FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   L98 virittely (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=2035)

Nutrobal 03.09.2005 22:03

L98 virittely
 
Mitäs pikku virityksiä teillä löytyy autoissanne tai mitä kaikkea pientä ja "halpaa" kannattaa vakioon moottoriin alkaa tekemään ? Auto ei ole vähäpäästöinen, mutta katalysaattori-maininta löytyy otteesta.
Kyllähä tuolla kerkiää nyt, mutta ainahan jotain pientä voi kattoo 8)

MIC4-90 03.09.2005 22:32

Varmaan ensin pitää miettii mikä on mielestäsi "pientä" ja sitten paljonko euroja siihen haluaa panostaa eli 1000 vai 5000
Kuitenkin niin ettei pelkästään ilmanputsarin vaihdolla saa polleja kun melkein kaikista osista luvataan se +5hp tai +20hp vaikka olis kyseessä vaan karvanopat eli kyllä aina jotain rautaa pitää vaihtaa.
Halvin on varmaan putkiston uusiminen tai etukattien poisto ja pääkatin avaus. Niillä sain ainakin itse paljon paremmin toimivan auton koska monesti nuo etukatit voipi olla aika tukossa kuten itselläni oli.

mutta jos haluaa oikeasti heppoja niin eikähän silloin mennä tuonne kannet,nokat, runnerit linjalle eli jotain konkreettista.

jtammel 04.09.2005 08:02

Itselläni on pelkästään niin sanottuja pieniä/halpoja modeja autossa. Myös säätämisellä on saatu yllättävän monta hevosta. Alkukesän dynossa tehoja oli takapyöriltä 262 ja koneesta 284. Autosta löytyy nämä:

-SLP cold air induction + K&N
-Throttle body airfoil
-Throttle body coolant bypass
-Ported Plenum
-Gutted air pump
-Adjustable fuel pressure regulator
-High voltage ignition module, coil/cap/rotor kit, Taylor wires
-Cut back spark plugs
-No pre-cats
-High Flow main cat
-Magnaflow cat-back

Syttö 10 astetta ennakkoa ja TPS sensori 0,64v.

Jos tuota listaa katsoo ja uskoisi mitä jenkkilän osamyyjät lupailevat niin kipossahan pitäisi olla lähes 500 hp. Mutta realistisesti noilla palikoilla on saatu takapyöteho vakion noin ~220hp nousemaan 262 hevosvoimaan sekä vääntö vakion 460Nm nousemaan 507Nm.

Täytyy kyllä sanoa että noilla tehoilla yhdistettynä 3.07 perään niin lähtee kyllä ihan kivasti. LIsäksi tuolla setillä voi huoletta lähteä kisaamaan LT1:n kanssa moottoritiellä.

Tavoitteena on nyt saada tuo 300hp ensin rikki ja luulen että aika likelle mennään pakosarjoilla. Ne jotka ovat tutustuneet L98:n vakio pakosarjoihin ymmärtävät varmaan miksi juuri ne ovat pullonkaula.

Tästä seuraava askel on sitten 383, kannet, nokka ja imusarja linjalle mutta budjetti on sitten noin 5000e.

MIC4-90 04.09.2005 08:36

Varmasti helpoin ensi alkuun on tuo putkiston muutos ainakin Jake sanoi dynottaneen vakio L98 ja sitten toisen jossa putkisto+kattien poisto/avaus niin takapyöriltä tuli n.20hp lisää. Ja tuossahan ei tarvitse osata säädellä tai kikkailla muutakuin ruuvaa kiinni.

Itse olen taas kuullut juuri aivan päinvastaista pakosarjasta. L98 pakosarja olisi sen verran hyvä vakionakin ettei sen muuttamisella suuria eroja saada ainakaan jos ei ole enemmän viritelty. Ja et suuri ero tietenkin tulisi painosta, mutta tilalle tulisi lisää lämpöä konetilaan??

MS 04.09.2005 08:53

Melko helppo on myös ahtaminen. Procharger tai Paxton keulille ja kattoo ettei turhien saastelaitteiden kautta pääse paineet karkuun niin 50-100 heppaa tulee varsin kivuttomasti. Putkien vaihto vielä siihen päälle niin rupeaa hengittämään paremmin.

morgan_kane 04.09.2005 09:18

tuo ahtaminen vaatinee myös muutoksia polttoaineen syötön ohjaukseen? Ainakin kaverilta hajosi L98 kone, kun oli laitettu ahdin ja jätetty muuten kone silleen. Käy kuulemma liian laihalla ilman muutoksia. Joku asiasta enemmän perillä oleva voinee kommentoida.

