FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Car Cleaning Corner (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=44)
-   -   Moottorin pesu (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=29718)

Yly 10.05.2019 13:13

Moottorin pesu
 
Olisi tarve pestä moottoritila tuosta meikäläisen -88:sta.

Olen välttänyt se pesemistä, koska pelkään, että saan tuhottua jotain sähköosia.

Mitä tuosta kannattaa suojata ja miten ?

progress 10.05.2019 14:00

Quote:

Originally Posted by Yly
Olisi tarve pestä moottoritila tuosta meikäläisen -88:sta.

Olen välttänyt se pesemistä, koska pelkään, että saan tuhottua jotain sähköosia.

Mitä tuosta kannattaa suojata ja miten ?


Millä tavalla sun moottoritila on likainen? Pölyä ja hiekkaa ... vai öljyyn kiinnittynyt nippu pölyä ja hiekkaa? Jos on pölyä niin paineilma ja sitten ehkä kosteaa rättiä?

Jos on pakko pestä muuten, niin sähköosat kannattaa muovittaa (kelmu on kätevää) pesun ajaksi, samoin kaasari.

Macho 10.05.2019 14:47

Olen huomannut että hei jakajan päällä olevan mustan muovikotelon alle jää pesun jälkeen kosteutta mikä ei sieltä haihdu. Eli pesun jälkeen käytät koneen kuumaksi niin, että syylärin flekti puhaltaa pitkään ja kuivaa kaiken, sitten lopuksi ruuvaat sen metallisen päälyläpän irti ja sitten sen muovisen kotelon ja annat puolan kuivua yön yli.

En siis suojaisi mitään, vaan liuotinpesun lisäksi käyttäisin maltillisia paineita painepesurissa, paitsi kohdissa missä on paksua öljykuraa moottorissa ja moottorin alla. Siellä ei ole juuri mitään herkkää.

LT-1 10.05.2019 15:04

Käyttöautosta pesen konetilan ja moottorin joka kevät. Aloitan aina pienellä moottorin lämmityksellä, pari kolme minuuttia kone käynnissä varmuuden vuoksi. Liuotin joka paikkaan ilman mitään suojauksia ja lopuksi vesipistoolilla huuhtelu, ei painepesurilla. Huuhtelun jälkeen taas kone käyntiin ja lämpimäksi, ja tämä mielestäni se tärkein homma lopussa. Sitten vielä kuituliinalla pyyhintä sieltä minne käsin pääsee.

Kesäautossa ei ole tarvinnut tuota tehdä. Paineilmalla pölyt pois ja puhdistusainetta riepuun ja pyyhintä.

Yly 10.05.2019 18:14

Quote:

Originally Posted by progress
samoin kaasari.

:D

barum 10.05.2019 19:38

Olen pessyt kaikista autoistani 30v aikana liuottimella ja painepesurilla järkeä käyttäen konetiloja 1..3 krt vuodessa. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.

SS-55 10.05.2019 19:44

Kannattaa suojata ennen pesua kaikki sähköliittimet teipillä , yleensä sieltä ne ongelmat tulevat "vikakoodeilla" jonkun ajan jälkeen pesun, kokemusta on eri autoilla.

LT-1 10.05.2019 20:48

Quote:

Originally Posted by minnipossi
Kannattaa suojata ennen pesua kaikki sähköliittimet teipillä , yleensä sieltä ne ongelmat tulevat "vikakoodeilla" jonkun ajan jälkeen pesun, kokemusta on eri autoilla.


Mulla ei ole tuollaista kokemusta mistään autosta 32 v ajalta, eikä Chevyistä 22 v ajalta. Näissä vehkeissä liittimissä on kumitiivisteet. Siitä huolimatta aina kun jokin liitin on muista syistä avattuna, kasatessa sipaisen sormella uroskuoren nokkaan(naarasliittimeen) rasvaa.

Corvette63 10.05.2019 21:21

Quote:

Originally Posted by barum
Olen pessyt kaikista autoistani 30v aikana liuottimella ja painepesurilla järkeä käyttäen konetiloja 1..3 krt vuodessa. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.


Sama homma muuten, mutta painepesuria ei tarvitse käyttää noin tiheällä pesutahdilla. Liuotin ja puutarhaletku riittää aika pitkälle, kun pesee usein.

Vettä ei kannata sähköihin suunnata, mutta aika huolettomasti on tullut muuten pestyä. Vanhemmissa autoissa on tullut vedettyä muovipussi ilmansuodattimen päälle. Valoumpioihin ei myöskään kannata suunnata vettä ellei halua himmeneviä umpioita. LT1/4:ssa optispark on altis vikaantumaan kastuessa, mutta sitäkään ongelmaa ei 88:ssa ole.

LT-1 10.05.2019 22:38

Quote:

Originally Posted by Corvette63
LT1/4:ssa optispark on altis vikaantumaan kastuessa, mutta sitäkään ongelmaa ei 88:ssa ole.

Minun LT on ollut liikenteessä joka vuosi 24 vuotta, ei ole vielä kastunut jakaja. En kyllä sinne vettä tyrkytäkään mutta pointti on kyllä se että sitäkin pitää huoltaa edes joskus. Ensimmäisen huollon eli kannen ja pyörijän vaihdon tein n. 80 tkm kohdalla, ei ollut likaa sisällä. Tärkeäähän siinä on tarkastaa että kansi on ehjä ja suora ja tiiviste kunnossa. Nyt jo toistakymmentä vuotta on menty MSD jakajalla ilman huolia. Siinä on vahvemmat osat ja O-rengastiiviste kannessa. 1992-94 jakaja on tietysti hieman erilainen ilman tuuletusta mutta väitän että ongelmat tulee siitä kun sitä ei tarkasteta eikä huolleta ennen kuin meno lakkaa, eli myöhässä. Ei ole helppo homma verrattuna vanhempaan moottoriin ja siksihän sitä ei huolleta riittävästi.


All times are GMT +2. The time now is 19:42.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.