FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C2 Projekti Kertomukset (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Road Ranger, kukkakepin räpläystä (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=21544)

JJ66 15.10.2014 08:39

Quote:

Originally Posted by zz-2
Ventureista tiedä mutta ainakin ne kohokammion ilmaputket. jos kammioon meinaa tulla polttoainetta pitänee pumpun paine olla suurempi kun ton puhaltimen. No näinhän on noista filmin pätkistä päätellen.
Olen kyllä aina pohtinu miten noi tolleen rakennetut systeemit voi toimia. GMC pumput sitten jo menee jotenkin järkeen.


Tämä kaasari on "blow through" -type eli tälläiselle setupille ajateltu toimivaksi. Imupumput käy ehkä järkeen paremmin mutta paine-eroillahan noi toimii molemmat. Ventureitten kauttahan pensa tulee kohokammiosta eli sieltä se painekkin menisi kammioon. Eli nyt pysytään nykyisessä mittauspisteessä kiinni.

JJ66 15.10.2014 12:44

Nyt on uusi tiiviste paikoillaan ja vähän ennakkohuollettu seuraavia "sulakkeita" eli tupla lemmarit ahtoputkiin ja painekotelo varmemmin kiinni.

Kävin eilen vielä testailemassa niin nyt pelitti loppuun asti. Ahdot vaan nousee mittarissa tappiin, vaikka kaasun löysää heti kun kiekat alkaa karkaamaan. Tyhjä käynnillä vähän röpeltää mutta kierrokset onkin tosi matalalla ehkä 600 rpm. Pieni kaasun lisäys tasoittaa käynnin ja dumppikin rauhoittuu ja pysyy auki, muuten se sulkee ja aukoo koko ajan.

Sitten semmonen ongelma, että moottori ei meinaa lämmetä kuin 1/3 osaan normaalista. Tänään kattelen ennakoita hiukan tarkemmin ja vähän ehkä testiä.

Koska kaasu ei aukea täysin niin tein vipuun pienen jatkon rosterista


Säädettävänki tein mutta ei aivan riittäny ja vieläkin on vähän toision läpät kenollaan mutta olkoon nyt



Kaasariin tein tuumasesta milliseksi -adapterin niin on pultteja paremmin tarjolla. Tässä ei ole ryyppytornia ollenkaan, joten pakkasesta joutuu pumppaamaan pedaalia


Ja sitten se keino millä saa sanoa essonbaarissa, että on tuhat heppaa.


Ihan vaan rekvisiittana. Ei oo suuttimen paikoillaan,,,, vielä.

Yorcci 15.10.2014 13:27

Rock 'n' roll! :rock:

Pekka Berkeles 15.10.2014 13:33

Quote:

Originally Posted by JJ66
Nyt on uusi tiiviste paikoillaan ja vähän ennakkohuollettu seuraavia "sulakkeita" eli tupla lemmarit ahtoputkiin ja painekotelo varmemmin kiinni.

Kävin eilen vielä testailemassa niin nyt pelitti loppuun asti. Ahdot vaan nousee mittarissa tappiin, vaikka kaasun löysää heti kun kiekat alkaa karkaamaan.

Ahtomittaus siis edelleen ennen kaasutinta?

Jos näin, niin seuraavaksi menee ahtimen hihna tai putkisto ennen kaasutinta tai jokin muu, kuten esimerkiksi ahtimen siivet.

Veikkaan edelleen, että sulla on liian pieni BOV, tai sitten se ei toimi kunnolla. (BOV tässä siis viittaa siihen mitä kutsut dumpiksi.)

zz-2 15.10.2014 13:58

Quote:

Originally Posted by JJ66
Ventureitten kauttahan pensa tulee kohokammiosta eli sieltä se painekkin menisi kammioon. Eli nyt pysytään nykyisessä mittauspisteessä kiinni.

Kokeileppas paineilma pistoolila niihin kohokammion huohotin putkiin hiukan painetta.
Joo, eipä se varmaan anna aihetta muutella mittauspistettä paineen säätimelle.

JJ66 15.10.2014 14:12

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Ahtomittaus siis edelleen ennen kaasutinta?

Jos näin, niin seuraavaksi menee ahtimen hihna tai putkisto ennen kaasutinta tai jokin muu, kuten esimerkiksi ahtimen siivet.

Veikkaan edelleen, että sulla on liian pieni BOV, tai sitten se ei toimi kunnolla. (BOV tässä siis viittaa siihen mitä kutsut dumpiksi.)


Jep, dumpiksi olen oppinut sitä kutsumaan BOV:n jälleenmyyjien esimerkistä.
Mutta jos tuo bov on liian pieni niin kuinka iso sen pitää olla. Olen katellut esitteitä (esim procharger) niin paljon isommissa ja tehokkaammissakin on vastaavan kokoinen tai näköinen bov. Kun setin ostin niin tarjosivat minun setuppiin "butterfly" (ATI:n brändillä ainakin on tuolla nimellä), joka on huomattavasti tätä pienempi ja joka piti riittää 750 hp.

