FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   öljyt / päävirtakytkin (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=1179)

koistiar 10.02.2005 22:12

öljyt / päävirtakytkin

Pitää vähän kysellä, vaikka noita öljykeskusteluja on ennenkin näkynyt. Mulle tuli C4 v. -95 Usa:sta. En tiedä mitä tuo LT1:n on ennestään moottoriöljynä syönyt. Onko ok. laittaa täyssynteettiset öljyt ja manuaalin mainitsemat 10W-30:t? Öljyt joka tapauksessa on pakko vaihtaa. Tällä hetkellä olen sen auton kanssa Israelissa eli h...tin pitkä ajomatka Suomeen.
Luin artikkelin talvisäilytyksestä ja akunkenkien irroittelusta. Tämän vinkin on jo varmaan moni tehnyt, mutta se on MUST. Jos mahdollista, hitsauttakaa akun lähelä olevaan tukiputkeen päävirtakytkin. Siis sellainen, jota käytetään veneissä yms. Ei tarvitse talvisäilytyksessä irroitella akunkenkiä. Mulla kerran jämähti (C4 -85:ssa) startti päälle (solenoidi vian takia) eikä se irronnut vetopyörän kehältä millään. Savu alkoi jo nousta auton alta, kun starttiratas tahkosi käynnistyskehää. Tuntui, että koko kosla syttyy palamaan. Onneksi sain KAIKKI virrat kytekttyä pois päävirtakatkaisimella. Ei ollut siihen hätään tyäkaluja akkukaapeleiden irroitteluja varten keskellä kaupungin parkkipaikkaa.

Siis kuin nuo äljyt?

pirre 10.02.2005 22:27

Valmistaja suosittelee (Mobil 1) synteettisiä 5W-30 moottori öljyjä jotka myös oli ensiasennus öljyinä LT1 koneissa vuodesta 92. Kyllä minä katsoisin että vanhat vain ulos ja uusi suodatin sekä täyssynteettiset tilalle. Ja kowaa ajoa 8)

Finnshark 11.02.2005 07:38

Juu, täyssynteettistä vain sisään... Jos ei ole varma siitä mitä se on aiemmin syönyt, niin voi myös tehdä ainakin helpon huuhtelun moottorille. Eli ensin vanhat öljyt pois, niin paljon kuin tulee, aivan normaalisti siis, sitten jätetään öljyproppu pois ja kaadetaan vähän kerrallaan uutta täyssynteettistä koneeseen ja seurataan ulos tulevaa öljyä ja sen laatua. Kun ulos tulee pelkkää puhdasta täyssynteettistä niin proppu kiinni ja loput öljyt koneeseen. Itse olen noin tehnyt kun vaihdan ensimmäistä kertaa öljyjä "uuteen" autoon, eihän se poista kaikkea vanhaa öljyä, mutta ainakin hiukan enemmän kuin pelkkä vanhojen pois lorotus... Ainakin omasta '75:stä tuli jonkun verran lisää vanhaa öljyä tuolla systeemillä pois ja siinä sai tungettua vielä uutta öljyä kummastakin venakopasta sisään, en tiedä onnistuuko tuo uudemmissa? :wink:

Macho 11.02.2005 09:18

Minun mielestä kannattaa vaihtaa öljyt, ajaa joku 50km, vaihtaa sitten uudestaan. Putsaantuu hyvinkin, nykyöljyt on niin peseviä.

Anonymous 11.02.2005 12:07

Kiitoksia. Pitää yrittää löytää joku öljy, joka vastaa noita vaatimuksia. Mobilia en ainakaan ole vielä löytänyt. Näillä ählyillä on omat merkkinsä. No vaihdan ne Suomessa uudelleen joka tapuksessa.

coupe74 11.02.2005 13:18

tuo uusilla öljyillä 50km ja uudestaan vaihtoon.. on hyvä konsti :D

suomesta ei saa mobil 1 5w30 öljyä, taitaa olla jenkki kamaa (ykköstä on 0w-40, 5w-40 ja 5w-50)

ja fortea suitsutan vieläkin :wink:

coupe74 11.02.2005 13:21

niin ja vielä, vaatimukset ei ole kovin kummoiset noissa..eli api luokka aika ns. huono.. melkein mikä vaan tayttää nuo vaatimukset.. viskositeetti ei ole justiinsa..eli voi laittaa muutakin kuin 5w-30

..ja castrollilta löytyy täys synteettistä 5w30 ölppää jos sitä just haluaa :P

All times are GMT +3. The time now is 01:29.