FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Akkulaturia (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=28722)

JJ66 24.10.2017 13:37

Akkulaturia
 
Akkulaturit hajoaa yksi toisen jälkeen ja pitäs investoida uuteen. Iso boosteri -tyyppinen on jo mutta vähän tehokkaampaa ns. ylläpitolaturia kävin hiplaamassa. Päädyin CTEK merkkiseen, koska viisaammatkin niitä ovat hankkineet mutta kannattaako ostaa esim. MXS10 (10A), vai kaksi kpl MXS5 (5A) kun ne sais samalla rahalla?

Onhan kaksi aina monikäyttöisempi eli voi ladata kahta akkua eri vehkeissä samaa aikaan tai laittaa lataamaan molemmat samaa akkua niin on se 10A.

Tuossa 5 amppeerisessa on takuutakin 5 vuotta kun 10A:ssa on vaan 2 vuotta ja ominaisuudet näyttäs olevan tuotekuvauksen mukaan samat.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/45556...i-MXS10-12V10A
http://www.motonet.fi/fi/tuote/45558...i-MXS-50-12V5A

Macho 24.10.2017 13:47

Suhtautuisin kahdella yht'aikaa lataamiseen 'varauksella' sillä nämä ovat älylatureita, missä lataus edistyy vaiheittain, sisältäen erilaisia jännitetasoja ja diagnostiikkaa tehdään koko ajan lennossa. Todennäköisesti ei siis onnistu, ellei valmistaja jotain muuta ilmoita.

JJ66 24.10.2017 14:53

Quote:

Originally Posted by Macho
Suhtautuisin kahdella yht'aikaa lataamiseen 'varauksella' sillä nämä ovat älylatureita, missä lataus edistyy vaiheittain, sisältäen erilaisia jännitetasoja ja diagnostiikkaa tehdään koko ajan lennossa. Todennäköisesti ei siis onnistu, ellei valmistaja jotain muuta ilmoita.


Hyvä pointti. Ei valmista ilmoita tuollaista tietoa, eikä myyjältä varmaan kannata edes kysyä mutta joku kokeileva sähkäri vois tietää kokemuksesta.

Juhatee 24.10.2017 18:47

Kun akku on saavuttanut sopivan jännitteen ja Ctek siirtyy ylläpitomoodiin, se antaa lyhyttä korkean jännitteen pulssia muutaman minuutin välein. Viimeistään tässä vaiheessa toinen laturi tulkitsee tilanteen vikatilaksi jos ei jo aiemmin.

tötterö 24.10.2017 21:44

Onko molemmissa latureissa elvytystoiminto joka oli minun syy ostaa Ctek.

PR1 25.10.2017 00:32

Oli toisessa threadissä puhetta kun on älypeli ja booster mikälie.

Akkufirmassa sanoi että vanhassa paras kun annat yön yli kunnolla ladata. (niin et melkein kiehuu?)

Tiedäppä sitten mikä olisi paras. Kaikki toimii..

Jos ei ole ajastinta / ottamassa pois niin kai se ylläpitoon menevä, sehän riippuu onko geeliakku vai mikä lyijy.

Semmoista selvittäisin mut entisillä mennään.

hateju 25.10.2017 16:42

Tuommonen 4A ctek lataillu ihan mukisematta mulle akkuja jo jonku 5 vuotta. Hyvin ladannu myös optimat ja agm mallit vaikka ei ole niille tarkoitettukkaan.

topi sorsakoski 25.10.2017 19:02

Mulla on ctek, bentton, ja uusi biltema 8A, jossa jännitemittari, tuntuu todella hyvältä.

IsoDee 25.10.2017 22:40

Mulla on ollut tuo 7A malli usean vuoden ja nyt tuli ostettua AGM akkukin niin tuosta löytyy senkin lataamiseen oma valikko. Vaikka toki sitä AGM akkua voipi kai latailla muillakin latureilla.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/45551...ri-MXS70-12V7A

JJ66 26.10.2017 09:03

Quote:

Originally Posted by IsoDee
Mulla on ollut tuo 7A malli usean vuoden ja nyt tuli ostettua AGM akkukin niin tuosta löytyy senkin lataamiseen oma valikko. Vaikka toki sitä AGM akkua voipi kai latailla muillakin latureilla.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/45551...ri-MXS70-12V7A


Seiskassaki näköjään 5v takuu, miksihän 10A vain 2 vuotta,,,,lämpenee enempi ja komponentit kärvähtää helpommin?? pitempi takuu aina parempi.