Ahtomittaus on edelleen ennen kaasutinta mutta ahto nousee siihen 20psiin ennen kuin olen kerennyt löysämään kaasua tai niin luulen havainnoineeni sen.

On vähän työläs muuttaa se mittaus takaisin imusarjaan mutta vkl voisin sen tehdä.

En ole nähnyt yhdessäkään mekaanisesti ahdetussa olevan ihan perinteistä ylipaineventtiiliä, jollaisia turboissa käyttävät ja jolla luulisi olevan helppo leikata liiat paineet.

Osaako joku sanoa miksi?

Välityksiä on työläämpi vaihdella. Eikä se ylimääräisen paineen ulospuhaltaminen niin raskasta (tehoa vievää) ole, koska sehän puhalletaan ilman vastapainetta. Toki ahdin, hihnat ja kiristimet pyörii tarpeettoman nopeasti.
Ajattelin kokeilla tuollaista tai siten laitan bov:lle imusarjasta menevään letkuun säädettävän paineventtiilin, joka sulkee sen linjan kun paine on säädetyssä rajassa. Silloinhan bov:n männän takana ei ole enään ahtopainetta ja varsinainen ahtopaine syrjäyttää bov:n jousen voiman ja olemassa oleva bov suhauttaa liian paineen pois.

Pekka Berkeles 15.10.2014 14:28

Quote:

Originally Posted by JJ66
Mutta jos tuo bov on liian pieni niin kuinka iso sen pitää olla. Olen katellut esitteitä (esim procharger) niin paljon isommissa ja tehokkaammissakin on vastaavan kokoinen tai näköinen bov. Kun setin ostin niin tarjosivat minun setuppiin "butterfly" (ATI:n brändillä ainakin on tuolla nimellä), joka on huomattavasti tätä pienempi ja joka piti riittää 750 hp.

Vaikea sanoa miten iso juuri sinun autossasi se pitäisi olla, mutta jos ahdot vaan nousee kaasun noston jälkeen ja jos myös tiiviste jo ehti antautua, niin siitä saa jo jotain osviittaa. Eli liian pieni on. Tai sitten BOV ei toimi oikein, tai siinä on jotain vikaa.

Quote:

Originally Posted by JJ66
Ahtomittaus on edelleen ennen kaasutinta mutta ahto nousee siihen 20psiin ennen kuin olen kerennyt löysämään kaasua tai niin luulen havainnoineeni sen.

On vähän työläs muuttaa se mittaus takaisin imusarjaan mutta vkl voisin sen tehdä.

Toki se kannattaa siirtää, mutta tällä kertaa saatiin indikaatiota ahtopaineesta tasakaasulla ja kaasun noston jälkeen, kun mittaus on ennen kaasuläppiä.

Kokeile miten BOV toimii paikallaan kaasutellessa. Kaveri katsoo BOVia ja seuraa sinä itse ahtopainemittaria. Aina kun nostat kaasun pitäisi BOV olla täysin auki. Ja jos se on fyysisesti auki ja silti ahtopainemittari näyttää ahtoja, niin BOV on tietysti liian pieni. Muokkaus: korjataan nyt sen verran, että saahan siellä olla jonkin verran ahtoja. Ei se vielä mitään riko. :-) Mutta ideahan tuossa on se, että korkeata ahtopiikkiä ei pääsisi syntymään, kun se ahdin kuitenkin pyörii mekaanisesti eikä välitä kaasun asennosta.

Quote:

Originally Posted by JJ66
En ole nähnyt yhdessäkään mekaanisesti ahdetussa olevan ihan perinteistä ylipaineventtiiliä, jollaisia turboissa käyttävät ja jolla luulisi olevan helppo leikata liiat paineet.

Osaako joku sanoa miksi?

Löytyy näitä Suomestakin (Corveteista). Mekaaninen tosin avautuu hieman jo ennen asetettua ahtorajaa; sähköinen toimii paremmin.

Quote:

Originally Posted by JJ66
Välityksiä on työläämpi vaihdella. Eikä se ylimääräisen paineen ulospuhaltaminen niin raskasta (tehoa vievää) ole, koska sehän puhalletaan ilman vastapainetta. Toki ahdin, hihnat ja kiristimet pyörii tarpeettoman nopeasti.
Ajattelin kokeilla tuollaista tai siten laitan bov:lle imusarjasta menevään letkuun säädettävän paineventtiilin, joka sulkee sen linjan kun paine on säädetyssä rajassa. Silloinhan bov:n männän takana ei ole enään ahtopainetta ja varsinainen ahtopaine syrjäyttää bov:n jousen voiman ja olemassa oleva bov suhauttaa liian paineen pois.

Tässä tipahdan kärryiltä.

