FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   kuin lehmä suosta (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=10898)

tuplakoo 25.07.2008 02:21

kuin lehmä suosta

Olen muutaman kuukauden seurannut tarjolla olevia Corvetteja, ja opiskellut perusteita eri mallisarjojen välillä yms.
Nyt kun sain aikaisemman harraste häristimen hukattua, ajattelin käydä tositarkoituksella autoja kokeilemassa.
Eka Corvette kokemukseni, vaikka oonkin jo vanha ukko, oli C5:n automaatilla.
Auton yleis kunto oli mielestäni aika huono (tosin hintakin edullinen), mutta eniten minua ihmetytti missä ne 345 hepokattia luurasi.
Paikaltaan se lähti kuin lehmä suosta, ja vasta korkeilla kierroksilla tuntui löytyvän odotetun kaltaista menoa.

Syynä laiskuuteen ilmeisesti tuo automaatti-loota, saako manuaalilla huomattavastikin rivakampaa kyytiä?
Entä turbiinin vaihtamisella?

Kaiken kaikkiaan koeajo ja auton laatutaso oli isohko pettymys, odotin parin kuukauden aikana lukemieni artikkelien pohjalta C5:n olevan aivan jotain muuta. (toisaalta kuten todettua oli tämä yksilö edullisimmasta päästä)

Aion vielä käydä muita Vettejä katsomassa, mutta pikkasen tuli säröjä mielikuvaani Corveten ajo-ominaisuuksista yms.

Toisaalta en meinannut pystyä lähtemään sen vierestä himaan, se veti ulkoisella olemuksellaan puoleensa kuin koiranpentu.:mrgreen:

Corvette63 25.07.2008 02:31

Tämä topic olis ehkä ollut oikeassa osiossa C5 puolella tai yleisessä keskustelussa ;)

Mutta asiaan. Kyllä meillä ainakin kummatkin C5:t (Manuaali ja automaatti) toimivat ihan hienosti ja kiihtyvät kanssa riittävästi. Tehopuutos voi näkyä poljetussa autossa. Varsinkin automaattilaatikossa alkaa vähitellen ne elonmerkit näkyä.

tuplakoo 25.07.2008 09:53

C5 osastollehan minun piti viestini laittaakin, näköjään unenpöpperössä laitoin viestin väärään paikkaan.
Voisiko joku paikata mokani ja siirtää viestit oikeaan paikkaan.

Former67er 25.07.2008 10:00

Terve tuplakoo

Kattele nyt niitä C2 - C3 vaan niin kyllä lähtee ;)
Onhan veten koppa aina hieno :)

Ite kyllä olen kallistumassa C1 mallisiin, niissä on kuunneltu Rock´n rollia...

Kimi

Paakari 25.07.2008 10:09

Vanhojen ukkojen kuuluu ajella C 2:lla, noi femmat ei anna läheskään sitä mitä tää kakkonen antaa. Sopivan kuntosen kun vaan hommaa, niin sillä on mukava ajella, eikä se muotokaan ole hullumpi:cool:

Pappatunturi 25.07.2008 10:21

Tervetuloa DoubleK!

Jätä noi vanhojen horinat suoraan veke ja hae tietenkin ensimmäiseksi veteksi sellainen milla vaan ajat ja nautit. C5 on tälläiseen oiva peli.

Onhan se pakko jokaisen ymmärtää että 345 hummaa häviää melko helposti kun kyseessä on suht painava auto ja automaagi. Tämä näkyy juuri paikaltaan lähdettäessä. Mutta ratkaisu on helppo! Vaihdata peränvälitys tiheämmäksi. Näin saa automaattikin lisää elinaikaa kun cruisaat isolla vaihteella.

Mä ottaisin suosiolla ton 3.90 tai 4.10 . Helppo bolt on paketti! Vanhan voit jättää hyllyyn jos tulee tarvetta entisöintiin ...:)

Your choice of 3.15, 3.42, 3.73, 3.90 and 4.10 ratio
http://www.dynotech-eng.com/dte_c5_diff.htm

Your choice of 3.15, 3.42, 3.73, 3.90 and 4.10 ratio

Minna 25.07.2008 10:39

Vakio c5 tykkää kierroksista ,saman huomasin itse kun omani hankin. Mutta moottoriahan voi aina päivittää.

Finnshark 25.07.2008 11:09

Siirsin viestiketjun nyt tänne oikeampaan paikkaan.

Onnea Corvetten metsästämiseen! Kannattanee käydä ensihätään testaamassa muutama muukin vette. Vaikka joku manuaalikin siinä samassa, että saa jonkinlaisen käsityksen siitä missä oikeasti mennään. Mutta kuten Pappis tuossa jo sanoi, kyllä ne 345 hevoa häviävät painoon ja automaattiin yllättävästikin.

Pappatunturi 25.07.2008 11:09

Quote:

Originally Posted by Minna
Vakio c5 tykkää kierroksista ,saman huomasin itse kun omani hankin. Mutta moottoriahan voi aina päivittää.

Saat mootttoria päivittää melkoisesti saadaksesi saman lisäyksen momenttiin verrattuna pelkästään peränvälityksen vaihtoon.

Leikkisästi voidaan tiivistää peränvälityksen idea näin :

Jos moottorin monentti on yksi ja peränvälitys 2,5. On takapyörillä siis momenttia(vääntöä) se 2,5 kertaa mitä moottori antaa.

Vispataan sinne se 4.10 niin kiihdyttävä vääntö melkein tuplautuu. Sen aikaan saamiseksi pelkällä "moottorilla" on sitten sitä mitä PekkaB taistelee tässä :

http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6072

Siitä vaan miettimään kumpi reitti tuntuu mieluisammalta..;)

Ja vielä muistisäännöksi karrikoidusti vanha totuus. Vääntö = kiihtyvyys Teho(hevosenvoimat) = huippunopeus .

Mäddi 25.07.2008 11:22

Lähtee se

Ainoat kokemukseni vaan omalla C4 LT1 manuaali. Kyllä lähtee ihan tarpeeks, vielä kun vetää räbän alas niin on kyllä aivan kuningas olo :-)

Tosta kun haluaa vielä nopeamman, niin se menee sitten jo extreme puolelle. Joillekin tietysti 300hv ei ole vielä mitään, joku tykkää ajaa varttimailia jne. Anyways, tommosen päivittäiseen tykitykseen mulle ainakin ihan riittävä.

PS. niin, ja manuaali sen TIETYSTI pitää olla. Oma talvirassi on automaatti, ja vaikka nopsa onkin niin hirveetä arpomista kun laatikko on niin hidas = ei koskaan tiedä joko mennään vai ei

All times are GMT +3. The time now is 07:02.