Nutrobal 04.09.2005 09:24

Joo, vois kyllä noi esikatit poistaa, tyhjätä pääkatti ja hankkia jonkin sortin cat-back satsi tonne murisemaan. Nehän eivät maksa kuin 500-1000 euroa. Mutta miten se esikattienpoisto oikein sujuu, että onko siihe joitain korvaavia paloja myynnissä vai pitääkö alkaa hitsailemaan ?

MIC4-90 04.09.2005 10:23

Etukattien tilalle saa uuden etuputkiston josta puuttuvat nuo tai sitten ihan itse hitsailemaan kuten itselläni on tehty.

Itselläni tuli tuo EGR koodi ja SES-valo syttyy nykyisin vaikkakin tietokone kylläkin säätää EGR ihan oikein. Jostain syystä tietokone haistaa ettei vastapainetta ole tarpeeksi. Ei pitäisi vielä -90 kärryn väilittää tuosta, mutta siihen tulokseen tultiin Finnvettessä. ei siitä minulla ainakaan muuta haitta ole kuin morilla tuo SES-valo muituttaa olemassa olosta.
Tämä tuli siis nimen omaan etukattien poiston jälkeen ja pääkatista itselläni on sisusta poistettu.

jtammel 04.09.2005 12:05

Quote:

Itse olen taas kuullut juuri aivan päinvastaista pakosarjasta. L98 pakosarja olisi sen verran hyvä vakionakin ettei sen muuttamisella suuria eroja saada ainakaan jos ei ole enemmän viritelty

Ei kannata kaikkia kuulemiaan uskoa. Vakio L98 pakosarjat ahdistavat ja long tube pakosarjoilla saadaan huomattavasti enemmän aikaiseksi. Hieman parannusta on kylläkin Gm saanut aikaiseksi LT1 pakosarjoissa mutta L98:n pakosarjoja tutkiessa tulee mieleen että onko edes yritettykään tehdä urheiluauton pakosarjaa...

pirre 04.09.2005 16:06

Quote:

Originally Posted by morgan_kane
tuo ahtaminen vaatinee myös muutoksia polttoaineen syötön ohjaukseen? Ainakin kaverilta hajosi L98 kone, kun oli laitettu ahdin ja jätetty muuten kone silleen. Käy kuulemma liian laihalla ilman muutoksia. Joku asiasta enemmän perillä oleva voinee kommentoida.


Polttoaineen paineeseen pitää panostaa eli asennettava laajakaista lambda jonka avulla seos suhteen säätö ainakin onnistuu, onnistuu dynossakin missä on tarpeelliset hepeneet. Eli säädettävä regulaattori, kunnon polttoainepumppu ainakin. Isommat suuttimet mahdollisesti tapauksesta riippuen mutta mä esim ajelen vakio suuttimilla, no prob (matala viritysaste).
Mikä ko. koneesta meni tarkalleen rikki ???

morgan_kane 04.09.2005 16:16

Quote:

Originally Posted by pirre
Polttoaineen paineeseen pitää panostaa eli asennettava laajakaista lambda jonka avulla seos suhteen säätö ainakin onnistuu, onnistuu dynossakin missä on tarpeelliset hepeneet. Eli säädettävä regulaattori, kunnon polttoainepumppu ainakin. Isommat suuttimet mahdollisesti tapauksesta riippuen mutta mä esim ajelen vakio suuttimilla, no prob (matala viritysaste).
Mikä ko. koneesta meni tarkalleen rikki ???


Itse asiassa en tarkalleen tiedä, kyseessä ei ollut varsinainen kamu, vaan hemmo, jolta olin ostattelemassa autoa. Kertoi itse hankkineensa auton ahdettuna, ja kone hajonnut ensimmäisenä kesänä. Syyksi ilmentyi se, että koneeseen oli laitettu ahdin ilman mitään muita muutoksia, ja kone kävi liian laihalla. Tiedä sitten, onhan kone voinut laueta muustakin syystä. Mutta kaverilla tuntui olevan enemmän kuin mutu-tietoa asiasta. En tullut sitten tarkemmin kysyneeksi, mitä tarkalleen ottaen oli hajonnut.

