![]() |
Q: C5 vuosimallien erot?
Wanha vettekuume iski jälleen viiden vuoden japsiharrastuksen (Supra) oheen. Olen perustellut hankintaa mm. siten, että "sillähän voi ajaa talvellakin hyvillä renkailla ja menee ketterästi parkkihalliin". :D
Peruslukemista tältäkin foorumilta on C5:sta löytynyt valtavasti, mutta silmiini ei ole osunut varsinaista lähdettä seuraaville: 1) Mitä varusteita on eri vuosimalleissa ollut saatavilla? 2) Mahdollisia vältettäviä vuosimalleja, esim. tyyppivikojen vuoksi? 3) Jotain lähdettä, josta voisi VIN:in tai muun perusteella tarkistaa esimerkiksi auton varustetason tehtaalta lähtiessä. Käsittääkseni -99 tai uudempi ECU on mahdollista päivittää softan osalta, mitä viripajojen paketteja olen katsonut. Tämä siksi, että luulen/tiedän, että jossain kohtaa pitää mennä muuttamaan tehtaan vakiota. Josko näitä tietoja jo on tälläkin foorumilla tai muualla, niin arvostaisin kovasti oikeaan suuntaan ohjaamista. :) |
Quote:
Ei tuolla ole suurempaa merkitystä ellei ahda oikein tosissaan. -99:ssä säätäminen vähän helpompaa kun ei ole kuin yksi VE-kartta (perusbensakartta) kun taas -97/98:ssa on kaksi VE-karttaa ja niihin ei saa muistaakseni kuin 2 baarin MAPin (kartta riittää yhden baarin ahtoihin asti, toki sen yli saa mennä mutta sitten pitää säätää vähän eri lailla). Jos haluaa niin -97/98:iin voi päivittää "johtotöillä" uudemman tietsikan eli PCM:n (=ECU). Bensasysteemit vaihtelee eri vuosimalleissa, muistaakseni 97/98:ssa on vakiona paluuputki ja on sellaisenaan mainio ahtamiseen. Bensapumppu on helppo vaihtaa toiseen -97...early 2003 -malleissa. Uudemmissa homma on aika pirullinen mutta on tehtävissä. Aiotko pysyä vaparina vai kiehtooko ahtaminen? |
Quote:
Kiitos tiedoista. Remmiahdin lyhyen oppimäärän mukaan näyttäisi olevan näihin peleihin suosituin. Todennäköisesti kuitenkin saisi pysyä vaparina rentoon lipumiseen, japsi saa sitten hoitaa repimisen kun tarvetta on. Näin ollen ajattelinkin aluksi, että jenkkien automaattilaatikot varmaankin toimivat mahtavasti, onhan uusi manner automaattien luvattu maa. Jonkin verran asiaan perehdyttyäni ja kokemuksia lukiessani ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, jos laatikot esim. "arpovat" vaihteita ohituksissa? |
Tuolta löytyy "jonkin verran" vuosimalleittain tietoja seefemmoista: http://www.corvetteactioncenter.com/specs/c5/
Automaatista sen verran, että ei siinä ihmeempiä arpomisia ollut mulla edellisen '87:n kanssa (siinä tosin oli vielä 'tyhmä' TH-700). Ainahan siitä kepistä voi itse raapaista pienempää pakkovaihdetta silmään, jos ei luota laatikon aivoituksiin. Noissa C5:issa on jo tietokoneella ohjattu automaatti (4L-60 tjsp), sieltä pystyy jonkin verran ohjelmoimaan vaihtokohtia ja vaihtojen terävyyttä. Itse laatikko on fyysisesti hyvin pitkälti sama kuin toi vanhempi TH-700. Isompien tehojen kanssa toi automaatti ei ole mitenkään erityisen kestävässä maineessa. Jossain 400 hp:n tuolla puolen alkaa pantojen kestävyys vissiin tulla vastaan? Isommilla tehoilla nopeammin. |
Corvette on legenda. Supra on ?
Quote:
Ei mitään arpomista vaihteissa, jos loota on kunnossa. Minulla on automaatti C5, ja kun lämiskän painaa pohjaan, vaikka esim 100 km/h vauhdista, niin kickdown heittää välittömästi ykköselle ja menoks. Ohituskiihtyvyys on erittäin hyvä. Automaattilaatikkoa on vakiona kahdella eri perävälityksellä. Itselläni on tuo tiheävälitteisempi ns. performace loota. Eli kiihtyy rivakammin. Mutta toki manuaali kiihtyy paikaltaanlähdettäessä nopeammin. Taisi tehdas luvata manuaalille jotain 5.1 sekkaa sataseen. Automaatissa vastaava on 5.6 sekuntia. En tiedä onko tuo mitattu D-päällä vai pakkovaihteilla, joita automaatissa on 3. Ja vaihda ihmeessa Toyota oikeaan urheiluautoon. |
Vuosimallien eroista.
Mene sivulle www.web-cars.com ja valitse ekasivulta linkki Corvette story. Siellä on Corvettet year by year 1953-2009. Klikkaa haluamasi vuosimalli ja näet kaikki optionslistat, mitä ollut varusteissa saatavissa kyseiseen vuosimalliin, moottoreiden tehot, historiikkiä ko.vuosimallista ja paljon muuta.
|
Quote:
Quote:
|
Noita ihan perusperus faktoja kirjoittelin joskus offtopikkina johonkin muuhun aiheeseen:
http://finnshark.com/forum/showpost....3&postcount=34 Quote:
Hienoja ovat Supratkin. Jos lähdetään ihan urheiluautomaisuudesta väittelemään, niin varmasti ei ole tähänkään yhtä ainoaa oikeaa vastausta. |
Quote:
Juu ei. Euromallit alkuperäisellä kovalla Getragin 6-pykäläisellä laatikolla ovat harvassa ja hinnoissaan Euroopassa. Ja saahan noista kutittelemalla aika vauhdikkaita pelejä. Näitä euromalleja ei pidä sekoittaa teineille Japanista uitettuihin itellamalleihin, joita on saatavilla vapareinakin. ;) Käyttisajatus on juuri se mitä tässä haen. Vette on nätti ja klassikko. Itse luen Supran ja Corvetten GT-luokkaan, en niinkään urheiluautoiksi. Vapaastihengittävän V8:n vääntö on jotain muuta kuin ahdistettu R6. C5 vaan on vielä ajamatta, joten pitänee seurata josko lähistöllä olisi myynnissä. Hyvin tuntuu C5:sta tietoa olevan, kiitos näistä. Vieläkin parempi on lukea omistajien kokemuksia. :thumrigh: |
Älä ainakaan Suprasta luovu Corvetten takia! Toyota tarjoaa niin laadukasta kyytiä vuodesta toiseen ja noita uudemman korisia Supria ei täällä ole hirveän montaa. :cool:
Corvette siihen rinnalle sitten, kun haluat rauhassa vaan lipua vinoparkkiin. :cool: Tervetuloa mukaan! |
| All times are GMT +3. The time now is 09:21. |