FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Nahkaratti Vetteen (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=840)

WBBC 06.10.2004 13:31

Nahkaratti Vetteen
 
Mulla sattuu olemaan -60 luvulta peräisin oleva isäukon ralliminiin kuulunut ratti tallella. Kävi mielenhäiriössä mielessä saisiko sen jotenkin siististi/turvallisesti asennettua omaan kärryyn. Mulla on kiinteä rattipylväs.

Onko lain mukaan mahdollista sorvauttaa jonkinlainen adapteri alumiinista.

Olen Tuollaisia Moto-Lita ratteja nähnyt kuvissa C2 Corvetteissa

http://images.google.fi/imgres?imgur...UTF-8%26sa%3DG

WBBC 06.10.2004 13:34

otsikossa virhe, siis ei veteen :D

Finnshark 06.10.2004 13:49

Quote:

Originally Posted by WBBC
otsikossa virhe, siis ei veteen :D


Korjasin tuon virheen... Siistin näköinen rattihan tuo olisi. Itsekin olen joskus miettinyt mitä laki sanoo erillisten adaptereiden teosta ohjausosiin. Jotenkin takaraivossa on sellainen fiilis että sellaisia ei saisi olla, mutta jos jollain on parempaa tietoa niin kertokoon... :wink:

KTM 06.10.2004 14:57

Kannattaa käydä katsomassa löytyisikö jostakin valmis keskiö? Siis sellainen joka sopii tuohon rattiin. Ohjauspylvään pää on puhdasta perus GM:ää eli se ei tuota vaikeutta jos ratti sopii keskiöön.

Sitten opettavainen tarina:

Olipa kerran eräs Vette harrastaja joka tarvitsi perheeseen halvan kauppakassin. Kuinka ollakkaan hän löysi soveliaan ´77 BMW 1502:n. Tuossa BMW:ssä oli äärettömän pieni ralliratti. Kyseisellä pikkuratilla BMW oli synkeä ajaa ja hänen vaimo ei tykännyt yhdistelmästä ollenkaan. Ei hätää kekseliäs harrastaja katselee vähän aikaa mitä tallista löytyy. Kas kummaa siellä on jemmassa yksi 1969-75 Vetten ratti (alunperin ollut pronssinvärisessä 1971 avo Vettessä. Auto on nykyään punainen ja omistaja erityisen pitkä heppu). Ralliratti irti BMW:stä ja pieni sovittelu. Ei ihan onnistu, koska alaosan puola on niitattu koholle jo tehtaalla. Ei hätää soitto kaverille joka on tutkijana yliopistolla teknisessä tiedekunnassa. Yliopiston sorvi laulaa hetken ja käsissä on 2mm vahva välikappale. Välikappaleesta sahataan alimmaisen puolan kohdalta pätkä pois ja Vetten ratti sopii BMW:n ralliratin keskiöön. Sitten vain uudet reiät ratin mukaan keskiöön välilaipan läpi ja kierretapilla reikiin kierteet. Hoplaa, näin harrastajalla oli oikeanlainen ratti vanhassa BMW:ssä.

Rakenne oli tukeva ja katsastajat eivät sanoneen mitään asiasta.

Mitä sitten kun BMW joutui myyntiin? Kaverin varastoista löytyi rujo iso BMW:n ratti ja Vetten ratti korvattiin sillä. Kuka tämän Vetten rattin omistaa nykyään? Arvtkaa!





Vastaus: Eräs oranssinpunaisen Vetten omistaja Helsingin läheisyydestä sen taisi ostaa. Tuo auto oli vielä silloin pikkulohko ja nyt siinä pauhaa isolohko. Kummaa, sillä tuo alunperin prosinvärinen pikkulohko mistä ratti on lähtöisin liikkuu nykyään isolohkolla. Onkohan tuossa ratissa jokin kirous, kun moottorit vaihtuu isolohkoiksi.

C372 06.10.2004 15:37

Tein omaani pari vuotta sitten näinkun mietin tuota sovituspala hommaa:

Kaveri piirsi CAD kuvat ratista,pienennettiin noin 13:sta tuumaan ,meni seuraavaksi leikkaukseen missä leikataan vedellä rosteria n5mm paksua.Kaveri leikkeli keskiön kiinnitysreikineen ja kehänlevyn.Seuraavaksi taitettiin prässissä "sakarat" oikeaan kulmaan ja hitsaamalla (huom.ammattimies :D )kehä kiinni keskiöön,sen jälkeen sai päällyttää kehänlevyn joko puulla tai puun päälle vielä nahka.

