FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 Projekti Kertomukset (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=33)
-   -   Time Machine Corvette 69 (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=27299)

Rimfire 15.05.2016 10:36

Time Machine Corvette 69
 
7 Attachment(s)
Edit: 28.10.2018
Näyttää siltä, että tästä tuleekin katukiihdytin - ja sitähän tämä on ollut jo pari vuotta: lähenee FHRA PET -sääntöjä. Arvaan, että seuraavat viisi vuotta mennään varttihousut jalassa.

_________________________________________________


Terve

Tässä vaiheessa lienee hyvä hetki aloittaa Time Machinen projektikertomus. Auton idea alkaa olemaan selkeytynyt ja siitä tämän kertomuksen nimikin. Autoa laitetaan pienin erin talvikaudella ja aina kesällä pitäisi aina päästä ajelemaan kulloisellakin versiolla. Oletan, että noin viiden vuoden päästä ollaan tilanteessa jossa jään odottamaan koska siviilipuolella olisi sopivasti aikaa frame off:a varten.

Olen huomannut tarvitsevani jatkuvasti neuvoja ja vinkkejä Sharkkilaisilta ja siten varmaan heittelen runsaasti viestiä/kysymyksiä/kommenttia muissakin ketjuissa mutta tarkoitus olisi päivittää tänne tilannetietoa missä kotteron kanssa mennään.

Lainaan tähän alkuun talven 2014 ilmoittautumisviestiäni sellaisenaan mahdollisine kirjoitusvirheineen:

<Lainaus alkaa
"Tervehdys Sharkkilaiset

No niin, nyt aletaan olla siinä pisteessä, että kehtaa ilmoittautua. Ja toisaalta ei kehtaa jatkaa kyselyitä muissa topiceissa ilman pientä avautumista. Auto lähti USA-myyjän pihasta torstaina ja Rays Automotive toimittaa sen Kotkaan maaliskuuksi.

Finnshark palstaa olen seurannut jo jonkin aikaa ja loistava meininki rohkaisi minutkin tekemään ostopäätöksen. Erikoiskiitos SSW:lle, laitoit pari kannustavaa sanaa tuossa hiljan kun ihmetteilin uskaltaako koko hankkeeseen lähteä. Tai voihan minulta tulla kuittia kun koko hanke lässähtää. Kiitokset myös koko porukalle kun olen tuolla muissa topic:ssa kysellyt kaikkea asiaan liittyvää - ja siis saanut hyvät neuvot. Todella mahtava meininki täällä.

Olkoon auton nimi tässä vaiheessa Time Machine – mukaillen myyjän viestistä ”…It got looks and thumbs up everywhere I went, it seemed, and I felt like I was in a time capsule every time I would drive it..”, ehkä kuitenkin Suomalaisittain nimeksi sopisi Aika Kone. Katsotaan nyt.

Auto tällä hetkellä projektikunnossa koska sisustus osittain purettuna ja näin ollen moottori ei käynnisty ja sillä ei voi ajaa. Vette menee siten saman tien pajalle kun saapuu Suomeen. En ole vielä päättänyt mille pajalle, pari hyvää vaihtoehtoa on jo löytynyt palstalta saamieni vihjeiden perusteella. Pikkaisen muutakin hommaa löytyy: alipaineletkut, laatikon öljypohjan tiiviste, pari mittaria, jarruletkut, penkkien verhoilu ja mitä siitä nyt ylipäätään löytyy.

Tämän pitäisi olla # match yksilö: 300hp/350, 3 speed TH400 Automatic, Power Brakes, - Steering, - Windows, AC, Disc Brakes, Deluxe Wheel Covers etc. ja Exteriour Code 988 - Burgundy ja Interior Black.

Koko hankkeesta joutui toki neuvottelemaan kotona, mutta tässä sitä nyt yhdessä jännitetään mitä sieltä kontista aikanaan löytyy. Homma lähtee omalta osaltani käyntiin ostovoimin mitä tulee auton laittamiseen. Tallia laittamista varten ei ole ja ostolupa heltisi vain sillä, että lupauduin ulkoistamaan kokonaan alun korjaukset. Oma pitkän tavoitteen idea on työstää sitä paljon itsekin mutta mennään nyt alkuun sitten näin.

Tässä vähän kuvia, ulkokuvien tarkka ottamisajankohta ei ole tiedossa, viimeisenä kuva kun auto lähtee myyjän pihasta kohti Ramin puljua 6.2.2014.

Time Machine 69 kojelauta 2014


Time Machine 69 konsoli 2014


Time Machine 69 2008-2013 vasen etu


Tilannekuva Time Machine 69 siirtyy trailerille 6.2.2014

..."
Lainaus päättyy>

Kun auto sitten parin kuukauden päästä 4/2014 saapui Kotkaan hinasin sen suoraan Poppamiehen hellään huomaan ja hain sen sitten keväällä 2015 trailerilla omaan talliin. Poppamies äänieristi lattian, niputti sisustuksen, laittoi nykyiset historic-kuppipenkit ja fiksaili muitakin juttuja autosta kuntoon.

Tässähän oli hauskana anekdoottina se, että ostin auton siinä vaiheessa kun asuin vielä kerrostalossa. Corvette-kuume oli kova. Sillä välin kun vehje oli Poppiksella sain vaihdettua asumismuodon paremmin harrastukseen sopivaksi - katsottiin oikeastaan Corvettelle kotia ja tulihan sen tallin mukana ihan kiva talokin. Ei ole kaduttanut mikään.