Ctek on näköjään hyvä mutta alkuperäinen ihmettelyni oli, että voiskohan laittaa kahta älylaturia samaa akkua lataamaan. Uskaltaako kukaan kokeilla :) ei ehkä hajoa mutta voihan se mennä vikatilaan tai ylläpitoon ennen aikojaan??

Mulla on myös agm akut ja sehän on lyijyakku kuten se "perinteinenkin" ja lataantuu normi laturilla mutta paremmin täyttyy oikealla agm -moodilla

Macho 26.10.2017 10:15

Paras kun kysyt valmistajalta niin saat oikean vastauksen, kun tuo kerran niin kiinnostava vaihtoehto on.

http://www.ctek.com/fi/contact/conta...ct_information

Yly 26.10.2017 14:46

http://www.motonet.fi/fi/tuote/45562...turi-12-V--7-A

Mulla on tommonen.

MPÄ 26.10.2017 16:47

Minä ostin edellisten älylatureiden lisäksi tämän: http://www.motonet.fi/fi/tuote/45006...Akkulaturi-12V

Pieleen meni, siinäkin on jotain älyä, eli ei tottele isäntää! Muuten ihan hyvä laite :D

JJ66 26.10.2017 17:39

Quote:

Originally Posted by Macho
Paras kun kysyt valmistajalta niin saat oikean vastauksen, kun tuo kerran niin kiinnostava vaihtoehto on.

http://www.ctek.com/fi/contact/conta...ct_information


On se kiinnostava (lisä)mahdollisuus. Kiitos linkistä ja vastaus tässä
" Yes, and it is in the bulk phase you will get the best benefit of double charger.
regards, CTEK"

jos ymmärrän oikein niin kyllä se onnistuu. Tuo "bulk phase" -termi vähän hämää mutta mites te muut tuon lauseen ymmärrätte.

topi sorsakoski 26.10.2017 17:40

Quote:

Originally Posted by IsoDee
Mulla on ollut tuo 7A malli usean vuoden ja nyt tuli ostettua AGM akkukin niin tuosta löytyy senkin lataamiseen oma valikko. Vaikka toki sitä AGM akkua voipi kai latailla muillakin latureilla.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/45551...ri-MXS70-12V7A

Biltema maksoi alle 50e, hyvältä vaikuttaa.:p

vma 26.10.2017 18:19

Quote:

Originally Posted by JJ66
On se kiinnostava (lisä)mahdollisuus. Kiitos linkistä ja vastaus tässä
" Yes, and it is in the bulk phase you will get the best benefit of double charger.
regards, CTEK"

jos ymmärrän oikein niin kyllä se onnistuu. Tuo "bulk phase" -termi vähän hämää mutta mites te muut tuon lauseen ymmärrätte.


https://www.batterystuff.com/blog/3-...-chargers.html

Siitä.
En kyllä ymmärrä mitä tolkkua on käyttää kahta eri laturia yhteen akkuun samaan aikaan, mutta eipä tuo minua sinällään liikuta yhtään. Kukin tavallaan.

JJ66 26.10.2017 20:42

Quote:

Originally Posted by vma
https://www.batterystuff.com/blog/3-...-chargers.html

Siitä.
En kyllä ymmärrä mitä tolkkua on käyttää kahta eri laturia yhteen akkuun samaan aikaan, mutta eipä tuo minua sinällään liikuta yhtään. Kukin tavallaan.


,,,vaikka luit viestiketjusta ainakin #1 ja #10 niin et ymmärrä??? noh, romuja kertyny nurkkiin ja niitä pitää joskus latailla.