Tuohon olisi tietysti onnistunut vaikka riimuratti mutta ei kuitenkaan :shock: Halusin vaaleaa puuta.

Kuva: http://fi.msnusers.com/vette72/shoeb...amp;PhotoID=52

Laillisuus: :oops: kannattavuus :roll: saa sellaisen kun haluaa :yes: :yes:

Pari katsastusta on mennyt eikä ole ollut mitään huomauttamista.Alkuperäinen töötti käy paikoillen.

Finnshark 07.10.2004 06:52

Quote:

Originally Posted by KTM
Sitten opettavainen tarina:

Olipa kerran eräs Vette harrastaja


Hyvä tarina KTM, odottelin koko ajan että milloin se tarinan opetus eli välikappaleen paukahtaminen tulee, mutta sehän kesti sittenkin... :D

Jos tuo ko. ratti tulee joskus myyntiin niin sitten tutkitaan se että kertooko kolmas kerta toden... :shock:

C372: Siistin näköistä työtä ratin kanssa! :cool: Itselleen kun tekee niin ei kannata laskea käytettyjä työtunteja / vaivaa! :wink: Alkuperäisen tyylinen oli hyvä ratkaisu!

WBBC 07.10.2004 07:26

Mulla on ratin keskiö tallella mutta se ei taida sopia chevyyn.
Range Roveriin se kyllä sopi. Täytyykin kokeilla, tuurilla voi vaikka olla samankokoiset hahlot. Ongelma on saada rattiputki ja keskiö istumaan siististi, samaan linjaan.

Ei mulla muuta syytä ole vaihtaa rattia kun se että se on ollut vuosina -67-70 faijalla autossa ja sillä on "kilpailuhistoria" ja olisi mukava jatkaa perinnettä.

Jep. Ratissa on selvästikin moottorin kokoa kasvattava lumous.

En mä sitä myy. Mä laitan sen vaimon vaarivainaan Ford Orioniin.
Jonakin aamuna konepellin alla on 390 isolohko.

MikkoM 07.10.2004 07:40

Siinä orionissa vai, isolohko :razz: :?:

Oma tekonen sovitepala haittaa varmaan vasta sitten jos jotain sattuu(eikä tarvi johtua edes siitä,jos huomataan) :!:
Väitän että kunnolla tehty omatekoinen ei häviä yhtään ostoselle kestävyydessä :!: :wink:

KTM 07.10.2004 08:10

Quote:

Originally Posted by Finnshark
Quote:

Originally Posted by KTM
Sitten opettavainen tarina:

Olipa kerran eräs Vette harrastaja


Hyvä tarina KTM, odottelin koko ajan että milloin se tarinan opetus eli välikappaleen paukahtaminen tulee, mutta sehän kesti sittenkin... :D



Meillä ei välikappaleet paukahda, varsinkaan kun osan suunnitellut ja sorvannut kaveri oli materiaalitekniikan labrassa tutkijana = metallin lujuuksien mittaamista. Epäilen, että se välilaippa tulee pysymään kauemmin hengissa kuin se 1502 Bemari.

Opetus oli, että hyvin suunniteltu ja toteutettu juttu kestää erittäin hyvin :peace:

WBBC 07.10.2004 08:27

Varmasti on itse oikein tehty ratii ja välikappale vähintään yhtä hyvä kuin kaupasta ostettu "laillinen" kiinalainen ralli/tuning ratti.


Hitto kun löytäisin sen Veekasimagazinen jossa oli kuva sinisestä
C2 vettestä saksassa tai sveitsissä? jossa oli kyseinen ratti

groovyjay 07.10.2004 09:19

Quote:

Originally Posted by WBBC
Varmasti on itse oikein tehty ratii ja välikappale vähintään yhtä hyvä kuin kaupasta ostettu "laillinen" kiinalainen ralli/tuning ratti.


Hitto kun löytäisin sen Veekasimagazinen jossa oli kuva sinisestä
C2 vettestä saksassa tai sveitsissä? jossa oli kyseinen ratti


Voin skannata ton sulle kohta. Kaivan sen jostain esiin.

WBBC 07.10.2004 10:19

Kiitti GJ.