ToniH 06.09.2005 08:47

Mitäs yleensä menee kun on liian laihalla? Männät ja/tai venttiilit todennäköisimpiä.

Ei ne L98:n rosteriputkesta väännetyt vakiopakosarjat varsinaisesti ihan hirveesti ahdista mutta long tubet paremmin koneeseen sopivalla primääriputkien pituudella toimivat paremmin. Pieni ongelma markkinoilla on siinä, että lähes kaikki long tubet ovat mietoon koneeseen liian suurilla putkilla kasatut eli halkaisija on 1 3/4". Nuo ovat aivan loistavat kaikkiin strokattuihin koneisiin, joissa menetetty alavääntö tulee takaisin kuutioiden mukana mutta 350:een vähän isot. Toki pudonneen alaväännon tilalle tulee huipputehoja (luokkaa 15hp) mutta kaupunkiautoissa tarve olisi toisessa päässä. Paremmin istuva putken koko on 1 5/8" mutta noita ei meinaa löytää enää mistään.

Muuten, jos asentaa long tubet niin happianturi pitää muuttaa lämmitettävään malliin. Putket jäähtyvät liikaa eikä anturi kuumene enää pelkästään pakokaasuilla tarpeeksi.

Kannattaisi tietysti yrittää tasapainottaa asiat ettei käy esim niin, että pakosarjat tuovat etua 5000rpm+ mutta ruisku tukehtuu jo 4800rpm:ssä. Eli jos pistää 1 3/4" long tubet niin olis parempi tehdä myös imupuolelle jotain jotta saisi oikeasti hyötyä siitä parantuneesta yläpäästä. Siis vakio TPI:hän tosiaan tukehtuu 4800rpm:ssä. Eli sinne ylös myös large tubea, Super RAM basea tai vaikka kokonaista Super RAMia tms. Ja nokkaa myös tietty. Loputon suo kun tuolle tielle lähtee :wink: Kannattaa surfata CF:ssä ja tutkia hyväksi havaittuja comboja, näin säästyy pinoittain oppirahoja.

LT1:ssä mentiin muuten säästösyistä takas valurautapakosarjoihin eikä niissäkään paljon kehumista ole.

Dalton 06.09.2005 16:00

Quote:

Originally Posted by ToniH

Muuten, jos asentaa long tubet niin happianturi pitää muuttaa lämmitettävään malliin. Putket jäähtyvät liikaa eikä anturi kuumene enää pelkästään pakokaasuilla tarpeeksi.


Mistä muuten huomaa, ettei lambda kuumene riittävästi? Itselläni on uusi vakio lambda kiinni vasemmassa kollektorissa ja aika nopeasti (pari kolme minuuttia) skannerin mukaan ECM menee Closed Loop tilaan ja näyttää, että Lambda Sensor Ready.

Olen samaa mieltä kanssasi, että jos vaihtaa pelkästään imupuolen osia tai pakopuolen osia, ei kovin hyvää lopputulosta saa. Ennenkuin aloin tehdä omaani muutoksia, juttelin American Servicen Hakkaraisen kanssa ja hän suositteli, että imu ja pakopuolen pitäisi olla balansissa. Omiini muutoksiin aika tyytyväinen, kone jaksaa vetää hyvin punarajalle asti (ehkä ylikin?). Seuraavaksi varmaan tarvii lähteä vaihtamaan 3,07 perävälitystä nykyisen aavikkovälityksen tilalle:?:

Tää on vähän samaa, kuin antaisi vaimolle/tyttöystävälle luottokortin, niin menee koko tili :wink:

ToniH 06.09.2005 18:54

Siitä, ettei ECM mene closed loopiin. Tästä on lukuisia esimerkkejä CF:ssä. Jos sulla menee niiin ei hätää - kaikki hyvin. Kannattaa tarkkailla myös silloin kun tulee vähän viileämmät kelit. Lämmitetyn lambdan asentaminen ei sekään ole iso prokkis, siihen tarvii vain vetää yksi virta ja avot voi aina olla varma, ettei moista ongelmaa ole.

Voi olla, että eri valmistajien long tubeissa happianturin paikka on vähän eri etäisyydellä kansista ja tästä tulee eroja kuumenemisen suhteen.