JJ66 15.10.2014 15:01

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles


Kokeile miten BOV toimii paikallaan kaasutellessa. Kaveri katsoo BOVia ja seuraa sinä itse ahtopainemittaria. Aina kun nostat kaasun pitäisi BOV olla täysin auki. Ja jos se on fyysisesti auki ja silti ahtopainemittari näyttää ahtoja, niin BOV on tietysti liian pieni.

.


Tein tämän näin: kaasutin kaasarista ja kattelin bov:ia. Tyhjäkäynnillä bov on auki. Joskus tyhjäkäynti on liian matala ja bov hyppelee ylös-alas mutta rauhoittuu ja pysyy auki kun kiekat on ns normaalit tyhjäkäyntialueella.
bov avautuu kun kaasutuksen jälkeen löysään kaasun. On vain hankala saada bov sulkeutumaan paikallaan kaasutellessa, joskus siinä onnistunutkin. Mulla 2 psi:n jousi

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
.


Ja jos se on fyysisesti auki ja silti ahtopainemittari näyttää ahtoja, niin BOV on tietysti liian pieni.

.


Pitääkö bov olla niin suuri, että kaikki ahtimen tuotto pitäisi sen kautta purkaantua ilman, että ennen kaasaria olevassa mittarissa näkyy painetta. Aika helposti se mittari jotain näyttää vaikka bov olisi isompi kuin koko ahtoputki. Et varmaan tuota edes tarkoittanut mutta uskon siellä olevan painetta. Voisin lukita bov:in auki ja tsekata paineen koko kierrosalueelta ennen kaasaria mitattuna.

Quote:

Originally Posted by Pekka Berkeles
Tässä tipahdan kärryiltä.


En usko, että tipahdit, et vain jaksanu lukea loppuun huonoa kielioppia mutta kokeilen uudestaan, lyhyemmin.

jos bov:issa olevan männän takana ei ole (siis ei ahtoputken puolella vaan sen kalvon takana) ahtopainetta niin silloinhan pelkästään jousi pitää männä tiiviisti kartiotaan vasten ja ahtoa tulee. Jos ahtopaine voittaa jousipaineen niin paine purkaantuu bov:in kautta. Eli jos säätelen sitä ohutta letkua, joka tulee imusarjasta bov:lle niin voin vaikuttaa kalvon takana olevaan paineeseen ja siten päättää milloin bov avautuu, täh

TOMAS 15.10.2014 15:03

Quote:

Originally Posted by JJ66
Jep, dumpiksi olen oppinut sitä kutsumaan BOV:n jälleenmyyjien esimerkistä.
Mutta jos tuo bov on liian pieni niin kuinka iso sen pitää olla. Olen katellut esitteitä (esim procharger) niin paljon isommissa ja tehokkaammissakin on vastaavan kokoinen tai näköinen bov. Kun setin ostin niin tarjosivat minun setuppiin "butterfly" (ATI:n brändillä ainakin on tuolla nimellä), joka on huomattavasti tätä pienempi ja joka piti riittää 750 hp.

Ahtomittaus on edelleen ennen kaasutinta mutta ahto nousee siihen 20psiin ennen kuin olen kerennyt löysämään kaasua tai niin luulen havainnoineeni sen.

On vähän työläs muuttaa se mittaus takaisin imusarjaan mutta vkl voisin sen tehdä.

En ole nähnyt yhdessäkään mekaanisesti ahdetussa olevan ihan perinteistä ylipaineventtiiliä, jollaisia turboissa käyttävät ja jolla luulisi olevan helppo leikata liiat paineet.

Osaako joku sanoa miksi?

Välityksiä on työläämpi vaihdella. Eikä se ylimääräisen paineen ulospuhaltaminen niin raskasta (tehoa vievää) ole, koska sehän puhalletaan ilman vastapainetta. Toki ahdin, hihnat ja kiristimet pyörii tarpeettoman nopeasti.
Ajattelin kokeilla tuollaista tai siten laitan bov:lle imusarjasta menevään letkuun säädettävän paineventtiilin, joka sulkee sen linjan kun paine on säädetyssä rajassa. Silloinhan bov:n männän takana ei ole enään ahtopainetta ja varsinainen ahtopaine syrjäyttää bov:n jousen voiman ja olemassa oleva bov suhauttaa liian paineen pois.


Hurja laite sulla on kyllä.

Mikä jousi sulla on tuossa BOVissa?
Ettei vaan ole liian jäykkä jousi?

--

JJ66 15.10.2014 15:11

Quote:

Originally Posted by TOMAS
Hurja laite sulla on kyllä.

Mikä jousi sulla on tuossa BOVissa?
Ettei vaan ole liian jäykkä jousi?

--


2 psi on paikallaan. Hain kaupasta yhden uuden, joka tuntui vielä löysemmältä (ei ollut mittaria) mutta en sitä ole vielä kokeillut. Se on vähän eri halkaisijalla.


All times are GMT +2. The time now is 08:41.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.