Tämmöisen vireeseen vehje jäi kesän 2015 päätteeksi:



Entäs se Pro-Touring?

No, minulla koko jenkkiautokiinnostus alkoi jo 70/80 luvun taitteessa ja Räyskälässä tuli ahkerasti käytyä. Omaa vehjettä ei silloin ollut mahdollista hankkia mutta jotakin jäi näköjään kytemään mieleen ja vuosikymmeniä myöhemmin se kääntyi Vette-kuumeeksi. Kiihdytysautojen seuraaminen osaltaan jalosti ajatukset suuntaan, että autossa pitää olla voimaa.

Tässä hiljattain aukesi mahdollisuus ostaa ajamaton mutta dynotettu 434 SBC ja sehän sitten potkaisi PT-hankkeen käyntiin. Vanha moottori ja laatikko on jo irti ja kun tuon 434:n mukana sain edukkaasti 1000hp TH400:sen (ja vähän muutakin performance-osaa) niin mennään ainakin tämä kesä vielä automaatilla. Haaveilen, että pääsen ajoon toukokuun 2016 lopussa ja tarkoittaisiko se sitten oikeassa maailmassa sitä, että heinäkuussa pääsisi ajelemaan. Ohjausta, voimansiirtoa, jarruja, jousitusta jne. parannellaan tulevina talvina.

Tuo pannu pohjautuu Shafiroffin 434 Ultrasteet:iin mutta sitä on koneen alkuperäisen ostajan näkemyksen mukaan parannettu vielä Suomessa. Takomännät ovat entistä kevyemmät ja venttiilikoneistoon on vaihdettu Jeselin osia. Näillä eväin tämän pitäisi nyt olla kierrosherkkä ja kestää ehjänä +7000rpm.
Tämännäköinen systeemi (huomaa Stahl-adapterit):


No, laitetaan tähän vielä kuvat noista hiilikuituvetoakseleista jotka saan toivottavasti kera vahvan perän ajoon kaudelle 2017:
Edit: hiilikuituvetareista luovuttiin

PR1 15.05.2016 10:51

Muuta ei osaa sanoa kun et on se hienon näköinen!

Pappatunturi 15.05.2016 10:51

Ohoh , seurantaan meni.

1Elvis 19.05.2016 10:08

Hieno peli.

ramdac 14.06.2016 10:05

Komea auto.

Millanen sytytysjärjestelmä ja kaasutin sulla on kun moottorilla pystyy rallatteleen yli 7000 kierrosta.
Itsellä on 427 sbc:ssä kipinänvahvistin hvc puola ja 850 hp ultra.
Siinä ja siinä pääseekö 7000 kierrokseen edes ja riittääkö kipinä vai pätkiikö? Nokka-akseli on billet ja tehty 7000 rpm asti

Rimfire 27.06.2016 11:24

Quote:

Originally Posted by ramdac
Komea auto.

Millanen sytytysjärjestelmä ja kaasutin sulla on kun moottorilla pystyy rallatteleen yli 7000 kierrosta.
Itsellä on 427 sbc:ssä kipinänvahvistin hvc puola ja 850 hp ultra.
Siinä ja siinä pääseekö 7000 kierrokseen edes ja riittääkö kipinä vai pätkiikö? Nokka-akseli on billet ja tehty 7000 rpm asti


Pari jakajaa ja sytkäboxi tuli koneen mukana. Ajattelin puolaksi HVC-2 Coil, 6 Series Ignitions (PART# 8253). Onko mitään mietteitä sen sopivuudesta?

Nämä tuli koneen mukana:
• MSD 6AL sytkäboxi
• MSD Pro Billet Distributor PN 8571 (ajattelin aloittaa tällä, löytyy sopivasti mekaaninen rundimittarin lähtö)
• MSD Pro Billet Distributor PN 8360

ramdac 27.06.2016 17:00

Mulla ei kokemusta hvc 2 Puolasta muuta kun kuulo ja luettua juttua.
Itelle laitoin sen ykkösen.
Kakkonen vaatii 10mm paksut johdot ja Puolan jäähtyminen näyttää huonolle.
Enkä laita Puolaa enkä boxia konehuoneeseen.
Paras olis 8 Puolaa, koska yks puola ja 8 pyttyä kierroksella vaatii nopeaa palautumista puolalta
Periaatteessa kun tulpassa puoli milliä rako niin jaksaa paremmin kipinöidä.
Nelosetkin pätkii kierroksilla isolla kärkivälillä.
Mitä isompi rako, sitä järeämmät pitää
Vehkeiden olla.

barum 27.06.2016 17:10

Quote:

Originally Posted by ramdac
Mitä isompi rako, sitä järeämmät pitää
Vehkeiden olla.

...eikä kyntömies vakoaan valitse. :D

Rimfire 28.06.2016 15:02

Quote:

Originally Posted by ramdac
Mulla ei kokemusta hvc 2 Puolasta muuta kun kuulo ja luettua juttua.
Itelle laitoin sen ykkösen.
Kakkonen vaatii 10mm paksut johdot ja Puolan jäähtyminen näyttää huonolle.
Enkä laita Puolaa enkä boxia konehuoneeseen.
Paras olis 8 Puolaa, koska yks puola ja 8 pyttyä kierroksella vaatii nopeaa palautumista puolalta
Periaatteessa kun tulpassa puoli milliä rako niin jaksaa paremmin kipinöidä.
Nelosetkin pätkii kierroksilla isolla kärkivälillä.
Mitä isompi rako, sitä järeämmät pitää
Vehkeiden olla.