Mulla on 3.07 perä ja tykkään siitä, lähtee viivalta kivasti ja lyö tyhjää vaihtaessa. Jätti vakiona kaverin 2.59 -peräisen noin 2 auton mitalla kun mennään 0-80kmh. Sutii myös tarvittaessa ihan eri malliin kuin 2.59:llä. Maantienopeuksissa kiekat pysyy kuitenkin vielä mukavan alhaalla tyyliin 1600 rpm / 100kmh.

Dalton 06.09.2005 19:14

@ToniH

Oliko sulla manuaali vai automaatti? Noista kertomistasi kierrosluvuista tuli vaan tunne, että olisikohan mullakin vaihdettu jo aikaisemmin perän välitykset? Koska kiertää samalla tavalla samalla nopeudella.

pirre 06.09.2005 19:41

itsellä 2.59 perä, 0,7 ylivaihde, takarengas 285-17/40, 1600rpm, 110 km/h.
3,07 perällä nopeus tippuisi 92,6 km/h:aan.

toi 3,07 vois olla sopiva mullekkin.

Nipa 06.09.2005 19:45

Quote:

Originally Posted by pirre
toi 3,07 vois olla sopiva mullekkin.


Laitetaas porukalla noita 3.07:ja tilaukseen :) .
Nimim. 2.59 :oops:

pirre 06.09.2005 20:00

Quote:

Originally Posted by Nipa
Laitetaas porukalla noita 3.07:ja tilaukseen :) .
Nimim. 2.59 :oops:


Taidan vaihtaa suosiolla Dana 44:seen saman tien kunhan jostain sellaisen löydän. Ja tosiaan välitykset tuota pintaa...

ToniH 06.09.2005 23:10

Mulla on tomaatti. Niin, ja myös 285-40-17 takagummit. Noi Vetten viisarimittarit eivät ole tunnettuja tarkkuudestaan mutta suunnilleen tota se näyttää satkussa. En ole skannerista tarkistanut, joten ei voi olla satavarma.

Eiköhän se Dana 36:nenkin kestä kunhan ei käytä slicksejä.

Mutta, onhan 44:sia romiksilla (ulkomailla), soittorumba vaan käyntiin. Jos oikein muistan niin ei sitten vaihdu sinne heittämällä. C-beam vai miksi sitä sanotaan vaatii kuulemma jumppaa.

juzzi 07.09.2005 07:23

Quote:

Originally Posted by ToniH
Eiköhän se Dana 36:nenkin kestä kunhan ei käytä slicksejä.

Mutta, onhan 44:sia romiksilla (ulkomailla), soittorumba vaan käyntiin. Jos oikein muistan niin ei sitten vaihdu sinne heittämällä. C-beam vai miksi sitä sanotaan vaatii kuulemma jumppaa.


Dana 44 on hivenen isompi ja vaatii C-palkin lyhentämistä vajaalla tuumalla....myös kardaania pitää lyhentää saman verran.

Kyllä 44:a löytyy, mutta hinnat on vähän suolaisia...itse sain halvalla noin $900 murikka + takakoppa (joka sekin erillainen kuin 36:ssa).

Itellä välityksenä 3.73 joka about sopivin ns.yleiskäyttöön, mutta mulla onkin jo 6-speedi.

Juza

Pappatunturi 07.09.2005 07:46

[quote="juzzi.

Kyllä 44:a löytyy, mutta hinnat on vähän suolaisia...itse sain halvalla noin $900 murikka + takakoppa (joka sekin erillainen kuin 36:ssa).


Juza[/quote]


Jep ei tosiaan mikään helpoin löydettävä romikselta. Tihein välitys 3.54 tarjolla vain vuonna 88???

ToniH 07.09.2005 11:03

No ei tietysti mistään yleisjenkkiautoromiksilta mutta jenkeissä on muutama hyvä Vette-romis mihin tulee purkuun manuaali-Vettejä ihan siinä kuin tomaattejakin. Niitä löytyy yleensä ihan hyllystä. Halpojahan ne ei ole, niissä on vähän niinkuin myyjän markkinat. Juzzi on saanut halvalla, good for you! :D

Tossa esim. pari paikkaa joista kysellä:
http://www.corvettesalvage.com/
http://www.tabercorvetteparts.com/

Muitakin varmaan löytyy kun googlettaa sanoilla Corvette ja salvage. Ja tietty ebayssähän noita on vähän väliä.

