![]() |
"hw" 350 + M21 (1969)...
Ajattelin tulla tänne salin puolelle tuolta kerettiläisosastolta kyselemään typeriä kun on kertynyt noita epäselviä asioita kysyttäväksi asti.
Mulla on harrastepelinä Iso-Rivolta, jossa tekniikkana Corvetten 350 ja Muncie M21 ja jossain vaiheessa täytyy varmaan paneutua vähän tähän mulle aika vieraaseen tekniikkaankin. Tähän asti on pärjätty enempiä painimatta; "reipas poikahan tuo on rengiksi, mutta vähän nälkäinen" Mun kone on Flintissä (V) 04/69 kasattu HW ja nyt ensialkuun kiinnostaisi tietää millä imusarjalla/kaasarilla nuo on alunperin varustettu. Myös orkkisjakaja ja -puola on hukattu joten niitä tekisi mieli... |
Jos en nyt ihan väärin muista niin lohkossa on numero/kirjainyhdistelmä mistä näkee mikä 350 se on, mutta voi olla että ne on plaanattu pois.
Linkissä kuva mistä ne löytyy http://www.corvettepartsblog.com/cor...numbers-codes/ Ja sitten kun on koodi niin sillä näkee mikä kone se on :) Tämä varmaan oli jo ehkä tiedossa... |
Tiiä sitten onko tasan sama moottori ku Corvetessa, mut Vetessä tälleensä.http://www.corvetteactioncenter.com/...9/69specs.html
Onko Rivoltassa mekaaninen kierroslukumittari? C3 Corveteissa tais olla jakajasta vaijeri kiekkamittareihin aina vuoteen 1974 asti. |
Äkkiseltään googletettuna HW suffixin high performance koneessa on tosiaan sama valurautaimusarja ja rochesterin kaasari kuin 300 hepan perusmoottorissakin. Tehoerot selittyvät tiukemmalla nokalla ja korkeammalla puristussuhteella.
|
Lohko on dekattu, mutta koodi (V04_3HW) näkyvissä päivämäärän yhtä numeroa lukkunottamatta, arvattavaksi jää siis vain se onko kone kasattu 3, 13 vai 23 päivä huhtikuuta 1969. V= Flintin moottoritehdas ja HW tosiaan 69-mallin 300hv nelikurkkuisella ja manuaalilla. M21-toosa (P9D29B) on niinikään huhtikuulta 1969 eli paketti on ehkä toimitettu yhtenä nippuna. Kone on alkuperäinen sillä myös Isolla käsin lyöty moottorinumero (*1435*) on edelleen näkyvissä.
Erot Corveten koneeseen on: - Lohkossa vain ohut musta maali. - Rivoitettu alumiiniöljypohja. - Takoveivit; 327-moottorien orkkisveivit murtuivat kovassa ajossa joten asensivat uudet veivit Italiassa. Mun koneessa on lisäksi Edelbrock Torker-imusarja, Holleyn 600 CFM Double pumper kaasari ja Malloryn jakaja. Tommosesta jo tehtaalla uudelleenrakennetusta koneesta on vähän paha sanoa, mikä on alkuperäistä ja mikä ei, mutta veikkaisin, että mikä vaan osista on voinut vaihtua kun kone on kasattu uudestaan noin vuonna 1980. Kone purettiin auton silloin omistaneen kaverin kertoman mukaan puristusten laskemiseksi kun herkesi nakuttamasta vasta 102-oktaanisella lentobensalla. Kierroslukumittari on alunperinkin sähköinen. Kaasari mietityttää kun autossa on vakiotuotannosta poikkeava korotettu konepelti. Kirjallisuuden mukaan Iso käytti Carterin kaasaria perusmallissa ja Holleytä 350hv-koneisissa versioissa. On siis mahdollista, että mun kone on alunperinkin koottu Holleyn kanssa. Näkeekö jostain mitä kaasaria Corveten HW-koneessä käytettiin? Onko Carter matalampi kuin tuo Holley? Selittäisi ehkä sen korotuksen... Lyhyen tähtäimen suunnitelma on palauttaa puola ja jakaja vähän tehdasmaisemman näköisemmäksi setiksi. Pitemmällä tähtäimellä vois funtsia tota imusarja/kaasarisysteemiä ja peltisarjoja nykyisten pukinsarvien tilalle. |
Quote:
Hei,mites jakaja-- kiekki on 1982:ssa koska minulla ei kiekki toimi,jakaja on vaihdettu accelin hei jakaja puuttuu ilmeisesti yhteys ? |
Quote:
HEI jakaja tuli 1975 vuosimalliin ja samalla mekaaninen kierroslukumittari poistui käytöstä. Tarkista onko jakajassa TACH liittimessä johto kiinni, myös häiriösuotimissa ja itse mittareissa ollut vikoja. |
Quote:
laitoin muutaman kuvan jakajasta tonne:sytytysennakosta ..en saanut liitettyä tähän,elikkä mikä liitin on kyseessä |
Quote:
Niinkuin tuolla ylempänä mainitsin niin Corvetten 4 kurkkuinen kaasari on rochester quadrajet, tuli jo edellisenä vuotena, carteria ei enää käytetty ollenkaan rokkiorkesterin tulon jälkeen. Hollikka ei sovi samalle imusarjalle kuin rochester (kiinnityspultit eri kohdissa), joten jos sellainen Isolla laitettu koneeseen niin imusarjakin on pitänyt vaihtaa. |
Mielenkiintoista. Mahtaako Quadrajet istua samaan imusarjaan kuin Carter?
Jos italialiset ovat vuonna 1971 vaihtaneet kaasarin Holleyhin, niin olisiko imusarjaksi todennäköisesti noukittu Edelbrock Torker vai jotain muuta? Lienee ehkä todennäköisin valinta mikäli ollut markkinoilla jo tuolloin...? Haluaako joku arvata millaisella jakajalla kone olisi varustettu tuohon aikaan jos elektroniselle jenkakellolle on tarvittu lähtö? Mun jakajasysteemiä on ronkittu ainakin puolan osalta ja Malloryn musta kuutiopuola ja etuvastus on ihan väärässä paikassa... Täytynee hankkia oikean näköinen puola ja siirtää se takaisin oikeaan paikkaan. |
| All times are GMT +3. The time now is 06:39. |