Ahaa, tässä taas uutta tietoa. Mulla on boxit menossa oikean sylinterikannen etupäähän kun siinä olisi tilaa, en nyt parempaakaan paikkaa niille keksi. Tai tuolle puolalle en ole vielä katsonut mitään paikkaa, mutta kai se siihen lähelle pitää laittaa.

Pöö, se on pettymys jos joutuu vaihtamaan tulppien johdot 10mm:ksi? Mitä johtoja suosittelet - saisiko Partslta? Täytyy katsoa mitä johtoja mulla nyt on mutta ei ne varmaan mitään 10mm ole...

Rimfire 12.08.2016 12:25

Laiteaan vähän päivitystä. Heitän kuvia myöhemmin.

Eli systeemi on nyt ollut ajossa reilun viikon. Ihan kivasti tuntuu puhkua löytyvän. Nykyisellä setup:lla kaupunkikruisailu on vähän kökköä: stalli mulla on n. 2500 kierroksessa (prepattu orggis konvertteri) ja ykkösellähän se on lähinnä huudatettava kaupunkiajo. Kurveissa ykkösellä täytyy olla varovainen kaasun kanssa jottei heti mene poikittain. Laitoin 5400 kierroksen kiteen boxiin ja hissun kissun ajelen konetta sisään. Kaasua en meinaa painaa kokonaan pohjaan nykyisellä voimalinjalla josta uupuu kestävämmät vetarit, perä ja kardaani.

Koko koneen vaihto oli aika lailla isompi homma kuin arvasin mutta pähkäily/väsäily oli toki kiinnostavaa, onneksi pääsi ajelemaan tällä kaudella.

Sytkäksi tuli MSD Pro Billet Distributor PN 8571 -jakaja, MSD 6AL boxi ja MSD HVC-2 Coil -puola. Ihan MSD 8,5mm piuhoilla. Sytkäboxi on oikean kannen päässä ja puola ihan siinä jakajan vieressä.

Konepeitto on L88 al'a Chevelle, oranssi tämän ajokauden. Mulla on nyt aika iso hengitysreikä peiton takareunassa.

Tuli hommattua alipainepumppu ja säiliö, mulla on vielä etulamput irti alipainejärjestelmästä, niin en tiedä onko mulla kuinka paljon alipainevuotoja. Nyt kun on pelkkä jarru niin alkaa papattamaan 3-4:n jarrupolkaisun jälkeen.

Syylari tässä on Championin 3-rivinen (2:lla flektillä), tuntuu lämmöt pysyvän kurissa ainakin näillä ajoilla. Vesipumppuhan on mulla sellainen alavesiletkuun kiinnitetty sähköinen. Termari on 80 celsius rajalla. Mulla taitaa olla ilmakupla siinä lämpöanturin kohdalla kun näyttää lämmöiksi vähän yli 100F. Täytyy tutkia.

Peltisarjojen kanssa oli vähän säätöä mutta nyt OBX:t alkaa asettumaan Stahl-adaptereihin. Ne mun paremmat sarjat saa vielä odottaa. Vaikutti siltä, että pitäisi tehdä kokonainen AC delete ja vaihtaa jarrutehostin sähköiseksi ennen kuin ne mahtuu. Nyt postin AC rojuja siihen rintapellin muovilaatikkoon saakka. Jätin lämppärin kennonkin kytkemättä vesijärjestelmään ainakin tässä vaiheessa.

Sähkötöitähän tän ympärillä jo oppi vähän tekemään. Setup on vaatinut tähän mennessä mm. 6 uutta relettä. Sijoitin ne konehuoneeseen. Hain tällä viikolla vielä Parts:sta PowerMaterin startin. Summitin HiTorq minitarter ei vaan toiminut minun autossa.

Konehuone on nyt puolikiiltävällä mustalla kili-kili epoxilla maalattu ja konepeittoon heitin (ennen peiton maalausta) sisäpuolella mattamustan kili-kili -akryylin.

Äänet muuttui totaalisesti. Vanhalla 300hp koneella ne oli aika siedettävät mutta nyt on melkoista jyminää ja pauketta. Pitää ihan sääliä naapureita ja vältellä jopa tyhjäkäynnillä käyttöä. Tyhjäkäynnillä se taitaa muteenkin käydä niin rikkaalla ettei sitä montaa hetkeä viitsi tallissa sisällä käytellä, kauhea käry.

Ilmeisesti venttiilikoneiston rullat pitävät jonkin verran ääntä jonka voi kuulla vielä tyhjäkäynnillä. Käytin yhden (Jeslin) keinuvipuakselin Hi-Car:ssa jossa laakeria vähän siirrettiin. Keinuvipu ei osunut venttiilin keskelle ja keinuvivussa oli laahausjälkiä viereisestä pultista. Se ei kuitenkaan ollut sivuäänien lähde. Taitaa olla ihan rullien ominaisuus tietyt mekaaniset äänet.

Jarrut katosi viime reissulla lähes kokonaan. Ilmaus oli alun perinkin puutteellinen. Yritin tuossa eilen alipainepumpulla ilmata ja siitä ei tullut mitään. Sitten hoksasinkin palstalta, ettei taida onnistua sillä lainkaan, imee ilmaa satuloiden mäntien ohi. Täytyy kokeilla painovoiman varaista ilmausta viikonloppuna. Saattaa olla, että pääsylinterissä on myös ongelmia tai ainakin ilmaa. Kenties sitä pääsi sinne kun uusin oikean etujarruputken.