PS. helpoiten muuten perätyypit erottaa toisistaan kattomalla "batwingin" kevennysreikiä, ne ovat erilaiset. Voin pistää tehdasmanuaalista kuvan jos joku tarvii.

pirre 07.09.2005 14:12

Asia otettu hoitoon, raporttia myöhemmin luvassa...

Vet 15.09.2005 11:12

Quote:

Originally Posted by jtammel
Ei kannata kaikkia kuulemiaan uskoa. Vakio L98 pakosarjat ahdistavat ja long tube pakosarjoilla saadaan huomattavasti enemmän aikaiseksi. Hieman parannusta on kylläkin Gm saanut aikaiseksi LT1 pakosarjoissa mutta L98:n pakosarjoja tutkiessa tulee mieleen että onko edes yritettykään tehdä urheiluauton pakosarjaa...



Vetten alkuperäisellä pakosarjalla on päästy 400 hevoseen asti. Toiselle tämä riittää, toiselle ei.

Muutenkin kannattaa katsoa sitä ohjekirjan lopussa olevaa tehokäyrää väännön osalta. L98 oli aikanaan nerokas ratkaisu, se antaa huippuväännön järkevillä kierroksilla, joka katukäytössä on edelleen kovaa valuuttaa. Myöhäisemmät moottoriversiot LS1:tä myöten antavat vain "hieman" enemmän
vääntöä, mutta aina ylemmillä kierrosalueilla. Jos autoa käyttää vain kadulla,
kannattaa kysyä milloin viimeksi on "revitellyt" 5.000 rpm lasissa.

brod1 19.09.2005 02:05

ei ne vakiot pakosarjat häävit oo,mut ehkä riittävät 350-400hv.Niissä on ihan kauheet pykälät heti alkupäässä,koska ne on hitsattu laippaan kiinni sisältäpäin,ne kun hioo pois niin tulee jo paljon parempi.Sit joku väitti että ovat rosteria,ei todellakaan oo,vaan suojapellit on rosteria.Jos virittämään rupee niin kannattaa ne vaihtaa parempiin.

JaTaKa 19.09.2005 13:32

1 Attachment(s)
Tuossa esitteessä väitetään että, stainless steel headers.
Tosin konehan on L83.

VetteMan 19.09.2005 19:11

Jos rosteriset pakosarjat onkin vaan näitä -84:sen hienouksia ;)
Ei kyllä ole kovin tarkasti tullut noita sarjoja tutkittua..

Macho 20.09.2005 08:07

Kyl nää on ruostuvat, ja halkeavat aika helposti. Mulla oli toisesta yks primääriputki pitkittäin halki ja molemmista oli kollektoreissa halkeamia. Kannattaa tarkistaa jos kabiinissa on olo kuin Dachaun kaasukammioissa.

ZL1 20.09.2005 08:43

Quote:

Originally Posted by Macho
Kyl nää on ruostuvat, ja halkeavat aika helposti. Mulla oli toisesta yks primääriputki pitkittäin halki ja molemmista oli kollektoreissa halkeamia. Kannattaa tarkistaa jos kabiinissa on olo kuin Dachaun kaasukammioissa.

ein zwei drai arbeit mach frei:pukel:

Dalton 20.09.2005 16:43

Quote:

Originally Posted by Vet
Jos autoa käyttää vain kadulla,
kannattaa kysyä milloin viimeksi on "revitellyt" 5.000 rpm lasissa.


No, esim. parin/kolmen rekan ohituksissa....Tai joskus jopa yhdenkin henkilöauton ohituksessa....

groovyjay 20.09.2005 17:59

Quote:

Originally Posted by Vet
Jos autoa käyttää vain kadulla,
kannattaa kysyä milloin viimeksi on "revitellyt" 5.000 rpm lasissa.


En muista milloin viimeksi olisi tullut vedettyä alle 5000rpm lasissa... :cool:

pupu 21.09.2005 20:42

putkisto
 
onko kellään kokemusta borlan cat-back putkistosta? lähden perjantaina floridaan ja ajattelin tuoda,mut kannattaaks? vai onko magnaflow parempi?? eli millaset saundit lähtee borlista,lt-1 malliset.

