![]() |
Lämpömittarin anturin toiminta
Tuli mieleen näyttääkö vedenlämpömittari oikein, kun se ei nouse kun aivan hieman.
Testasin sen ottamalla anturista piuhan irti ja laittamalla sen kiinni runkoon. Mittari nousi kuten pitikin melkein tappiin asti. Eli onkohan anturi sökö? Voiko sen mitata jotenkin, kun ei huvita ottaa sitä irti kun vedet tulee pihalle. Kyseessä on siis alkuperäinen messinkitötterö siinä apparinpuolen pakosarjan alla. |
Quote:
Quote:
Quote:
|
Vettä on oikea määrä. Taitaa olla anturi huonossa hapessa?
Siis allaoleva. Millainen liitin tuohon kiinnitetään, Mulla on nyt amerikanjoen oma töpseli joka ei oikein istu tuohon. Olisiko siinä syy? http://www.ecklers.com/product.asp?p...dept%5Fid=1249 |
Ihan apiko liitinkin asian ajaa, hieman kun sitä puristaa vain nippuun ;)
|
Anturi on simppeli termovastus, netistä vois löytää anturin vastusarvot tai referenssiarvon esim. koneen käyttölämmössä.
Sit vaan mittaamaan yleismittarilla vastusta anturin ja lohkon välillä :-k |
Quote:
Veikkaan että suurin syy tähän aika yleiseen ilmiöön on että nykyisin myytävät anturit eivät vastaa alkuperäisiä tarpeeksi tarkkaan. Itsellä oli tuo sama ongelma, vaihdoin anturin (joka oli osakirjojen mukaan Vetteen sopiva), eikä se muuttanut tilannetta parempaan kuin jonkunverran, eli vieläkin näyttää parikymmentä astetta liian vähän. Lectric limited on Corvettefoorumin äijien mukaan ainut paikka jonka myymät anturit toimii oikein. Muistaakseni noissa antureissa on vastusta liikaa jos mittari näyttää liian vähän, joten lisävastusta ei voi laittaa sarjaan vaan se pitäisi laittaa rinnalle. Menee vähän hankalaksi... [edit]Mä itseasiassa mittasin sekä sen mun uuden anturin että vanhan vastusarvot eri lämpötiloilla. Esim 185F lämmössä vanhan anturin vastus oli noin 200 ohmia ja uuden 125. Kuten tosta Ipen graafista näkee niin mittarin näyttö noilla arvoilla oli/on 140F ja 170F [/edit] |
Kiitos hyvistä vastauksista.
Jaa, että nykyanturit ei näytä oikein!? No, pitää yrittää kalastaa jostain oikein näyttävä anturi, ja siihen asti lukea mittaria siten että tuo "alilämpö" on oikeesti moottorin normaali lämpötila. Onneksi on peruskone wanhan ajan kunnon viskotuulettimella ja kaikki muutkin kamat kuten tehtaalla on ajateltu. Eiköhän ne lämmöt pysy ihan alueella ilman huolia. AI NIIN. Jos kenelläkään on tarpeettomana oikeita lukemia näyttävä anturi, niin saa tarjota. |
Samantyypistä häröä oli myöskin minulla kunnes vaihdoin sen parikymmentä vuotta vanhan anturin uuteen. Mulla on tuo ylläolevan kuvan "tattipäinen toinen vasemmalta" hankittuna USPartsista. Taisi maksaa melkein kakskymppiä? :???
Anturin kiinnityspaikka on vasen kansi. Vertailun vuoksi, oikeassa kannessa on aftermarket mittari joka on piilotettuna hanskalokeroon. Molempien mittareiden antamat lukemat ovat ihan samaa tasoa. |
Quote:
jepjep...ei kai lämpömittarin absoluuttinen tarkkuus ole kovin tärkeä niin kauan kuin termostaatti toimii oikein?? ;-) Lisäksi GM:n lämpömittareiden asteikko on sen verran epämääräinen että tarkankin anturin antama mittaustieto on aika vaikea lukea eksaktisti siitä reippaan tuuman kokoisesta mittarista jonka asteikko on muutaman kymmenen asteen välein :-) |
| All times are GMT +3. The time now is 06:27. |