Yhdellä laturilla pidän ktm:n akun tikissä ja toisella bobcatin (en niillä päivittäin ajele, enkä edes joka kk), ja jos kiire niin molemmilla yhtäaikaa ooppelin akkua pommitan, jotta pääsen töihin aamusella. Ed syystä tarvin vähintään kaksi ylläpitolaturia ja nyt tiedän, että voin molempia yhtäaikaa käyttämällä saada tuplatuoton jos on kiirus. Sitten oli vielä se takuuasia niissä ctekin latureissa eli 5A:ssa 5v ja 10A:ssa 2v. Eli samalla rahalla enempi.

Tietenki voi olla hyvä kun tekee niin kun on totuttu mutta mulla kun on joutilasta aikaa niin tulee tuumittua ja kyseltyä eri näkökulmista. Nyt tämänki tietää useampi, saa käyttää.

Tuo linkkisi avasi tilannetta kuitenkin sen verran, että bulk phasella jäbä taitaa tarkoittaa tiettyä latausmoodia, joita ctekissä taisi olla 8 kpl.

ugh

PR1 27.10.2017 03:01

Huomenta?

Latausmoodia joutuu painelemaan ylläpitolatureissa.

Tuli mieleen kun yhdelle lainasin sellaista kunnon tavan miekka ja kirves aikaista vehjettä ja se lähti ajelemaan kun oli seinässä niin meni johdot uusiks.

Kellokytkimen pistoke rikki ja myös laturin pää.

Ostin Bil liikkeestä sitten kunnon klipsit ja jopa juotin paikalleen.

(Huom. PR juottelutaidot, ihan piirikortteja sillä kolvilla ainakaan)

Merkkasin terävällä ruukkarilla - ja + ja eiköhän ollut väärinpäin pimeässä laittanut yön yli ja akku sökö.

Kolmatta kertaa en lainaile. Hyviä ehdotuksia jos toi halpis ylläpito leviää.

Edit: Kahta laturia en laittais, onhan noissa virtalukemat mikä tehokas. Keep It Simple.

PR

SS-55 27.10.2017 20:42

Helpoin homma on että ostaa ihan normaalin akkulaturin ja akku irti autosta talven ajaksi ja keväällä ladattu akku kiinni autoon.
Miksi ihmeessä pitää akkua kiinni autossa ja ylläpitää sitä talven jollakin Hitec Älylaturilla ?

Yorcci 28.10.2017 11:18

Quote:

Originally Posted by minnipossi
Helpoin homma on että ostaa ihan normaalin akkulaturin ja akku irti autosta talven ajaksi ja keväällä ladattu akku kiinni autoon.
Miksi ihmeessä pitää akkua kiinni autossa ja ylläpitää sitä talven jollakin Hitec Älylaturilla ?


Ettei tarvitse opettaa kaukosäätimiä jne. uudestaan keväällä?

Saa käydä fiilistelemässä autoa käyntiin aina silloin tällöin?

barum 28.10.2017 11:56

Niin, ja jos ajatus oli että akun irrottaminen riittää, eikä sitä tarvitse ladata niin tyhjeneehän se itsekseenkin, n. 3-4% kuukaudessa ja vanhemmiten enemmänkin. Jos tuollainen käytetty akku pääsee pidemmän seisonnan aikana täysin tyhjäksi, voi elvyttäminen olla haastavaa. Ylläpitolaturi on huoleton ja pitää huolen, ettei akun kunto pääse "romahtamaan" talven aikana.

SS-55 28.10.2017 12:20

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Ettei tarvitse opettaa kaukosäätimiä jne. uudestaan keväällä?

Saa käydä fiilistelemässä autoa käyntiin aina silloin tällöin?



Aina on kaikki toiminut ei mitään probleemaa ole ollut.
Näin menty vuodesta 2012 alkaen.

vma 28.10.2017 13:03

Quote:

Originally Posted by JJ66
,,,vaikka luit viestiketjusta ainakin #1 ja #10 niin et ymmärrä??? noh, romuja kertyny nurkkiin ja niitä pitää joskus latailla.