Dalton 22.09.2005 07:29

Quote:

Originally Posted by pupu
onko kellään kokemusta borlan cat-back putkistosta? lähden perjantaina floridaan ja ajattelin tuoda,mut kannattaaks? vai onko magnaflow parempi?? eli millaset saundit lähtee borlista,lt-1 malliset.


Kokemusta on kaksista Borlan CatBack putkista, ovat huomattavasti äänekkäämmät kuin vakiot (ääni muuttuu paremmin V8:ia muistuttavaksi). Vanhempi vaihtui kesällä seuraavanlaisiin uusiin:

http://www.borla.com/applications/lo...System/140082/

Voin suositella ainakin omista kokemuksista: Asennus oli helppoa, säätöineen n. puoli päivää, kun otti vanhan pois ja pulttasi uuden tilalle. Muun putkiston vaihto olikin sitten "isompi projekti".

Vet 25.09.2005 07:25

Quote:

Originally Posted by groovyjay
En muista milloin viimeksi olisi tullut vedettyä alle 5000rpm lasissa... :cool:


Siis autoja on moneen lähtöön riippuen käyttötarkoituksesta. Itselläni ei ole
kiinnostusta 400 metrin suoraan ajoon vaan "normaaliin" kaupunki- ja maantieliikenteeseen. Jos joku haluaa lähteä liikenteen seassa aina 5 tonnia taulussa, be my guest. Omassani on ollut ideana alakierrosten vääntö ja aavikkoperän kanssa keskikulutus on pysynyt 11 litrassa. Päivittäisessä ajossa
11 litraa sadalla merkitsee itselleni enemmän kuin 11 sekunttia radalla kerran kesässä. Esson baarissa ja netissä tehoja löytyy ja niitä käytetään, mutta harvoin niitä ainakaan tuolla Helsingin kadulla näkee irtiotettavan. Näin uskallan väittää parinkymmenen vuoden kokemuksella.

morgan_kane 25.09.2005 11:30

Quote:

Originally Posted by Vet
Siis autoja on moneen lähtöön riippuen käyttötarkoituksesta. Itselläni ei ole
kiinnostusta 400 metrin suoraan ajoon vaan "normaaliin" kaupunki- ja maantieliikenteeseen. Jos joku haluaa lähteä liikenteen seassa aina 5 tonnia taulussa, be my guest. Omassani on ollut ideana alakierrosten vääntö ja aavikkoperän kanssa keskikulutus on pysynyt 11 litrassa. Päivittäisessä ajossa
11 litraa sadalla merkitsee itselleni enemmän kuin 11 sekunttia radalla kerran kesässä. Esson baarissa ja netissä tehoja löytyy ja niitä käytetään, mutta harvoin niitä ainakaan tuolla Helsingin kadulla näkee irtiotettavan. Näin uskallan väittää parinkymmenen vuoden kokemuksella.


Ihan samat ajatukset täällä. Itselle merkitsee enemmän päivittäinen ajettavuus kuin rataominaisuudet. esim. jousituksesta en halua kivirekeä, vaan mieluummin suomen teillä mahdollisimman mukavan, mikä ei veten kysessä ollen ole kovin mukava sekään.

Tosin pakko tunnustaa, että välillä lapsettaa ja on mukava ihan "poltella kumia"

