FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C3 (vuosimallit 1968-1982) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   ohjaussimpukan säätö (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=17528)

Virtanen 25.02.2011 19:38

ohjaussimpukan säätö

Moi,

Kevään ensi oireet ajoi rassaamaan omaa raatoa.... Nyt on työn alla simpukka. Se on purettu, putsattu ja uudet tiivarit hommattu. Nyt se on kuivana kasassa ja koitan säätää välyksiä kohilleen. Pari kysymystä sellasille jotka on ko proseduurin käynyt läpi...

Rattiakselilta tulevan kuularuuvin säädin siten että se pyörii ilman että laakerit ei kanita tämä lienee oikein? Eli se säätö jossa on se 80mm pelti mutteri lukituksena.

Ohjaukseen menevä akseli jonka säätö on siinä alumiinikannessa onkin mukavampi... Se on kai rakennettu alkujaan siten että keskikohta on pikkasen tiukempi kuin reunat. Miten tämä jätetään? oma idea on sellanen että kuivana se menee ilman merkittävää vääntöä keskikohdan yli ja reunoilla on klappia sen mitä jää. Reunoja ei kaiketi voi erikseen säätää.

Pappatunturi 25.02.2011 20:43

Just noin. Simpukan säätöön löytyy lukemattomia guru-ohjeita ja viisarimomentilla hifistelyä.

Omani olen tehnyt niin että pesen kaikki hulluuteen asti,uudet helat ja laakerit. Akselin pinnan olen kiilloittanut.

Sitten rasvaksi red linen punaista vaseliiinia tai pallonivel molyrasvaa jos on vanhat helat ja lakrut. Kuulalaakereiden välykset nollaan ja sektoriakselin säätö juuri niin naftiksi ettei kanna keskialueella. Tähän asti toimineet moitteetta.

Virtanen 25.02.2011 21:01

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Omani olen tehnyt niin että pesen kaikki hulluuteen

Tämä se minullakin eniten aikaa otti....

Onkos tehostajan työsylinterissä keskikohdassa enempi väljää kuin muualla ? Tämä huomasin kun vaihdoin tiivarit eilen siihen sylkkään. Kysyn vaan siksi että pitääkö mun nyt parittaa simpukka ja toi sylinteri justiinsas oikeaan klohtaan aurauksilla?

superfly 25.02.2011 22:53

kyselinkin tuolla toisessa ketjussa hammastankoon vaihdosta, mutta vois simpukan korjauskin tulla kyseeseen.

mikä siis vikana kun mulla on keskikohdassa niin paljon välystä, että auto ei mee hiljaisilla vauhdeilla suoraan hetkeekään ennen kuin säätää tehostajan minimiin, eli tosi jäykäksi. kovemmissa vauhdeissa auto menee aivan luotisuoraan ja on tosi nautinto ajaa??

eli pääsiskö simpukan vaihdolla/korjauksella? tuntuu että muissa nivelissä ei välttämättä oo liikaa klappia kun kovaa ajaessa menee kivasti? muuten vaihdan tanko-ohjaukseen nivelien minimoimiseksi.

johny 25.02.2011 23:41

[quote=superfly]kyselinkin tuolla toisessa ketjussa hammastankoon vaihdosta, mutta vois simpukan korjauskin tulla kyseeseen.
QUOTE]
Ittelle hommasin korjaus sarjan tehostimeen ja simpukan fiksasin.
Lopulta päädyin siihen tulokseen että ei niistä ikuna timmiä saa, hammastanko tuli tilalle ja ei kaduta hetkeäkään:D

superfly 26.02.2011 01:07

asia selvä! se on jo niin monesta tuutista tullu sama vastaus, että pakko alkaa uskomaan... ja hommiin kai sitten!

Virtanen 18.03.2011 20:36

Päätin kuitenkin uusia laakerit simpukkaan.Rungossa ei ongelmia.Mutta se alumiini kansi siinä on minusta pienempi ulkohalkaisija laakerissa kuin mitä uudessa.. En ole vielä uskaltanut vanhaa riuhtasta ulos. Onko tämmöstä havaittu muualla?

Timofei 23.03.2011 15:35

[quote=johny]
Quote:

Originally Posted by superfly
kyselinkin tuolla toisessa ketjussa hammastankoon vaihdosta, mutta vois simpukan korjauskin tulla kyseeseen.
QUOTE]
Ittelle hommasin korjaus sarjan tehostimeen ja simpukan fiksasin.
Lopulta päädyin siihen tulokseen että ei niistä ikuna timmiä saa, hammastanko tuli tilalle ja ei kaduta hetkeäkään:D

Minä tutkailin jonnii aikaa simpukan korjausta, haeskelin osia ym.
Tulin siihen tulokseen että simpukalle parhain korjauskonsti on heittää sillä kuikkaa. Panin "poppiksen hammastankopaketin" ja toimii ku unelma.
Öljyvuoto on vissiin jossakin kohtaa, liittimien kanssa on ahdasta, vaan ei menoa haittaa. Suosittelen.

Virtanen 30.08.2011 20:04

No nyt on ajeltu rempatulla simpukalla... On parempi kuin ennen. Nyt on ominaisuutena että kun kääntää ohi sen "tiukan" kohdan alkaa renkaat ikään kuin "imemään" kääntö suuntaan. Voiskohan tätä ominaisuutta koittaa kadottaa aurauksia muuttamalla? Rengas kulmat on säädetty viime kesänä johonkin, mutta minulla ei ole mittaus papereita joten en osaa sanoa paljon on aurausta / haritusta....

johny 02.09.2011 19:51

Quote:

Originally Posted by Virtanen
No nyt on ajeltu rempatulla simpukalla... On parempi kuin ennen. Nyt on ominaisuutena että kun kääntää ohi sen "tiukan" kohdan alkaa renkaat ikään kuin "imemään" kääntö suuntaan. Voiskohan tätä ominaisuutta koittaa kadottaa aurauksia muuttamalla? Rengas kulmat on säädetty viime kesänä johonkin, mutta minulla ei ole mittaus papereita joten en osaa sanoa paljon on aurausta / haritusta....

Karkea sääntö on että jos haukkaa mutkan suuntaan niin haritusta liikaa jos puskee niin aurausta. Mutta suosittelen ihan kunnon kulmien säätöa ihan ajotuntuman ja renkaitten kulumisen takia. Ja herkistele perän säätö palikat valmiiksi kanssa että saa perän kohdilleen samalla reissulla kun toi alusta on kumminkin kokonaisuun suhteessa keula ja perä. Ettei mee kun ajokoira ja kummallinen ajaa, pikku sijotus loppupelissä ja kannattaa. Tietty tätä ei kannata tehdä ennenkun oot vaihtannu kaikki palikat tuntuu aiheelliselta vaihtaa.

All times are GMT +3. The time now is 06:01.