Minulla on seitsemän eri laitetta jossa laturia silloin tällöin tarvitsen, ja yhdellä CTEK- kikkareella on pärjännyt vallan mainiosti. Tuota laturia kun ei tarvitse/kannata roikottaa akussa kiinni jatkuvasti, vaan talviseisonnan aikana käytän laturin akuissa kiinni 2-3 kertaa. Hyvin on toiminut sekä akut että laturi vuosi tolkulla.

Mutta kuten totesin, kukin tavallaan.

Sammy_ 28.10.2017 13:24

Lataan akut täyteen ja vien talveksi kellariin, ei tarvitset 20 älylaturia hommata :)

Cam69 28.10.2017 19:57

Quote:

Originally Posted by Sammy_
Lataan akut täyteen ja vien talveksi kellariin, ei tarvitset 20 älylaturia hommata :)

Meillä taas kellarissa on lähinnä perunoita ja laatikko kaljaa, mitä ne akut siellä tekee?
Akut on autoissa paikoillaan, joskus tulee ladattua, useimmiten ei. ;)

tötterö 28.10.2017 20:09

Sinäänsä hauskaa että kauheat huolet jostain satasen osasta joka kuitenkin kuluva osa kuten esim. jarrut.

3v välein voisi ostella uuden ja aina pysyisi kapasiteetit liki maksimissaan ja varmasti monta sähkö-ongelmaa vähemmän.
Itsekin syyllistyn tosin akun "pihtailuun" mutta autoilun kokonaiskustannuksista täysin merkityksetöntä.

SS-55 28.10.2017 20:46

Quote:

Originally Posted by tötterö
Sinäänsä hauskaa että kauheat huolet jostain satasen osasta joka kuitenkin kuluva osa kuten esim. jarrut.

3v välein voisi ostella uuden ja aina pysyisi kapasiteetit liki maksimissaan ja varmasti monta sähkö-ongelmaa vähemmän.
Itsekin syyllistyn tosin akun "pihtailuun" mutta autoilun kokonaiskustannuksista täysin merkityksetöntä.


Totta turiset !
Akut kestää 3-7 vuotta ja onko iso kulu harrastukseen ?
Toisia haittaa se että elektroniikka sanoo itsenä irti jos ei ole akku kiinni.
Mua ei ole se koskaan haitannut. Kaikki toiminut.

barum 28.10.2017 21:29

Osan suunniteltu vaihto ja ennakoiva kunnossapito, jolla ehkäistään osan odottamaton pettäminen, ovat kaksi eri asiaa. Jälkimmäinen osuu yleensä mahdollisimman epäedulliseen kohtaan, jonka rahallista arvoa on vaikea mitata.

Jos jarruvertauksessa jatketaan, itse seuraan ja perusteella huollan jarruja jatkuvasti, enkä vasta kun ne ovat pettäneet. Kukin tietysti tavallaan.

tötterö 28.10.2017 22:29

Voihan sitä akkuakin irroitella viikottain ja putsailla napaisuutta jos harrastusintoa riittää.
Ompahan korroosiot siten minimoitu.

Nykyautot rasittavat akkua 24/7 vaikkei autossa olisi edes avaimia.

Akku on hyvä ladata aika-ajoin täyteen koska auton laturihan ei sitä tietääkseni täyteen lataa.
Kuinkahan monta nykyakkua saisi elvytettyä jos niihin saisi nesteitä jostain lisättyä?

Macho 28.10.2017 23:10

Ton takia uusin akun, jarrut ym. kaiken vähänkin kuluvan kerta kuussa kaikkiin viiteen autooni. Eivät yksittäiset osat ole kovin kalliita, niinpä en ole edes vaivautunut laskemaan mitä tämä kuvio maksaa pidemmällä jaksolla. Tuskin montaakaan euroa.. Sama muuten pätee ravintolasyömiseen, vähän paremmassa paikassa lähes aina alle satanen per ateria. Kukaan tuskin voi väittää etteikö lompakossa olisi nytkin sitä yhtä satasta kulinaristiseen harrastukseen, joten kokkaamisen olen lopettanut kokonaan - starting today. :rock:

LT-1 29.10.2017 09:20

Quote:

Originally Posted by tötterö
Kuinkahan monta nykyakkua saisi elvytettyä jos niihin saisi nesteitä jostain lisättyä?


