FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Keskuslukitukseen kaukosäätö (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=1223)

Yorcci 11.06.2014 11:02

Quote:

Originally Posted by Oleino
Toivottavasti näistä mietteistä on jotain apua


Kyllä noista on jo kovasti apua.

On vaan tässä vähän kiirusta työrintamalla, niin ei ole ehtinyt tekemään asialle mitään. Varmaan lähiviikkoina ehtii jo paneutua asiaan ihan toteutusmielessä.

Yorcci 03.07.2014 08:48

Quote:

Originally Posted by Oleino
Hälyn pois kytkentä:

Näistä "vaal vihreä/musta , alkup. hälyttimen ohjaus" kytketään nastaan GD15 johon täytyy saada maa. Jos tuo "vaal vihreä/musta , alkup. hälyttimen ohjaus" antaa +12v niin kytke siihen sulkeva rele joka kytkee maan edelleen GD15 nastaan.


Tutkailin tuota Viperin asennusohjetta tarkemmin ja tuo alkuperäisen hälyttimen ohjaus on nimenomaan maadoitus, joten sen voi kytkeä suoraan tuohon CCM:n GD15 -nastaan menevään .5 vaaleanvihreään johtoon.

Quote:

Originally Posted by Oleino
Vilkkujen kytkentä:

Itse kytkin merkkivilautuksen vilkkujen sijasta parkkeihin. Earlyssä kun vilkut on syvällä puskurissa ja mun autossa ei oo lokarissa vilkkuja lainkaan, niin huomioarvo on aika minimaalinen. Parkkien kanssa välähtää myös äärivalot jos ne ovat käytössä, eli parkit ovat ihan potentiaalinen vaihtoehto. Latessa vilkut näkyy paremmin ja myös lokarissa on vilkku, joten sen puolesta ei niin väliä kumpia käyttää. Enemmän mielipidekysymys ja laiskana kytkisin samoihin valoihin joita nykyinen kauko käyttää.


Joo, toi parkkivaloille kytkentä mulla oli edellisessäkin Vetessä. Siihen varmaan tyrkkään tämänkin. Tuon kaavion mukaan vissiinkin valokytkimeltä tulevaan .8 BRN -piuhaan:



Quote:

Originally Posted by Oleino
CCM:n rooli on mulle epäselvä. Haisteleeko se jotain tarkoitusta varten tietoa siitä onko ovet lukossa vai jotain muuta?


Toi hälyn poiskuittaus menee sieltä CCM:n kautta (joko jännite GC5:een tai maa GD15:een kuittaavat hälyn pois). CCM:llä on tieto, onko ovet auki/lukossa, avain virtalukossa jne.

Theft Deterrent System Circuit Operation-kaaviossa se on selitetty lontoonkielisenä (löytyy sieltä aiemmasta postista)

Quote:

Originally Posted by Oleino
En myöskään Viperin kuvista tajunnut että minkä lähdön on tarkoitus ohjata takalasin avausta.


Jompikumpi lisäkanavalähtö (2 tai 3).

Nykyisessä kaukosäätöjärjestelmässä on sisävalojen ohjaus kytketty mukaan, joten laittanen sen toimintaan tässäkin, kun moinen omituisuus Viperistakin löytyy ja piuhat sekä kytkennät ovat jo valmiina.

Yorcci 03.07.2014 23:17

Huhhuijaa. Olipa melkoinen työmaa, mutta nyt aukeaa ovien lukot kaukolla, avauksessa auton oma häly kuittaantuu pois ja sisävalot syttyvät, lisäksi takalasikin avautuu kaukolla.

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Quote:

Originally Posted by Oleino
En myöskään Viperin kuvista tajunnut että minkä lähdön on tarkoitus ohjata takalasin avausta.


Jompikumpi lisäkanavalähtö (2 tai 3)


Päätin sittenkin kytkeä tuon takalasin avauksen Viperin avausnapin toisen painalluksen taakse.

Jos ovien aukaisuja voisi ohjata erikseen, tuolla Viperin kaukolla saisi ensimmäisellä painalluksella kuskin oven auki ja toisella painalluksella menisi avauspulssi pelkääjän oveen (C5:ssa ja siitä eteenpäin taitaa olla tehdaskaukossa tällainen ominaisuus ohjelmoitavissa?). Mutta tossa mun katiskassa molemmat ovet toimivat aina yhtä aikaa, joten otin tuon toisen painalluksen käyttöön takalasin avaukseen.

