![]() |
Painon vaikutus takajousitukseen
Kävin rautakaupassa hakemassa 150 kiloa kiviä jotka laitoin "takakonttiin"
Positiivinen yllätys oli kun ajoin takaisin samaa tietä, jossa on paljon teräviä kuoppia. Kuopat eivät enää ollenkaan ravistaneet autoa, vaan vette kulki pehmeästi niiden yli. Eli onkohan mulla liian kovat iskarit? Pitäiskö vaihtaa pehmeisiin. Nyt mulla on KYBit eli nuo http://www.ecklers.com/product.asp?p...43&dept_id=239 Jos nuo ovat liian kovat vakiojousen kanssa, niin voisin vaihtaa ne pehmeämpiin jonkun kanssa, onko halukkaita vaihtajia? |
Suotta mietit noin vaikeita asioita kuin iskareiden vaihto, nyt vaan alat popsimaan kaikenlaisia kevyt tuotteita, niitä ne lihavatkin syövät, että saat omamassaa tuon vaadittavan kilomäärän lisää. Samalla huomaan kuinka C3 kabiinissakin pysyy paikoillaan ihan helposti ilman kuppipenkkejäkin G-voimista riippumatta!!!
Toki ranchilla on kaikenlaisia loppuun ajettuja iskareita jos haluat tulla testejä tekemään vkl aikana |
Quote:
Seuraappas Tonin 70möhkö ketjua. Paljon hyvää tietoa jousituksen säädöstä. Jos pistät ujommat iskarit pelkästään alkaa helposti soutaa ylös / alas ,varsinkin moottoritie nopeuksissa. Eli iskarit ja jouset pitäisi olla samaa sarjaa. Pykälän verran ujompi jousi ja säädettävät iskarit niin luulen että pitäisi toimia hyvin. |
Jees. Mielenkiintoista asiaa jousituksesta.
Täytyypä jossain vaiheessa kokeilla jotain. Kärry on tällähetkellä muuten hyvä ajettava, mutta nimenomaan terävät kuopat on aika ikäviä. Edellinen vette muistaakseni nieli ne paremmin, mutta se olikin coupe. Eikös avomalli ole muutenkin hieman vetelämpi kuopissa? Onko aiheesta ajettavuusvertailuja, avo vs coupe? |
Quote:
Osta minulta halvalla pakettiauto, kivien kuskaamista varten :colors: |
Noi besservisserithän tietää kaiken, koska jossakin julkaissa on kerta sanottu että näin se on.:) Noin yleisesti ottaen arvostetuista julkaisuista saa hyvääkin tietoa, mutta mikä on arvostettu ja mikä on tutkittua tietoa?
Onko se, että otetaan netistä ensimmäinen asiaa käsittelevä artikkeli ,ja senjälkeen tukeudutaan siitä saatuihin numeroihin, ja väittämiin uskoen sen olevan just se, mikä on totta? Voi voi. - Kyllä on elämä helppoa ja etenkin yksinkertaista. Esimerkiksi toi takajousitus noissa vanhoissa Corvetteissa on sellainen. Kun kerta siinä jutussa lukee nujmerot ja kaikki, niin tottahan se on. Jos jousi on kova, niin mikään iskari ei sitä voi muuttaa mun mielestä miksikään. Sensijaan pehmeää jousta voidaan säädettävillä iskareilla säätää tuntumaan "kovemmaksi"- jopa liiankin kovakasi maun mukaan. Eli joustoa voidaan vaimentaa kiristämällä iskaria tiukemmaksi. Liian kova jousi on liian kova, vaikkei siinä olisi iskareita ollenkaan, ja antaa helposti "pompottavan" ajotuntuman, koska ei jousta tarpeeksi. Ei iskareiden säädöillä sitä voi juurikaan muuttaa, paitsi ehkä laittamalla ne 150 kg kiviä perään.:D |
Quote:
Joo en minä näistä mitään tiedä, kunhan vaan flunssaisena hihitän. |
Quote:
|
Quote:
Omassa kinnerissä 360 kuitu lati ja ei se minusta kovin jäykälle tunnu verrattuna etupäähän. Voi toki olla et en oo säätäny noita Koneja ollenkaan vaan ovat edellisten "seppien" jäliltä perseellään ja kun en paremmasta tiedä niin luulen sen olevan hyvähkö. Ei huono, ei paskakaan, kiikun kaakun voin sillä liikennöidä. |
Kyllä maailmasta löytyy iskareita, jotka saa toimimaan melkein minkä jousen kanssa tahansa. Ei tarvitse iskareita asentaa tekemään jousen tehtävää - ellei sitten mieliharrastuksiin kuulu iskarien vaihtelu.
WBBC, vakiojousen kanssa varmasti moni osaa suositella nykyisiäsi paremmin toimivia iskareita. Sopivat löytyvät melko salettiin Koni tai QA1 -linjalta ja kummankin säädöt antavat vähän pelivaraa. |
| All times are GMT +3. The time now is 01:50. |