Loppukesän tavoite on saada 500 mailia ajoa ilman, että mitään hajoaa. Talvella/keväällä olisi tarkoitus vahvistaa voimalinjaa. Kun budjetti ja aika on rajallista niin viedään autoa pikkuhiljaa eteenpäin. Jos kaikki menisi nappiin niin voisi päästä ensi kesänä kokeilemaan varttia...

Kiitokset Sharkkilaisille, ohjeista, neuvoista ja innoituksesta.

ramdac 12.08.2016 16:43

toivottavasti nostimien rullat ei pidä ääntä.
sellanen jos hajoaa on kone moro.
neulat leviää koneeseen ja hajottaa kaikki melkeen.
öljypumppu lopettaa toiminnan jossain vaiheessa ja jos ei lopeta, niin metallia on öljykanavat täynnä.

eräs herra on hajoittanut 2 kertaa rullanostimen ja 6000 euroa kerta.
600 lbs avauspaineen kestää rullanostin ja jos niissä on välystä niin kierroksilla rulla hakkautuu paskaksi.
600 lbs jälkeen melkeen pitää olla iskyn ezx rollerit puslilla ilman neuloja.
tai jos on jo sellaset sitten ei mitään hätää.
jeselit taitaa olla neuloilla, mutta ne kestää kun akseli on huomattavasti paksumpi ja neulat myös.

paljonko öljynpaine on tyhjäkäynnillä? jos matala, niin ei kannata käyttää tyhjäkäynnillä tai nostaa sitten tyhjäkäyntikierroksia.

mulla on jousipaineet 605 lbs ja jännittää vähän kun neulanostimet.
ehkä ostan ezx rollerit ja hintaa 1300 euroa setti suomeen. ei halpaa.

Rimfire 21.08.2016 07:37

Quote:

Originally Posted by ramdac
paljonko öljynpaine on tyhjäkäynnillä? jos matala, niin ei kannata käyttää tyhjäkäynnillä tai nostaa sitten tyhjäkäyntikierroksia.

Öljynpaineet tyhjäkäynnillä ovat 20-25psi, täytyy vielä kerra katsoa mitä se näyttää kun kone on kunnolla lämmin. Taitaa olla riittävästi, vai?

Sivuäänet ovat vaimentuneet, eiköhän sillä uskalla ajaa kesän loppukarkelot.

Veden lämpömittari näyttää vain luokkaa 150F mikä on outoa. Flektit kumminkin pyörivät kun kone on lämmin ja jatkavat pyörimistä n. 5 min koneen sammutuksen jälkeen. Jotakin häikkää siinä anturissa on, sehän on originaali ja siirretty vain imusarjaan. Originaalikoneessa lämmöt olivat saman anturi/mittariyhdistelmän mukaan siinä 200F hieppeillä. Mulla on koneessa 80C termari. Mutta, onko tuo alkuperäinen mittarin anturi liian lyhyt? Sen on tossa sinisen nuolen kohdalla nyt:


Tämmöinen se hoodi muuten on (maalataan talvella):

ramdac 21.08.2016 16:21

vetessä ainakin mulla oli sbc ssä kuskinpuolella kannessa lämpömittarin anturi.
voihan tuohon jäädä ilmaa verrattuna kannen kylkeen asennettuun anturiin.

ramdac 21.08.2016 18:56

on kai siinä painetta, mutta kokeile Lucasin 70 WT PLUS RACING OILia, jos kilisee, toki kilinä voi lähtä myös racebensan puutteesta.

Rimfire 22.01.2017 18:12

2 Attachment(s)
Päivitetäänpäs.

Kausi saatiin ehjänä läpi. Ajelin muistaakseni jollain 5400rpm lastulla ja aika maltilla. Mailit jäivät kuitenkin aika vähäisiksi. Syyskuussa alkoi vesipumppu vuotamaan ja sen seurauksena laitoin seisomaan. Eka katsastus tällä koneella jää siis kevään murheeksi. Jännittää kuin pientä eläintä, että ei tule mitään hylsyä mahdollisista liikatehoista. Katsotaan sitten toukokuussa miten käy.

No, tästähän pitäisi tulla urheilullinen auto joka kestäisi kovaakin ajoa. Tuo voimansiirron kehittäminen oli yksi ensimmäisiä asioita joihin halusin kiinnittää huomiota. Avautui hyvä sauma ja juuri nyt näyttää tältä:


Mullahan oli vaihdelaatikko n. 1000hp kestoinen TH400 ja nyt on sitten tulee siitä taaksepäin reilun 1000hp:n tavaraa. Kuvassa vetarivertailu, alle tulee nuo tuhdeimmat metalliset. Hiilikuiset varmaan ilmestyy palstalle myyntiin jossakin vaiheessa.


Toivottavasti auto on ajokunnossa keväällä ja sitten olisikin tarkoitus kokeilla varttia jossakin sopivassa tapahtumassa ja saada Time Machine tonne palstan varttimaililistalle, kai se sinne johonkin väliin mahtuu.

Rimfire 28.01.2017 17:16

2 Attachment(s)
Takapään koesovitus meneillään. Oli epäilys, että joutuu muokkaamaan tavaratilaa ja akkulaatikkoa mutta siihenhän näyttäisi jäävän tilaa melkein sentti.


Tännehän tulee 6-linkki takapää ja tuolla perämurikan sisällä on Moroson 12bolt race lukko ja 12 pulttinen 3,73 välitys. Konstruktion on palstalaisen käsialaa. Kiitos vaan sinne päin.