On mullakin jossain se lehti mutta nythän muutkin näkisivät mitä tarkoitin.

groovyjay 07.10.2004 10:26

Quote:

Originally Posted by WBBC
Kiitti GJ.

On mullakin jossain se lehti mutta nythän muutkin näkisivät mitä tarkoitin.


Jees, eli tässä kuvat, v-maisesti toi ratti kohta oli tietenkin taitteessa...


Sisusta:


Ulkoa:

WBBC 07.10.2004 10:29

Jes! Kiitos.

Sopii mielestäni hyvin Corvetteen tuo vanha Moto-Lita

Täytyykin ottaa keskiön suunnittelu työn alle.....

groovyjay 07.10.2004 11:49

Quote:

Originally Posted by WBBC
Jes! Kiitos.

Sopii mielestäni hyvin Corvetteen tuo vanha Moto-Lita

Täytyykin ottaa keskiön suunnittelu työn alle.....


Toi antais kivasti lisää tilaa ratin pyörittämiseen C2:ssa, ainoa vaan, että kehän pienentyeässä tarve ohjaustehostimella kasvaa! :wink:

MikkoM 07.10.2004 15:08

Quote:

Originally Posted by WBBC
Varmasti on itse oikein tehty ratii ja välikappale vähintään yhtä hyvä kuin kaupasta ostettu "laillinen" kiinalainen ralli/tuning ratti.


Justiin tuota tarkoitinkin :!:

PS: Hyvännäköisiä "ruoreja" teillä :cool:

Anonymous 07.10.2004 21:15

Komeet vanteet.

TCC 02.11.2004 07:43

Re: Nahkaratti Vetteen
 
Quote:

Originally Posted by WBBC
Mulla sattuu olemaan -60 luvulta peräisin oleva isäukon ralliminiin kuulunut ratti tallella. Kävi mielenhäiriössä mielessä saisiko sen jotenkin siististi/turvallisesti asennettua omaan kärryyn. Mulla on kiinteä rattipylväs.

Onko lain mukaan mahdollista sorvauttaa jonkinlainen adapteri alumiinista.

Olen Tuollaisia Moto-Lita ratteja nähnyt kuvissa C2 Corvetteissa



Joko on löytynyt adapteri Moto-Litan rattiin. Siihen pitäs olla valmiita adaptereita markkinoilla esim. Saksassa RSL- Classicilla http://www.rsl-classic.de/pages_de/c...a-lenkrad.html

WBBC 02.11.2004 07:49

Kiitti linkistä.

Mulla on se ratin alkuperäinen Miniiin sopiva adapteri mutta se ei istu oikein linjaan Vetten rattiputken kanssa, muuten kävisi kyllä. Täytyy katsoa mikä on paras tarkaisu.

Mullahan on tuo

"MARK FOUR LEDERLENKRAD"

Näköjään ollut tuotannossa jo 40 vuotta

TCC 02.11.2004 07:51

On tyylikäs ruori sopis hyvin sun Vetteen :D

ToniH 31.03.2010 19:49

Pannaas tähän jatkoksi. Aikamoisen junailun (maanittelua lähinnä) onnistuin saamaan Moto-Litalta Vetteen istuvan keskiön. Billetistä veistetty ja kiillotettuna. Siihen istuva tööttizymeemi myös. Muuten hyvä, keskiö on hieno kuten myös töötti :cool: mutta ne perkuleet kaivoivat jostain karmeimman Chevy-logon mitä löysivät ja tälläsivät tööttiin moisen ](*,)

Tommonen vaaleansininen ja tähdillä varustettu jopa Aveoon liian gay versio. Tommosia odottaisi olevan jossain pikkutyttöjen fillareissa maksimissaan. No, eikun maanittelemaan uudelleen jotain korvaavaa tilalle... :rolleyes:

Vaikea muuten kuvata tommonen peilipinta jossa näkyy jokainen sormenjälki ja pölyhiukkanenkin.




VetteMan 31.03.2010 20:22



Samanlainen vanhassa avaimenperässä joka kaapissa lojuu.
Varmaan jostain vettelogolla sopiva avaimenperä löytyy, josta siirtää merkin.

ToniH 31.03.2010 20:47

Itseasiassa juuri kommentoin sinne, että näyttää ihan £1 avaimenperältä. ;) Toivottavasti saan niiltä jonkun vähän "coolimman".