Tarkoitatko "nykyakulla" ns. "huoltovapaata" akkua. Jos puhumme lyijyakuista joissa on "vedet" sisällä, niin kyllä minä ainakin olen kaikista akuista väännellyt kannet auki ja tarkastanut nestemäärät ja myös lisäämään joutunut. Ei mulla ole vielä tullut vastaan akkua johon nesteitä ei olisi voinut lisätä !?

kipi79 29.10.2017 10:02

Quote:

Originally Posted by LT-1
Tarkoitatko "nykyakulla" ns. "huoltovapaata" akkua. Jos puhumme lyijyakuista joissa on "vedet" sisällä, niin kyllä minä ainakin olen kaikista akuista väännellyt kannet auki ja tarkastanut nestemäärät ja myös lisäämään joutunut. Ei mulla ole vielä tullut vastaan akkua johon nesteitä ei olisi voinut lisätä !?

Geeliakkuja aukonut?

Yly 29.10.2017 13:09

Minulle on akkuliikkeessä kerrottu, että esim Optimat eivät ole geeliakkuja.

Mitkähän ovat oikeasti geeliakkuja ?

kipi79 29.10.2017 13:41

Quote:

Originally Posted by Yly
Minulle on akkuliikkeessä kerrottu, että esim Optimat eivät ole geeliakkuja.

Mitkähän ovat oikeasti geeliakkuja ?

Optimat on AGM akkuja. Geeliakkuja taitaa vähemmän olla starttiakkuina.

TorgueManagement 30.10.2017 10:30

Mulla on mökkiauto joka saattaa seisoa välillä 6 kuukauttakin ajamatta, ollu jo vuosikausia aina Ceetekki kiinni kun ei ajeta. Kiesin alkuperäinen 2008 AGM akku edelleen elämänsä kunnossa... :bigsmurf:

Chevy 30.10.2017 20:15

Geeliakkuja on venekäytössä.
Varavoima käytössä : mm.valaistus,UPS,hälytysjärjestelmät

Sammy_ 30.10.2017 23:55

Quote:

Originally Posted by Macho
Ton takia uusin akun, jarrut ym. kaiken vähänkin kuluvan kerta kuussa kaikkiin viiteen autooni. Eivät yksittäiset osat ole kovin kalliita, niinpä en ole edes vaivautunut laskemaan mitä tämä kuvio maksaa pidemmällä jaksolla. Tuskin montaakaan euroa.. Sama muuten pätee ravintolasyömiseen, vähän paremmassa paikassa lähes aina alle satanen per ateria. Kukaan tuskin voi väittää etteikö lompakossa olisi nytkin sitä yhtä satasta kulinaristiseen harrastukseen, joten kokkaamisen olen lopettanut kokonaan - starting today. :rock:


Macho on postauksillaan ollut viimeaikoina liekeissä :cool:

Macho 31.10.2017 07:51

Quote:

Originally Posted by Sammy_
Macho on postauksillaan ollut viimeaikoina liekeissä :cool:

Sillanpää lahjoitti vanhan varastonsa mulle

ZoppeR1 31.10.2017 12:29

Tämä nyt ei liity millään tavalla topikiin, mutta oletko jo
alkanut kasailla c2:sta? Muistelin että kävi jonkinlainen
vahinko jonkun aikaa sitten. Tsemppiä projektiin ja laita
päivityksiä aina välillä.

barum 31.10.2017 13:32

Macho alkanut kasaamaan c2:sta? Kävikö vahinko piakkoin sen jälkeen kun Sillanpään vanha varasto oli siirtynyt hänen hallintaansa? Oliko varasto c2:ssa vai c2 varastossa? Entäs grassy knoll? :-k

ZoppeR1 01.11.2017 13:29

Tässä sitä näkee kun kirjoittaa puoli nukuksissa.
Kysymys oli topikin aloitajalle eli JJ66:lle tarkoi-
tettu. Eli olisin halunnut tietää vieläkö c2:nen saa-
daan ajokuntoon?

