![]() |
Tankki täyteen?
Perskelettä. Taas kuohahtelee.
Otetaan kuitenkin pakkia ja käydään läpi hieman tätä meikäläisen suhdetta pensa-aseman setään pidemmältä aikaa läpi. Kas kun on niin, että oon jo vuonna 94 käynyt kyselemässä räkänokalta tiskin takana notta mikäs se nyt oikein mahtaa olla syynä siihen, että mun 50 litran tankkiin pystyy tankkaamaan 53 litraa kasoa. No siihenhän se räkänokka kakoamaan että joo, siel on ne putket joihin mahtuu vaikka ja kuinka... No, niin muuttuu ajat ja pensan hinnat siinä sivussa. Kävinpä tässä päivänä eräänä tankkaamassa Viherlaakson Nesteellä ja ihmettelin että hetkinen hetkinen, miksikäs tuo mittari sanoo yhtä ja mun auton mittari toista. Kas kun on nykyisin nuo kompuutterit ja kaikki. Arvelin että okei, taas kuuluu se tuttu "loppu menee sinne putkiin"-selitys enkä jaksanut asiasta kimmastua. Mutta pistin korvan taakse ja pidin visusti varani että tankkaan täsmälleen sen verran että kuuluupi "naks" ja pistooli lopettaa tankkaamisen itsekseen ensimmäistä kertaa. Ja otin tavaksi että tankkaan täsmälleen näin joka kerta. Kertokaa olenko väärässä mutta näin toimien sillä "putkeen menevällä" osuudella ei ole relevanssia kun sen pitäisi olla joka tankkauksella yhtä suuri, vai olenko typerä? No, summa summarum: Tankkasin tässä nyt sitten Kehä II:n ysiviis-asemalla halpaa tiisseliä. Ajattelin että nythän on hyvä tankkailla kun on halpaa ja kaikki ja iloissani sitten laskettelin taas tankkia täyteen kunnes kuulumaan se odotettu "naks"-ääni. Mittari näytti 57,79 litraa ja se maksoi sitten suunnilleen 55 egeä. Luulin tehneeni hyvät kaupat. No, istahdin sitten autoon ja nollaamaan ne kulutuslukemat uutta tankillista varten niin mun päähänlaskutaito sanoi että sot poitsu! Oli nimittäin niin, että näytti ajetun 507km keskikulutuksella 10,5 litraa satasella. No elo laskuopillaan sanoo että ********, ei tuosta tule millään noin montaa litraa. No kalkulaattori avuksi ja niihän se tarkalleen laskemalla antoi 53,235 litraa. Eli säästämäni muutama euro ei paljoa lämmittänyt kun sainkin sitten vastaavasti nelisen litraa vähemmän kasoa kuin mistä maksoin. Vai onko todella niin, että uuden auton mittarit heittää noin paljon? Yleensähän nuo matka/nopeusmittarit heittää niinpäin, ettei nopeusmittari näytä liian vähää nopeutta, vaan esim jos mittari näyttää 100km/h niin todellinen nopeus onkin vaikka 98. Näin pikaisesti ajattelemalla siis tuo 507km olisi aikalailla yläkanttiarvio ja kuvittelisin sen joka tapauksessa kasonsyöttöä hyvinkin tarkasti ohjailevan kompuutterin aika hyvin haistelevan sen läpikulkeneen kason määrän. Vain onko ne oikeesti noin epätarkkoja laitteita että prosenttitolkulla heittää? Ärrin murrin. Aina oon epäilly että pensa-aseman setä vetää välistä ja nyt se fiilis on taas vahvana pinnassa. Oonkos mä paranoidi vai onko nyt niin että kerrankin mulla on jotain todistetta tai sensuuntaista puheilleni? P.S. Sama fiilis tulee siitäkin kun ostaa sieltä pensa-asemalta 10 litran kanikan ja tankkaa sen täyteen ja sinne mahtuukin 11 litraa. On meinaan tuttu vitsi sekin. Kai siinä kanikassakin sitten on pitkät putket... |
Quote:
|
Tankatessasi nykyisin niin kallisarvoista bensiiniä autoosi, voit samalla vakuuttua bensiinimittarin lukeman luotettavuudesta mittarin kyljessä olevan vakausmerkinnän avulla. Samoin kaupassa tai torilla asioidessasi voit luottaa vaakojen punnitustulokseen maamme perinteikkään vakaustoiminnan ansiosta.