WBBC 31.03.2010 21:06

Ettei vaan tuo keskiön nappi ole suoraan avaimenperästä?

Tuo lienee liimattu kiinni. Kampea se irti, ja ota mukaan jos menet johonkin missä myydään vastaavia avaimenperiä. Esim American Car show?

Tai jos ei löydy parempaa, niin maalaat sen mustaksi.

ToniH 03.05.2010 16:45

Jatketaan taas tätä rattiasiaa. Minkä kokoisia aftermarket ratteja teillä on autoissa? -70 vakioratti on 15" ja autossani oleva Grant joku pienempi. Mutta, en pääse sen kokoa mittaamaan. Nyt pitäisi tilata uusi ruori kesäksi. Tavoite olisi sellainen, että std-pylvään kanssa sisäänpujottautuminen on mahdollisimman helppoa ja ratti ei ota jalkoihin ajaessa.

Vaihtoehdot siis 13" ja 14". Onko 13" Vetteen liian pieni (lue: hassun näköinen)? Hmm... se on itseasiassa 330mm, joka on euroautoissa aika yleinen sporttiratin koko.

PS. sain Moto-litalta pari fiksumman näköistä logoa. :cool:

Yorcci 03.05.2010 21:25

Quote:

Originally Posted by ToniH
Jatketaan taas tätä rattiasiaa. Minkä kokoisia aftermarket ratteja teillä on autoissa? -70 vakioratti on 15" ja autossani oleva Grant joku pienempi. Mutta, en pääse sen kokoa mittaamaan. Nyt pitäisi tilata uusi ruori kesäksi. Tavoite olisi sellainen, että std-pylvään kanssa sisäänpujottautuminen on mahdollisimman helppoa ja ratti ei ota jalkoihin ajaessa.

Vaihtoehdot siis 13" ja 14". Onko 13" Vetteen liian pieni (lue: hassun näköinen)? Hmm... se on itseasiassa 330mm, joka on euroautoissa aika yleinen sporttiratin koko.


Auttaisko tuo mitään, kun mun seenelkussa on nyt lähellä tuota 33 cm halkaisijaltaan. Orggispyörylä on 38 cm, taitaa olla melkolailla tuon 15". Tulen ens viikolla Paippisiin Summer Starttiin, käy siellä kurkistamassa ja testaamassa, miltä tuo pienennetty versio tuntuu.

Tuolla on kuvat orggisratista ja pienennetystä http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=1481

groovyjay 03.05.2010 22:28

Quote:

Originally Posted by ToniH
Onko 13" Vetteen liian pieni (lue: hassun näköinen)? Hmm... se on itseasiassa 330mm, joka on euroautoissa aika yleinen sporttiratin koko.


Mun mielestä se on vähän ujon näköinen. Liputan edelleen late-C3 ratin puolesta! :D

Harri -76 03.05.2010 22:32

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Mun mielestä se on vähän ujon näköinen. Liputan edelleen late-C3 ratin puolesta! :D


C3:n omat ratit istuu kuin nenä päähän ylipäätään, mutta kannatan puolan paksunnusta:!:

groovyjay 03.05.2010 22:34

Quote:

Originally Posted by Harri -76
C3:n omat ratit istuu kuin nenä päähän ylipäätään, mutta kannatan puolan paksunnusta:!:


Late mallissa puolakin on optimaalisen paksu, aivan ihanasti istuu käteen...

Wormie 04.05.2010 08:15

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Late mallissa puolakin on optimaalisen paksu, aivan ihanasti istuu käteen...

Tääkin on sopiva, olisko 13" ja jotakuinkin orkkis? Nyt tosin on paikallaan samankokoinen mustapuolainen "puuratti", ei heijastele tuo auringonvalo silimiin niin pahasti enää :cool:

ToniH 07.06.2010 17:18

No, nyt tuli tämmönen klassikkomalli. Eli nahkaratti lähtee ja ruoria tilalle. ;)

Onnistuin prkl naarmuttamaan tööttiä kun otin chevy-logoa irti, joten täytyy kiillottaa ja vasta sitten liimata uusi lätkä keskelle. :(


ToniH 10.05.2013 15:49

Updeitti tähän, vihdoin innostuin vaihtamaan ruorin paikalleen. Eihän tässä mennytkään kuin hetkinen ;)



All times are GMT +2. The time now is 10:18.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.