Toi 3,73 voi olla aika nappi vartilla. Katsotaan minkälaisilla kierroksilla mennään cruisaillessa. Varalla mulla on 4,30 välitys.

chevette 28.01.2017 18:05

Kyllä pitäis olla voimalinja nyt erittäin hyvä ja kestävä,uskoisin että kyllä toi 3,73 välitys on semmonen että pitää aika kierrokset jo motari nopeudessa(uskoisin että kuitenkin jonkun verran maantieajoa tulee)Veikkaan että teilläpäin alkaa olemaan piiiiitkiä mustia viivoja:)

ramdac 02.02.2017 10:15

Noin 240 kmh huippunopeus 7000rpm

Satanen ottaa noin 3000 rpm.

Itsellä sama välitys ja renkaat 295/50 15

Laatikko on th400 ja sen välitys on 1:1 kolmosella.

Moroson lukko on muuten eaton 12 pulttinen, mutta siinä on kitkalevysettinä 22 levyä ja jouset 800 lbs.
Ei oo niin huoltovapaa, kuin 18 levyä.
Levymäärä kun kasvaa, niin levyt ohenee.

Itselle tein perän eatonista ja vaihdoin hiilikuitulevyt 18 teräslevyyn 400 lbs jousilla.
En tarvitse enempää,kun teho jää alle 1000 heppaa.

Rimfire 11.02.2017 08:13

Quote:

Originally Posted by ramdac
Noin 240 kmh huippunopeus 7000rpm

Satanen ottaa noin 3000 rpm.

Itsellä sama välitys ja renkaat 295/50 15

Laatikko on th400 ja sen välitys on 1:1 kolmosella....


Tänx, tuo on mielenkiintoinen tieto. Mulla takarenkaat 275/50 17. Voinen odottaa aika samoja kierroksia. No, onhan tuolla netissä laskureita. Vaikka tämä, jolloin mulla:

Tire diameter: 27.8", kolmosella:
2500rpm = 89km/h
3000rpm = 107km/h
6500rpm=232km/h

Ja kakkosella "1,48" 6500rpm olisi 157km/h.

Minkähänlainen katusliksi tuonne voisi mahtua ja mitä jengi suosittelee? Pitäisi olla kuvioitu. Joko kiihdytykseen tai sitten myös mutka-ajoon. En oikein itsekään ole ihan varma mihin käyttöön - mutkarata tulee mulla kyllä jäämään tosi vähiin, mutta renkailla pitäsi pärjäillä normaaliajossa. No, täällä taisi olla jossakin valmis threadi noihin katuslikseihin.

Juke 11.02.2017 09:48

En ota nyt isommin kantaa rengaskokoon, mutta itse kun kyselin tuohon omaan valmistumassa olevaan Widebodyyn 17" renkaita yleiskäyttöön kadulle ja ratapäiville, niin Vredesteinia suositeltiin ja sellaiset sitten ostinkin.
Jossain siellä mun pitkän projektiketjun alkupäässä varmaan on kuvakin.

Rimfire 23.05.2017 15:45

Quote:

Originally Posted by ramdac
Itsellä sama välitys ja renkaat 295/50 15

Sulla on 77 C3 ja noi 295/50 mahtuu hyvin pyörimään? Mietin juuri millaiset "katusliksit" tähän hommaisin. Jos olisi sellainen yleisrengas niin voisin laittaa nykyisille kromivanteille ja jos menee enemmän drag-tyyppisiin renkaisiin (ja vannekoko muutenkin ongelma) niin täytynee hommata ainakin takavanteet.

Mulla nykyinen 275/50 17 rengaskorkeus: 27,8".
Mickey Thompson ET STREET S/S löytyisi koossa P295/55R15 joka tekisi 27,8" rengaskorkeuden (vai loppujen lopuksi 28"). Sehän varmaan mahtuisi ihan hyvin. Onko jengillä kokemusta noista ovatko jo ihan puhtaat drag-renkaat vai voisiko niitä käyttää myös yleisrenkaina?

ramdac 28.05.2017 11:00

Mulla on nyt levitetty kaaria takaa 65mm puolelta, ettei ne mahtuneet ihan vakiona pyöriin.
Vanteet on 10 tuumaa leveät ja et -44, toki menis ehkä 20mm enemmän sisään, mutta pikkusen rengas tulisi siltikin ulos 10 tuuman vanteella.

Rimfire 06.06.2017 16:06

No niis, auto juuri katsastettu ja kaksi kilometriä ajettu uudella voimansiirrolla. Jihaa! Tämä onkin sitten minun ennätys: koskaan ennen en ole päässyt rattiin jo kesäkuussa.

Konepeitto maalattiin tässä keväällä, täytyy laittaa kuva kunhan saan OneDriven synkkamaan kotikoneellekin.

Jos mitään ongelmia ei esiinny, niin sitten pääsen ajamaan ajan varttimailla. Jotakin tavoitteitahan minulla on ajan suhteen mutten kehtaa niitä tässä julkisesti ilmoittaa. Malmihan olisi aika sopivaan aikaan mutta täytyy kuikuilla missä muualla olisi tapahtumia järkimatkan päässä.

On tässä vielä pyöräkulmien säätöä ja varmaan Lahdessa voisi käydä moottorin säädössä ja aika paljon muutakin pikku juttua, Täytyy pyrkiä hoitamaan siihen malliin, että ei purkaannu liikaa koko auto...