Lakisääteinen metrologia saikin alkunsa tarpeesta taata rehti kaupankäynti. Keskeinen tavoite lakisääteisessä metrologiassa on suojella kansalaisia virheellisten mittausten seuraamuksilta. Viimeisten kymmenen vuoden aikana on myös kaikenlaisen testaus- ja tarkastustoiminnan tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen sekä toiminnan pätevyyteen yleensä alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota. Viime vuosikymmenen alusta lähtien on kansainvälisiin pätevyyden arviointikriteereihin perustuen alettu osoittaa laboratorioiden kalibrointi- ja testaustoiminnan pätevyys kolmannen osapuolen suorittaman arvioinnin perusteella joko vapaaehtoisesti tai kansallisiin säädöksiin perustuen. |
Macho....sulla on jo korkee aika korkata perjantaipullo...
;) -J- |
Aivan turha luulla,että autojen,tietsikan laskemat kulutus lukemat näyttäis todellista,eisinne päinkään.Itsellä volle v70 tdi, näyttää sen 0,6ltr vähemmän kuin todellinen kulutus.On mitattu matkoja monella lailla,navilla,kartoilla,pitkillä ja lyhyillä matkoilla.Tankattu monilla paikkakunnalla ja eri asemilla.
|
Mä uskaltaisin kanssa luottaa tohon Machon metrologiaan tässä asiassa.
|
Quote:
Tuli sitten vielä mieleen semmonen juttu, että Pekka Berskeles tuossa jutussaan aprikoi autojen matka-ja nopeusmittareiden heitot ihan oikein päin noin yleisesti ottaen. Näyttävät enemmän, kun on tosi. Toi GPS on mukava laite asian toteamiseen. Mulla on C-4:ssä Nokian nastarenkaat alla, ja niiden ympärysmitta ja halkaisija on suurempi, mitä normi renkaan kuuluu olla, joten mulla matka-ja nopeusmittari näyttää liian vähän todelliseen verrattuna! ( 109 = 115 kmt ) Tollanen heitto vaikuttaa sitten polttoaineen kulutuslaskelmiin melkolailla. (sekä auton compuutterilla, että kynä/ruutupaperi tekniikalla jos auto onkin kulkenut sillä polttoaineella pitemmälle, mitä matkamittari näyttää.) |
Minä olen pitänyt kirjaa työauton kulutuksesta 120 000 km vs. auton tietokone. Nopeusmittari valehtelee sen normaalin n. 10 % gps:ään verrattuna, mutta matkamittarit pitävät yleensä paremmin kutinsa, sen virhettä kun ei pysty helposti todentamaan (virhe yleensä enintään muutaman prosentin, mitä autolehtiä on tullut luettua). Minä olenkin laskenut matkamittarin ja tankatun polttoaineen määrän mukaan keskikulutuksen ja yleensä laskettu kulutus on ollut hieman (5 - 10 %) auton tietokoneen ilmoittamaa keskikulutusta pienempi (juu, nollaan trippimittarin ja keskikulutuksen aina tankkauksen yhteydessä).
|
"Vakaus tehdään 3 vuoden välein, poikkeuksena polttonestemittareiden 2 vuoden vakausväli. Tärkeille laskutusmittauksissa käytettäville mittauslaitteille tehdään vakaukset omistajan pyynnöstä jopa puolen vuoden välein."
http://www.inspecta.fi/palvelut/docs/vakaus.pdf Millonkas se auton mittari onkaan viimeksi kalibroitu tai vakautettu? Ei varmaan milloinkaan joten se on yhtä luotettava kuin kourallisella hiekkaa arivoitu kilogramma ;) |
Eli keuhkoan turhasta? :(
|
| All times are GMT +3. The time now is 04:41. |