut, ihan normaalin näköiset. Skuupin alla ei ole mitään ilmanohjaimia, eli kaasari pystyy haukkomaan kuumempaa konehuoneilmaa...

coupe74 02.05.2006 08:40

Vaikuttais bensapulalta. Viisaammat varmaan osaa paremmin selvittää jatkotoimenpiteitä..

WBBC 02.05.2006 08:47

Taitaa olla niin että ei ole bensapulasta kyse vaan siitä että kone saa liikaa bensaa jos se uhkaa sammua reippaan kiihdytyksen jälkeen.

Eli se ikäänkuin tukehtuu.

Fangio13 02.05.2006 08:58

Quote:

Originally Posted by WBBC
Taitaa olla niin että ei ole bensapulasta kyse vaan siitä että kone saa liikaa bensaa jos se uhkaa sammua reippaan kiihdytyksen jälkeen.

Eli se ikäänkuin tukehtuu.


Sama vika eka myllyn kanssa, soossia tuli liikaa ja joutu muutaman kerran starttailemaan kiihdytysten jälkeen...:cool:

coupe74 02.05.2006 09:01

ahaa.. mä ajattelin höyrylukkojuttuja.. :o

ZL1 02.05.2006 09:17

Mulla oli viimekesänä samantyyppistä oiretta, mutta se esiintyi lähes aina voimakkaammissa jarrutuksissa lämmöistä riippumatta ja korjaantui laakista kun laskin taaemman kammion bensapintaa - oli tosiaan tukehtunut aina kun jarrutuksissa tulvi tavaraa yli...

Kaukinen 02.05.2006 11:07

Itse veikkaisin kanssa liian bensan aiheuttamasta tukehtumisesta. Tuntuu siltä, että kun eteenpäin menevät G:t menee miinukselle (moottorijarrutus, oikea jarrutus) niin koneen saa helpommin sammumaan. Okei, pitäne tarkastaa (siis tarkastuttaa) se kaasarin bensapinta. Mutta sitä en tahdo ymmärtää, mitä se lämpeneminen siihen liittyy? Luulisi että jos se olisi tuosta kiinni, niin se tapahtuisi myös kylmemmällä koneella?

Mikäs tämä höyrylukkojuttu on? (jep, en tunne tekniikkaa kunnolla)

Kaukinen 02.05.2006 11:28

Vielä sellainen juttu: virranjakajaan ei mene alipaineletkua ollenkaan, vaan sytytysennakko on kiinteä. Voisikohan tuo olla edesauttamassa asiaa? Ja lisäkysymys; mitä etua tuollaisesta kiinteästä sytytysennakosta on, kun sellainen on kerran tarkoituksella siihen laitettu? Pitäisiköhän tuo systeemi laittaa "normaaliin" kuntoon, eli hommata se letku siiheen?

ZL1 02.05.2006 11:34

Quote:

Originally Posted by Kaukinen
Itse veikkaisin kanssa liian bensan aiheuttamasta tukehtumisesta. Tuntuu siltä, että kun eteenpäin menevät G:t menee miinukselle (moottorijarrutus, oikea jarrutus) niin koneen saa helpommin sammumaan. Okei, pitäne tarkastaa (siis tarkastuttaa) se kaasarin bensapinta. Mutta sitä en tahdo ymmärtää, mitä se lämpeneminen siihen liittyy? Luulisi että jos se olisi tuosta kiinni, niin se tapahtuisi myös kylmemmällä koneella?

Mikäs tämä höyrylukkojuttu on? (jep, en tunne tekniikkaa kunnolla)

Kylmä kone sietää paljon enemmän kakkua (vrt ryyppy)

ZL1 02.05.2006 11:36

Quote:

Originally Posted by Kaukinen
Vielä sellainen juttu: virranjakajaan ei mene alipaineletkua ollenkaan, vaan sytytysennakko on kiinteä. Voisikohan tuo olla edesauttamassa asiaa? Ja lisäkysymys; mitä etua tuollaisesta kiinteästä sytytysennakosta on, kun sellainen on kerran tarkoituksella siihen laitettu? Pitäisiköhän tuo systeemi laittaa "normaaliin" kuntoon, eli hommata se letku siiheen?

Ei se kiinteä varmaankaan ole kyllä se kuitenkin kierrosten mukaan muuttuu, mutta ei näköjään lisäksi ota alipainetta huomioon. Tuo alipainejuttu on lähinnä bensankulutuksen alentamiseksi ja pikkuisen viileämpänä käy konekin.


All times are GMT +2. The time now is 00:17.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.