LT-1 01.11.2017 17:48

Minäkin innostuin sen verran että hain paikalliskaupasta CTEK MXS 5.0 laturin ja pukkasin sen Vetten akkuun joka oli puolityhjä eli 12,2 V aloitettaessa. Latausohjelmia on 8 kpl, laite aloittaa 1,2,3,4...8.
1 Desulphation, 15,8 V pulssimaisella jännitteellä ja virralla.
2 Soft Start, 5A kunnes jännite 12,6 V (max 8h 1 ja 2).
3 Bulk Nouseva jännite kunnes saavuttaa 14,4 V/5A (max 20h).
4 Absorption Laskeva virta/14,4 V (max 10h).
5 Analyse, tarkistaa laskeeko jännite 12 V:iin (3 min).
6 Recond, joka pitää napista valita jos haluaa, enint. 15,8 V/1,8A (2 tai 6h).
7 Float 13,6V/5A (10 päivää, alkaa uudelleen jos jännite laskee).
8 Pulse 12,7-14,7V/2,5-5A (alkaa uudelleen jos jännite putoaa)

Tässä tapauksessa meni parissa minuutissa kohtaan 4 jossa marketmittari näytti 14,7 V.

LT-1 01.11.2017 20:17

Quote:

Originally Posted by LT-1
Minäkin innostuin sen verran että hain paikalliskaupasta CTEK MXS 5.0 laturin ja pukkasin sen Vetten akkuun joka oli puolityhjä eli 12,2 V aloitettaessa. Latausohjelmia on 8 kpl, laite aloittaa 1,2,3,4...8.
1 Desulphation, 15,8 V pulssimaisella jännitteellä ja virralla.
2 Soft Start, 5A kunnes jännite 12,6 V (max 8h 1 ja 2).
3 Bulk Nouseva jännite kunnes saavuttaa 14,4 V/5A (max 20h).
4 Absorption Laskeva virta/14,4 V (max 10h).
5 Analyse, tarkistaa laskeeko jännite 12 V:iin (3 min).
6 Recond, joka pitää napista valita jos haluaa, enint. 15,8 V/1,8A (2 tai 6h).
7 Float 13,6V/5A (10 päivää, alkaa uudelleen jos jännite laskee).
8 Pulse 12,7-14,7V/2,5-5A (alkaa uudelleen jos jännite putoaa)

Tässä tapauksessa meni parissa minuutissa kohtaan 4 jossa marketmittari näytti 14,7 V.

Kahdessa tunnissa laturi meni kohtaan 7, valmis. Painautin Mode napista Recond moodiin, jännite nousi 14,5 V:iin, laturi jatkoi kohdasta 4. Tulkitsen niin että 4v vanha Exide ei vielä ole aivan kaput vaikka pari kertaa on päässyt käymään 9 voltissa seisonnassa. Autossa on tiettyjä releitä jotka alkaa räpisemään 9V paikkeilla.

topi sorsakoski 02.11.2017 11:02

Quote:

Originally Posted by topi sorsakoski
Mulla on ctek, bentton, ja uusi biltema 8A, jossa jännitemittari, tuntuu todella hyvältä.

Biltema 37765, on hyvä

LT-1 02.11.2017 17:09

Quote:

Originally Posted by PR1
Huomenta?

Latausmoodia joutuu painelemaan ylläpitolatureissa.



Ei muuten joudu painelemaan mitään nappeja CTEKissä. Aamulla irrotin laturin Vetten akusta koska oli tilassa 7 valmis, käytin Recond moodia. Nyt kytkin laturin Camaron akkuun, laturi jatkoi samalla moodilla johon viimeksi jäi, mitään nappia en painanut.

tötterö 02.11.2017 17:19

Recond-modea tulee käyttää vain jos akku on "kuollut" eli purkautunut täysin vai voiko sitä käytellä ihan muuten vaan ;) ?