Huono puoli on se, että tuo toinen avauspulssi (kuten ne kaksi lisälähtöäkin) on maadoittava ja takalasin avaus kaipailee +12 V signaalia. Hommastahan selvisin hakemalla kaupasta yhden releen ja sitä ekstrarelettä ohjataan tuolla maadoitussignaalilla. Tämä ylimääräinen rele ohjaa siis +12 V takalasin releelle, joka taas ohjaa takalasin avaussolenoidille tarvittavan käyttöjännitteen. Vaaditaan siis rele ohjaamaan relettä :roll:

Mutta tuolla kytkennällä varmistan sen, että häly on aina kytkettynä pois päältä, kun takaluukkua avaa kaukosäätimellä. Jos olisin käyttänyt jompaakumpaa lisälähtöä takaluukulle, sama ylimääräinen rele olisi vaadittu ja jokatapauksessa ensin olisi pitänyt avata ovet, että häly kytkeytyy pois päältä.

Auton oman hälyn kuittauksen kytkentää varten oikea johto löytyi aika pienellä kaivamisella ja kuittaus toimi heti niinkuin pitääkin.

Keskuslukon ohjauksen kytkemiseen menikin sitten aika pitkä tovi, kun ensin ei mennyt millään jakeluun tää Viperin mukana tullut ohjeistus:



Ja sitten, kun olin tankannut tuota tekstiä tarpeeksi monta kertaa ja mittaillut, mihin piuhaan tulee milloinkin +12 V, niin kytkettyäni piuhat noiden ohjeiden mukaan, keskuslukko toimi kyllä ovikytkimistä ihan ok, mutta kaukosäätimellä kokeillessani paloi välittömästi sulake... onneksi ei sentään tullut toimintasavu pihalle. Sitten kytkin tuon Goodwrenchin boksin tarran mukaisesti johdot välittämättä noista mitatuista volttimääristä ja sain kaukosäädön toimimaan.

Kaikissa kikkailuissa meni sen verran pitkästi aikaa, että parkkivalojen vilkuttelukytkentä jäi vielä huomiselle... Ja onhan tuossa muutama johdonpätkäkin sullottava piiloon, ennenkuin pääsee tieltä poistettuja paneeleita ja penkkiä sovittelemaan takaisin:


VetteMan 03.07.2014 23:26

Hienoa että lähti rokkaamaan :rock:

Oleino 05.07.2014 12:27

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Huono puoli on se, että tuo toinen avauspulssi (kuten ne kaksi lisälähtöäkin) on maadoittava ja takalasin avaus kaipailee +12 V signaalia. Hommastahan selvisin hakemalla kaupasta yhden releen ja sitä ekstrarelettä ohjataan tuolla maadoitussignaalilla. Tämä ylimääräinen rele ohjaa siis +12 V takalasin releelle, joka taas ohjaa takalasin avaussolenoidille tarvittavan käyttöjännitteen. Vaaditaan siis rele ohjaamaan relettä :roll:




Hyvä että lähti rokkaamaan. Tuo hälyn kuittaantuminen on todella hyvä lisätoiminto, eli vähän kannatti nähdäkin vaivaa. Myös takalasin aukaisun toteutus oli hyvä oivallus. :cool:

PR1 05.07.2014 12:54

Vanhasta kake asennuksesta se aikaisemman linkin mukainen ei ruvennut toimimaan, en suosittele sitä halpamallia mut keskuslukitus ei muutenkaan jaksa kun niin jäykkä vaikka vaseliinilla ym laitettu liukkaaksi putsauksen jälkeen. Rempattu ihan huolella. Nyt rele vaan napsahtaa jos kakea yrittää ja mitään muuta ei sit tapahdukkaan;) Avaimella mennään.

Onneks voi lukkoon lähtiessä laittaa napista sentään. Melkoisen jäykät rautahököttimet on kyllä oven sisällä niin en ihmettele jos väsyy moottorit mikä lie. Voishan sitä joskus uusia moottorit jos helpohkot on mut ovea en pura ennenkuin muuta tulee.

Mistään autosta ei varmaan ikinä ole tarvinnut purkaa ovia niin paljon kun cee nelkusta..

johannes 07.07.2014 06:12

Mulla on ovissakin vaan reijät niitten nappuloiden paikalla mistä pitäisi ovet saada auki. Otin paneelin irti ja kattelin niin jotain leikattuja johtoja siellä meni.
Oon kans pähkäillu että miten toi keskuslukko toimii ku noi raudat on niin ******** jäykät.