Rimfire 11.06.2017 14:08

1 Attachment(s)
No niis. Nyt on vähän koeajettu. Vatupassi ja mittalanka -pyöräkulmien säätö ei odotetusti aivan riittänyt. Vähänkin kovemmissa vedoissa lähtee vetämään sivulle mikä aiheutti kirkumista ja pahaa mieltä apukuskissa. No, rengasliikkeestä on nyt varattu ensi viikolle työtila pariksi tunniksi jotta päästään säätämään tarkemmin pyöräkulmat kohdalleen. Tässä tietenkin voimansiirron myyjä toimii säätäjänä.

Tuon kirkumista aiheuttaneen koeajon aikana nappasin parit kuvat. Tässä se hoodi nyt maalattuna:


Ja tietty itelle tärkeä uutinen. Ilmoittauduin 8.7.2017 GM Cruise & Drag Race 2017 -tapahtumaan. Sehän on hommattava kypärä!

Macho 11.06.2017 17:36

Entä jos kirkuminen johtuikin kovan vedättämisen aiheuttamasta laukeamisesta(tarkistitko moottorin?) ja paha mieli siitä että vedit liian aikaisin ulos hänet autosta, kun toiveissa olisi ollut vielä ajon jatkaminen.

chevette 11.06.2017 18:41

Hienoa että leimassa ja liikenteessä,kyllä sinäkin olet muutaman tunnin ruuvannu.Aikoja näytille kun olet käynyt kellottamassa,vaikka eihän me harrastajat uteliaita olla.

Rimfire 15.06.2017 09:18

Pyöränkulmat säädetty. Tuli hyvä vakioajossa. Outoa kun etupään ohjearvo Camber:lle on väärään suuntaan positiivista. Laitettiin pikkasen kallistusta siihen normaalimpaan suuntaan.

Takapään tuli hieman negatiivista Camber:a normaaliasennossa, WOT-kiihdytyksessä se nyt käynee jopa aavistuksen positiivisella ja perän edelleen painuessa palaisi siihen noin millin negatiiviseen. Aurausta taakse tuli ehkä millin verran. Vetarithan ovat uivat.

Vaihdoin 6600rpm rajoittimen ja kakkosella on vähän haastava täysikaasukiihdytys kun nopeudet kasvavat ja lyö suttua.

Laitanpas tähän itselleni ylös pari seikkaa:

TH400
Tire diameter (275/50-17): 27.8"
Perä 3,73
1st gear 2,48 - 6600rpm = 59mph = 95kmh
2dn gear 1,48 - 6600rpm = 99mpk = 159kmh
3rd gear 1,00 - 6600rpm = 146mph = 235kmh
3rd gear 1,00 - 5600rpm = 124mph = 200kmh

1st gear 2,48 - 6700rpm = 6omph = 96,6kmh
1st gear 2,48 - 6800rpm = 61mph = 98kmh
1rst gear 2,48 - 7000rpm = 62mph = 100kmh

M/T P275/60R15: 28.2"
M/T P255/60R15: 27.3"
M/T P275/40R17: 26,0"
M/T P305/45R17: 27,9"
M/ P275/45R18: 27,8"


http://www.bgsoflex.com/rpmmph.html

http://www.convertunits.com/from/mph/to/km/h

Rimfire 05.07.2017 15:39

Perkale, taas hirveä metallinen ääni. Tällä kertaa ilmeni pakittaessa (onneksi kotipihassa). Varmaan on taas konvertteri löystynyt. Ihme homma, jotenkin pulteissa liian pieni laippa? Muistelen, että originaaleissa se laippa oli isompi, enkä löytänyt mistään ARP:n pulttia jossa olisi ollut yhtä iso laippa. Pitäisköhän kaivaa originaalit jostakin esiin ja vaihtaa ne tilalle...

Takanakit (M/T ET Street) hommattu ja tulevat kutakuinkin pyöränkaarien tasalle. Mitenkähän paljon se kyykkää vartin lähdössä Malmin pidoilla? Mahtaako renkaat osua pyöränkaariin? Jotenkin minulla on fiilis, että tukivarsi osuu rajoittimeen ennen kuin pyörä pyöränkaareen.

chevette 08.07.2017 19:50

Olikos se Malmin kiihdytys päivä jo?pääsitkö kokeilee vai koetteliko tekniset ongelmat7

Rimfire 08.07.2017 21:20

Quote:

Originally Posted by chevette
Olikos se Malmin kiihdytys päivä jo?pääsitkö kokeilee vai koetteliko tekniset ongelmat7

Oli ongelmia mutta:
12,6699s, 12,5405s, 12,0965s, 11,6278s/195.88kmh:rock:
Ajamalla tapahtumaan ja takaisin. Nyt täytyy vähän tasoitella. Laitan tunnelmoinnit eri viestillä.

Tulkaa käymään Keravalla nyt heinäkuussa.

MPÄ 09.07.2017 00:21

:salut: Kovia aikoja!

MrT 09.07.2017 08:16

Oikein mukavaa kyytiä tarjonnut päivitetty tekniikka 8)

Adolf Hipster 09.07.2017 08:19

Hienosti puhuu pikkulohko.

Fangio13 09.07.2017 10:26

Hieno palkinto talven askareista!:thumrigh:

Rimfire 09.07.2017 11:57

On se jännää puuhaa. Aamulla oli fiilis, että pääsenkö edes viivalle kaikkien kilinöiden ja kolinoiden vuoksi. Hyvä etten vetänyt vehjettä sivuun ennen ekaa lähtöä (konvertterihuolen vuoksi) juuri ennen burnista. Joka vedon jälkeen auto ylös ja pulttien tarkastus. Malmille saapuessa nimittäin tuntui, että yksi pultti oli löysällä. Yhdestä lineup:sta ajoin takaisin pukeille kun tuntui, että kilkattaa. Tämähän oli minun elämäni eka varttimaili. Huikee fillis kun auto lunasti jo noinkin hyvin odotuksia. Aika paljonhan sitä on saanut puljata sen eteen.