LT-1 02.11.2017 19:14

Quote:

Originally Posted by tötterö
Recond-modea tulee käyttää vain jos akku on "kuollut" eli purkautunut täysin vai voiko sitä käytellä ihan muuten vaan ;) ?


Recond moodissa vain ero että ladataan vähän aikaa korkeammalla jännitteellä, pata porisee kovemmin. Minä ainakin "kiehutan" välillä. nestetasot tarkistan kerran vuodessa. Onko sitten myös hermeettisesti suljettuja akkuja ? Voiko se jopa räjähtää, en tiedä, minulla sellaista ei ole.

Camarokin nostaa vajaalla akulla käydessä ja tietyssä moodissa ( 6 kpl ) jännitteen jopa yli 15 voltin. Kenoni ajovalojen palaessa aina pudottaa jännitettä, miksihän ?

PAW 02.11.2017 21:22

Quote:

Originally Posted by Yly
Minulle on akkuliikkeessä kerrottu, että esim Optimat eivät ole geeliakkuja.

Mitkähän ovat oikeasti geeliakkuja ?


https://www.motonet.fi/fi/tuote/9004...19Ah-GEL-12-19

Toi lienee sellainen? Muistaakseni sama meni Kottaraiseen. Ja ihan perus CTEKillä latailin. Kesti perus CTEkiä sen vuoden minkä mopo oli mulla

Macho 03.11.2017 23:19

Taas tuli temuttua yhden auton kanssa tuolla ulkona, vaikka kaiken piti olla kunnossa. Starttauksessa oli nimittäin alkanut hyydyttämään nyt pakkasten tultua. Olin aika hämmentynyt, sillä akku on vain reilun vuoden vanha, tosin melko pienikokoinen Sznajder. Ja aina kun autoa lämmitetään asentamani http://www.motonet.fi/fi/tuote/45554...-Polar-12-V5-A
lataa myös akkua, joka tapahtuu normaalitilassa, eli sen näyttöpanelissa palaa yksi merkkivalo henkilöauton logon kohdalla.
Ajattelin että sen lataukseen oli tullut jokin häikkä, mutta ei, jännite oli 14.3V kuten pitikin. Kyseisessä laturissa on myös lumihiutale moodi, laitoin nyt sen aktiiviseksi jolloin jännite on korkeampi 14.9V, joka näytti olevan täsmälleen sama, kuin mitä auton omakin jännite on kylmänä tyhjäkäynnillä.

Myös eräs toinen henkilö oli jo koittanut ladata akkua Bilteman 10v vanhalla pikkulaturilla ja kertoi ettei ollut onnistunut. No eipä ihme, pilipali oli mennyt tuntemattomasta syystä juuri paskaksi, vaikka ulkoisesti oli ehjä, kuten laitteen sulakekin. Aion hommata tilalle Ctekin, jos vaikka sellaisen tehokkaan 25A mallin.

Mutta mitä akkuun tulee, mittasin Ctekia käyttäen lautausvirran ensin 14.3V jännitteellä, se oli 0.4A
Sitten 14.9V, 0.6A

Kovin pieniä lukemia, ei tunnu oikein ottavan virtaa vastaan. Lueskelin netistä kommentteja ja kovin äkkiä nämä Sznajderit tuntuvat väsyvän. Täytyy oikein katsoa onko takuu vielä voimassa. Tosin eihän tämä kokonaan rikki ole, eli voi olla vaikea saada takuuseen. Akun sisäänrakennettu kunto indikaattori näyttää kyllä vihreää eli pitäisi olla kunnossa, tosin ei se kaikkea mittaa.

Laitoin akun nyt yöksi pitkään lataukseen, jos vaikka elpyisi.

Macho 04.11.2017 09:28

Kattelin kuiteista, ko. akku olikin jo 3v. vanha. Eli osuu juuri siihen halpa akkujen itsetuho-ikään mistä sain lukea.

Mulla on hyllyssä isompi ja parempi akku, mutta taidanpa huvikseni kokeilla tähän vielä jotain recond kunnostus ohjelmaa.


All times are GMT +2. The time now is 15:43.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.