Yorcci 07.07.2014 23:19

Oli muuten tuon parkkivalojen vilkutukseen vaadittavan johdon kaivelukin vähän keskimääräistä hankalampi urakka... Mutta kyllä se sitten löytyi ja nyt vilkkuu valot kivasti kaukosäätimen komennoista.

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Päätin sittenkin kytkeä tuon takalasin avauksen Viperin avausnapin toisen painalluksen taakse.

Jos ovien aukaisuja voisi ohjata erikseen, tuolla Viperin kaukolla saisi ensimmäisellä painalluksella kuskin oven auki ja toisella painalluksella menisi avauspulssi pelkääjän oveen. Mutta tossa mun katiskassa molemmat ovet toimivat aina yhtä aikaa, joten otin tuon toisen painalluksen käyttöön takalasin avaukseen.

tuolla kytkennällä varmistan sen, että häly on aina kytkettynä pois päältä, kun takaluukkua avaa kaukosäätimellä. Jos olisin käyttänyt jompaakumpaa lisälähtöä takaluukulle, sama ylimääräinen rele olisi vaadittu ja jokatapauksessa ensin olisi pitänyt avata ovet, että häly kytkeytyy pois päältä.


Testailin kytkentää aikani ja tulin siihen tulokseen, ettei se ollutkaan niin hyvä idea.

Kävi nimittäin niin, että avasin ovet kaukosäätimellä. Sitten pistin ovet lukkoon ovinapista. Ja tämän jälkeen, kun yritin avata ovia kaukosäätimellä, niin kaukosäätimen boksi muisti, että viimeksi on avattu ovet, joten nyt pitää avata takalasi... Ja häly parkumaan.

No, tuota estämään kokeilin vaihtoehtoa, että painan kaukosäätimestä ensin lukitusnappia, jonka jälkeen avaan ovet. No, lukituskomennolla tulee jokin pulssi niin, että häly lähti taas huutamaan...

Sitten päätin, että kytken tuon takalasin avauksen AUX-napin taakse. Jolloin pitää vaan aina ensin avata ovien lukitus, että häly kuittaantuu pois ja toisella napilla avataan takakontti. Lisäksi tuossa AUX-napissa on pieni (oliskohan ollut 3 tai 5 s) viive, ettei takaluukkua pysty käytännössä mitenkään aukaisemaan vahingossa.

Samalla vaivalla laitoin sitten Viperin merkkiledinkin toimintaan, kun pääsi viime kerralla unohtumaan... #-o

Huomasin sellaisenkin pienen hankaluuden, että kun takaluukku on auki, niin security-valo vilkkuu kojelaudassa, mutta kun ovet napsauttaa lukkoon, ei häly mene päälle (ellei avaa jompaakumpaa ovea ja lukitse ovia vasta sitten).

Tuohon pitäisi varmaan viritellä joku viiverele, joka vetää ovikytkimen maadoituksen (tai plussan, kummalla tavalla se nyt toimiikaan) siten, että kun sisävalot palavat, häly kytkeytyisi päälle ovet lukittaessa.

PR1 08.07.2014 10:36

Quote:

Originally Posted by johannes
Mulla on ovissakin vaan reijät niitten nappuloiden paikalla mistä pitäisi ovet saada auki. Otin paneelin irti ja kattelin niin jotain leikattuja johtoja siellä meni.
Oon kans pähkäillu että miten toi keskuslukko toimii ku noi raudat on niin ******** jäykät.



Eli raudat vain jäljellä? Kummasti helpottaa jos kysyy vaikka Jakelta tai tilaa jostain liukunapit. Joutuu vain ovipahvin alle muistaaksen laittaa. Kätevää kun näkee ikkunasta onko auki (punainen) tai kiinni mustana muun kanssa.

Sit voi väsätä itse muovilistasta ja poraa reijän mut aika askartelu ja itse en niin siistiä osais tai pitäis viilata ja maalata pitkään;)

Pitäähän nyt lukkoon saaha helposti kunhan vain ei avaimia jätä sisälle. Vara avaan sai vielä aihiioita tilattua ja kaiversi paikallinen.

Jäykät on mulla mut menettelee näillä. Paljon remppausta, putsausta,rasvaa. Avaimella aika ok. Onhan niitä tietty käytettykin kohta 30 vuotta. Varmaan ei toimis jos ei olisi huoltanut. Aina tietty paremmin voisi mut olkoot noin kun muutakin hoonattavaa..


All times are GMT +2. The time now is 00:49.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.