Oli tosi kiva nähdä samanhenkistä porukkaa tapahtumassa ja kiitokset ja terveiset erityisesti Vette-miehille! Nähdään uusissa tapahtumissa ja erityisesti tietty vartilla.

Taidan vain ottaa konvertterin pultit vielä kerran irti ja yrittää putsata mahdollsimman hyvin ja sitten vetää ne vaikka 40lbs kiinni uusilla pulteilla. Sitten jos vielä löystyy niin vaihdetaan konvertteri. Toi laatikon irrotus ei ole vain mitään herkkua yksin tunkin kanssa tasapainnoilessa.

Renkaiksi muuten valitsin Mickey Thompson ET Street S/S P295/55R15. Vanteet on Partisista perus "Corvette" peltivanne 8" 4,5" BS:llä. Jäävät ehkä sentin pyöränkaaren sisään ja olisiko siellä sentti, kaksi sisäpuolella etäisyyttä runkoon/tukareihin.

Jäätiin Astan kanssa koukkuun tohon varttimailiin. Jännä lähtee tästä parantamaan noita kymmenyksiä. Keskitytään nyt tohon varttiin vielä pari vuotta ja jatketaan auton kehittämistä. Liimarataa olisi kiva kokeilla. Elokuun Malmi jää valitettavasti matkan vuoksi väliin.

Kiitokset myös huoltoryhmälleni ja Team Time Machine 69 -ryhmälle.

Rimfire 30.07.2017 14:03

Pori Street Cup 2017 takana (29.7.2017). Vaihdoin sen ongelmaturbiiniin kisaversioon ja nyt kulki tosi hyvin. Shifteri ja vaihtovalo pitää vielä saada. Nyt viidestä lähdöstä kolmessa vaihdoin ykköseltä suoraan kolmoselle. Kerava-Pori-Kerava väli mentiin muuten umpitrailerissa, taisi tulla halvemmaksikin kuin jos olisi poltellut Vettellä menemään ja mukavampi ajaa kun voi tarvittaessa itse rahdata hajonneen vehkeen kotiin.

Näyttää siltä, että meikäläinen pääsee vielä kymppikerhoon; enkä tarkoita Kroatian matkaa jonne lähdetään ensi la. Siinähän kävi niin, että minulla oli takaraviossa muistaakseni Kiikalan vimevuoden kiihdytykset jossa pari kaveria vietiin lasarettiin kun eivät älynneet jarruttaa maalin jälkeen ajoissa. Minulla ei ollut sitä ongelmaa kun taisin bromssata jo hyvissä ajoin. Kun kolmonen oli pesässä niin kattelin, että tossa on jotakin punaisia kartioita mutta eikös ne maaliviivan kartiot menneet jo. Jarrutetaan varmuuden vuoksi. Loppunopeudesta päätellen taisi jarrutus tapahtua vähän liian aikaisin. :smielielo

11.086 @ 187.40 @ 1.601

Toi 60 feet vaikuttaa aika kivalta. Porissahan on selvästi pitoa! Sain jonkun nettilaskurin tuloksena, että 0-100kmh veisi 2,74s ja kyllähän siinä alussa on vähän kiirettä. Kolmoselle vaihdettaessa rauhottuu mutta sen vaihtovalon avulla saisi vaihtohetken optimoitua.

Aika paljon joutuu talven aikana laittamaan kun 11.5s alituksella joutuu jo turvakaarihommiin ja kattelin, että jos varustaudun ilokaasuihin niin entistä enemmän joutuu turvavarustelemaan. Ilmeisesti kuitenkin tapahtumat jotka eivät ole virallisia kisoja eivät noita turvavarusteita vaadi. Mutta kyllä mä ton turvakaaren (vai olisiko parempi nimi turvakehikko) ihan itsekin haluan. Sivulasin verkolla ei olisi niin väliä ja mitä muutakin sieltä säännöistä löytyy.

Nyt menee pari viikkoa ihan muuta kuin Corvettea mutta katsotaan sitten myöhemmin elokuussa jos pääsi jotakin taas auton kanssa tekemään/ajamaan.

chevette 30.07.2017 17:18

Kyllä kyyti paikoillaan ja huima parannus,vielä kun jarrutus myöhäisemmäksi niin kympin puolella.Hyvää
lomaa (oma alkaa olla patikoitu täällä pohjoisen lämmössä)

ZL1 30.07.2017 18:45

:rock: :cool: :cheers2:

Rimfire 30.07.2017 19:20

Quote:

Originally Posted by chevette
...Hyvää
lomaa (oma alkaa olla patikoitu täällä pohjoisen lämmössä)

Lappi on takuuvarma hellepaikka. Täytyis saada 2 markkaa rikki loppunopeudessa kun annoit takuun sille konepeitolle, että hyvin sellaisen kestää:D

MS73 30.07.2017 19:59

Nätti laite
 
Tuli Lauantaina lentokentällä nähtyä auto ekaa kertaa livenä, ja pakko sanoa että on komea kokonaispaketti.
Harvinaisen hyvin kohtaa kulkupuoli ja agressiivinen ulkonäkö:thumleft:

Rimfire 30.07.2017 21:08

Quote:

Originally Posted by MS73
Tuli Lauantaina lentokentällä nähtyä auto ekaa kertaa livenä, ja pakko sanoa että on komea kokonaispaketti.
Harvinaisen hyvin kohtaa kulkupuoli ja agressiivinen ulkonäkö:thumleft:

Kiitoksia paljon! Olisit tullut turisemaan. Meikäläinen ainakin kohtaa turhan vähän Sharkkilaisia ja Vette-väkeä.

