FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Kardaanin erot Manual vs TH-400 (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=15277)

WBBC 26.01.2010 08:27

Kardaanin erot Manual vs TH-400

Miten tunnistan manuaalin kardaanin vs TH-400 kardaanin?

Onko ero vain pituudessa?

Onko kellään mittoja tai muita tunnistuskeinoja, niin tarkistan onko mulla jo manuaalin kardaani.

Pappatunturi 26.01.2010 08:33

Mä sanoisin ettei erota mistään,ne on samoja..Ainakin 79sissä sama kardaani kävi TH350 ja M20 sen kanssa.

Mutta tosaalta TH400 on pidempi kuin TH350.

jarit 26.01.2010 09:04

TH400:nen on pidempi laatikko (25,5 tuumaa?) kun Muncie on 21,5", joten voisi kuvitella että kardaanien pituus poikkeaa hieman.

Muncien ulostulo akselin rihlojen määrä riippuu vuosikerrasta.
Vuoteen -70 asti Muncien ulostulo akseli oli 27 rihlainen (Sopii TH350 yokeen)
Vuodesta -71 alkaen tuo ulostuloakseli muuttui 32 rihlaiseksi eli TH400-yhteensopivaksi.

Kaiken varalta laske rihlat...tai osta suosiolla toinen yoke....se menee kuitenkin siinä pieleen kun vedät kardaanin irti....yrität laittaa uutta paikalleen joka ei sovi ja samalla öljyt valuu hihasta sisään :-)
Ei kai siinä muuta kuin mittaamaan...ja jos teetät jossain kardaanin niin huomioit että sillä on riittävä päittäisvälys.

WBBC 26.01.2010 09:08

Jees.

Muncie on 27 rihlainen vuodelta 1968.

Eli mä ostan tuollaisen yoken

http://www.ecklers.com/product.asp?p...8&dept_id=1866

Ja vien kardaanin lyhennettäväksi, mikäli mulla on nyt TH-400 kardaani?

Jos mulla onkin Muncien kardaani, niin homma on Bolt on?

Pappatunturi 26.01.2010 09:38

Quote:

Originally Posted by WBBC
Jees.

Muncie on 27 rihlainen vuodelta 1968.

Eli mä ostan tuollaisen yoken

http://www.ecklers.com/product.asp?p...8&dept_id=1866

Ja vien kardaanin lyhennettäväksi, mikäli mulla on nyt TH-400 kardaani?

Jos mulla onkin Muncien kardaani, niin homma on Bolt on?

Juu kardaani ja joket on sitten vähän niikuin eri asia..;)

Mutta oli miten oli saat sen kardaanin mitan tarkistettua helposti kun uusi aski on paikoillaan . Työnnät Yoken pohjaan asti ja otat ulospäin n tuuman. Sitten kokaset vanhalla kardaanilla. Jos tarvii lyhentää niin viskaat sinne hertsikaan Levytie 7 Hardy Spicerille. Samalla myös tasapainoittavat sen eli ota yoke mukaan.

johny 26.01.2010 10:44

Mitä omastani äkkiseltään katoin niin mun tarvii ilmeisesti pikkasen jatkaa kardaania tai jää joke muuten liian ulos laatikosta.
TH400 vaihtu T-10:iin.

johny 26.01.2010 10:48

Ai niin ja TH400 kardaanissa isot ristikot ja tossa 27 rihlanen joke mikä mulle tuli on pikkuristikolla, eli pitää hommata vielä sellanen seka ristikko.
Voi olla et niitä saa suoraan sopivia mut ite en älynny ottaa sitä huomioon.

V-P 26.01.2010 10:52

HALOO!
Tässä tuli mieleen vaan se, että noita ristikoita ja jokeja on kahta kokoa.
Mulla kun ei ole koskaan awtomatiqeta ollut, niin en taaskaan voi pomminvarmasti sanoa, mutta:
Mutuna väitän, että automaatin kardaanin joken vastapalat on suuremmilla kehällä varustettu, kun manuaalissa. Ja kardaanin pituus on eri.
Alkuperäinen konstruktio manuaalin jokeissa siis on pienempihalkaisijainen kun automaatissa sekä perässä että laatikon päässä.
Mistäkö tiedän?
No kun vaihdoin vähän aikaa sitten koko voimansiirtolinjan uusiksi.
Uudeksi peräksi tuli peruskorjattu automaatin perä, jossa oli asennettuna automaatin joke, joka siis oli halkaisijaltaan suurempi, kun mun manuaalin perän joke oli.
Laatikoksi tuli T-56 jonka ulostuloon sopi Muncie 21:n joke työntämällä se paikoilleen sellaisenaan.
Kun sitten lyhensin kardaanin oikean mittaiseksi ja hommasin uudet ristikot, tuli laatikon päähän normaali manuaalin pienempi ristikko ja takapäähän "sekaristikko", jonka 2 laakerikuppia pyörii suuremmalla (automaatissa käytetyllä) kehällä, kun ne 2 muuta laakerikuppia (manuaalin kardaanissa käytetyllä).

WBBC 26.01.2010 11:02

Muistatko V-P ristikon mittoja?

Mä en edes tiedä onko mulla manuaalin vai automaatin perä ja kardaani, joten ennenkuin ostan mitään, niin pitää tuo asia tarkistaa.

Sekaristikko? Mistä sellaisen saa hommattua jos tarvitsen?

V-P 26.01.2010 11:37

Quote:

Originally Posted by WBBC
Muistatko V-P ristikon mittoja?

Mä en edes tiedä onko mulla manuaalin vai automaatin perä ja kardaani, joten ennenkuin ostan mitään, niin pitää tuo asia tarkistaa.

Sekaristikko? Mistä sellaisen saa hommattua jos tarvitsen?

Sekaristikon voit hommata vaikkapa Finnvettestä tai jostakin muusta asiantuntija liikkeestä.
Sekaristikkohan tarkoittaa vain sitä että ristikossa on yksi vastakkain oleva laakeripari, joka sopii esimerkiksi suureen jokeen ja toinen vastakkain oleva laakeripari, joka taas sopii pienempään jokeen. Jos esimerkiksi perän ja kardaanin ristikot kuuluisi olla eri kokoiset, niin tällaisella sekaristikolla saadaan ongelma katoamaan. Asennetaan ristikon kardaaniin sopiva laakeripari kardaaniin, ja perän jokeen taas siihen sopiva.
Ristikoiden pitää tietenkin olla esim. U-pannoilla kasattavia malleja.

Ristikon hajkaisijan voit mitata esimerkiksi työntömitalla joken halkaisijan mittaamalla laakerikupin topparista toppariin ihan samoin kun kardaanistakin. Jos "parin" mitat ovat erilaiset, tarvitset sekaristikon, jos mitat ovat samat, käy tavallinen joko iso tai pieni ristikko. Minä en noita mittoja muista. Eiköhän täällä joku voi esimerkiksi mitata ne, tai checkata ne netistä.

All times are GMT +3. The time now is 02:35.