Rimfire 01.08.2017 16:49

Pohdiskelua.

TH400
Tire diameter (P295/55R15): 28.0"

Perä 4,13
3rd gear 1,00 - 6200rpm = 125mph = 201kmh
3rd gear 1,00 - 6400rpm = 129mph = 208kmh
3rd gear 1,00 - 6600rpm = 133mph = 214kmh
3rd gear 1,00 - 6800rpm = 137mph = 220kmh
3rd gear 1,00 - 6900rpm = 139mph = 224kmh

Perä 3,73
3rd gear 1,00 - 6200rpm = 138mph = 223kmh
3rd gear 1,00 - 6400rpm = 143mph = 230kmh
3rd gear 1,00 - 6600rpm = 147mph = 237kmh
3rd gear 1,00 - 6800rpm = 152mph = 245kmh
3rd gear 1,00 - 6900rpm = 154mph = 248kmh

http://www.bgsoflex.com/rpmmph.html
http://www.convertunits.com/from/mph/to/km/h

kipi79 01.08.2017 18:48

Minkälainen max tehon kierrosluku koneessa on?

ZL1 01.08.2017 20:43

Onko tossa laskimessa turbiinin luisto huomioitu?

Rimfire 01.08.2017 21:27

Quote:

Originally Posted by kipi79
Minkälainen max tehon kierrosluku koneessa on?

Max teho 6300rpm. Dynolappu yltää 6500 rpm ja siinä teho on pudonnut 8.5 hp:a maksimista.

Quote:

Originally Posted by ZL1
Onko tossa laskimessa turbiinin luisto huomioitu?

Ei ole. Laitoin vain itselleni ylös jo nyt noi arvot kun mietin tota 4,13 käyttämistä kiihdytystä varten ens kesänä. Mitä tuosta asiasta noin teoreettisesti pitää ajatella? Turbiini on hyvin laadukas kiihdyttelyä silmällä pitäen.

Rimfire 02.08.2017 12:53

Muistiinpanoja peränvälityksen valinnasta

How to determine the right gear ratio for your car
http://www.badasscars.com/index.cfm/...rod/prd446.htm
"80% of the race is the first 80 feet!" => 4,13?

Rear-End Gearing Simplified
http://www.badasscars.com/index.cfm/...rod/prd398.htm

Racing Calculators
http://www.tciauto.com/tc/racing-calculators/
Konvertterin luiston huomioiminen => 3,73? Ööö.
No, täytyy selvittää mitkä ne kierrokset maaliviivalla on nyt.

Tavoitekierrokset viivalla 6400?

barum 02.08.2017 21:31

Yllä ei ole mainintaa käyttötarkoituksesta/tavoitteista, eli kannattaa tehdä itselleen selväksi, onko tarkoitus a) maksimoida vartin tulos pysyvästi, b) maksimoida vartin tulos kunnes omat tavoitteet on saavutettu vai c) tehdä jonkinasteinen pysyvä kompromissi katukäytön ja vartin välillä.

Jos oikein pilkkuja viilataan, myös renkaan luisto vaikuttaa, eli 2..2,2% voi laskea sillekin.

ZL1 02.08.2017 21:44

Quote:

Originally Posted by barum
Yllä ei ole mainintaa käyttötarkoituksesta/tavoitteista, eli kannattaa tehdä itselleen selväksi, onko tarkoitus a) maksimoida vartin tulos pysyvästi, b) maksimoida vartin tulos kunnes omat tavoitteet on saavutettu vai c) tehdä jonkinasteinen pysyvä kompromissi katukäytön ja vartin välillä.

Jos oikein pilkkuja viilataan, myös renkaan luisto vaikuttaa, eli 2..2,2% voi laskea sillekin.

Mutta ei kai se maaliviivalla juurikaan enään luista jolloin ei tarvii huomioida - tosin muistelen että kyllä se mullakin ohutta raitaa yli 300 m asti piirtää...

barum 02.08.2017 21:45

Kyllä se luistaa, jopa 300 km/h nopeuksissa, josta nuo luvut ovat peräisin.

Ohutta raitaa tarkoittaa jo melko selvää luistoa, tuollainen 7..8% joka traction control -järjestelmillä sallitaan/rajataan ei vielä tuota näkyvää jälkeä rataan.

ZL1 02.08.2017 21:48

Quote:

Originally Posted by Rimfire
Max teho 6300rpm. Dynolappu yltää 6500 rpm ja siinä teho on pudonnut 8.5 hp:a maksimista.


Ei ole. Laitoin vain itselleni ylös jo nyt noi arvot kun mietin tota 4,13 käyttämistä kiihdytystä varten ens kesänä. Mitä tuosta asiasta noin teoreettisesti pitää ajatella? Turbiini on hyvin laadukas kiihdyttelyä silmällä pitäen.

No siis jos manuaali ja vaikka optimoisi että maaliviivalla 6500rpm niin tomaatilla jos turbaanin luisto on x prossaa niin sen verran on kiekkoja enemmän tosiasiallisesti


All times are GMT +2. The time now is 01:47.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.