brod1 25.09.2005 12:58

Monta totuutta kätkee sisälleen mitä kukin haluaa.Niin minäkin haluaisin 11l/100km ja alavääntöä niin että sutis jo 2000rpm:stä,mutta samaan hengenvetoon haluaisin myös tosi nopean ja huippujakin tarvittaessa 300km/h,sekä kiihtyvyys aivan päätähuimaava.No kaikkea ei saa ja joskus virittelyn lopputulos ei vastaa toivottua.Omasta kokemuksesta ja sitä on vasta 10v jenkkien parissa,voin sanoa että makein oli vakio vette ahtimella.vääntöä on paljon ja kulkupuolesta vastasi 370hv.Mutta...tässä oli monta huonoa kohtaa koneessa.eli tiesin ,että tästä sais paljon enemmän irti.No nyt sitä sitten ollaan tässä.vääntöä 920nm/3360rpm,eli heti kun turbiini alkaa ottaa kiinni,huippuja yli 300kmh.Kulutus kaupungissa 25l ja maantiellä 18l.eniten harmittaa nykyisessä armoton meteli,ja se kun alle 3000rpm ei liiku mihinkään.nuo kaksi tekijää ovat tekijöiden summa.Aluksi oli turbiini joka tarttui 2400rpm ,oli paljon kivempi paitsi ,että nokan kanssa ei sopinut yhteen ja ei sutinut ennenkuin saavutti 5000rpm.
No joo ,tässä olis niin paljon sanottavaa,mutta ehkä paras olis kuitenkin pitää vette vakiona jos haluaa alavääntöä ja pientä kulutusta.Alusta on kyllä jo melko kova ja epämiellyttävä nupukivitielle jo ihan vakionakin.
Niin ja päivittäisessä ajossa autonikin on ,mutta jostain syystä ajohalut on vaan pienentyneet koko ajan...ikä ja se ainainen levottomuus kun ajaa autolla joka on kuitenkin aivan liian äkäinen ja meteli älytön.
niin mitä siihen 5000rpm tulee niin lähes aina kun käyn ajamassa niin kierroksia tulee käytettyä yli 5000rpm .On se meinaan niin kivaa ajella tasaista 70kmh kakkosella ja painaa kaasu puoleenväliin ja sutia 50m.en mäkään vakio vehkeellä ajellu usein yli 5000 lasissa,johtu monestakin syystä,ensinnäkin kun kiertää sen just ja just,riskit kasvaa,kestää melko tovin ennekuin esim maantiellä saa edes 5000 lasiin.eikä siinä oo muuta iloa kuin huudattaminen,eli ei kerta kaikkiaan mitään mieltä koko ajatuksessa.

Vet 26.09.2005 06:54

300 taulussa on jo teiden puolesta haaste. Ainakin Vaasan motari on sen verran lyhyt, että autosi lentää Vaasan torin yli Citymarketin seinään n. 10
metrin korkeudelle...

brod1 26.09.2005 12:41

no motari on n.10km pitkä.On tosiaankin hurjaa touhua ,kun mennään yli 250kmh,mutta ei siihen 10km tarvi,että kiihtyy tohon 300kmh.Kyllä pari kilsaa riittää jo ihan hyvin.Siinähän se juju onkin .en helvetissä ikinä kokeilis huippuja ellei se taittuis nopeasti.On ne suomen motarit niin pieniä ja huonoja ,varsinkin täällä pohjoisemmassa.

stingray 26.09.2005 13:33

Quote:

Originally Posted by brod1
no motari on n.10km pitkä.On tosiaankin hurjaa touhua ,kun mennään yli 250kmh,mutta ei siihen 10km tarvi,että kiihtyy tohon 300kmh.Kyllä pari kilsaa riittää jo ihan hyvin.Siinähän se juju onkin .en helvetissä ikinä kokeilis huippuja ellei se taittuis nopeasti.On ne suomen motarit niin pieniä ja huonoja ,varsinkin täällä pohjoisemmassa.


terve ! ihan mielenkiinnosta oletko rykässyt varttimailia autollas ???
aika miehekkäät on väännöt/tehot

brod1 26.09.2005 15:34

nykyisellä kokooonpanolla en oo käyny ja tuskin tuun muutamaan vuoteen käymässäkään.aiemmin vakiokone+ahdin ,niin 12.9/170.tuolloin oli 370hv.syynä tähän pelkuruuteen on lähinnä th700,joka on yhteensä 4kertaa korjattu.nykyisin alla on tci:competition malli käännetyllä kaaviolla ja man.koneistolla.viimeisimmät parannukset teki päivinen.hänen mukaansa loota kestää,mutta minä en usko ,että kestää slikseillä ajettaessa,on se meinaan niin älytön potku ,kun paikaltaan näillä väännöillä lyö kaasun pohjaan.ja sitten perässä laahaa vakio dana36,tuskin sekään hyvää tykkää.Tietty niitä vaihtoehtoja on ,miten kaikki toimis ,mutta näin se pelittää ihan hienosti ja tarvetta ei oo särkeä mitään toistaiseksi.Kieltämättä huvittais kyllä koittaa,mutta ei mitään järkeä lähteä sutimaan 300m ja saada ajaksi joku 13s.Joskus tulevaisuudessa sitten ,kun tuntuu taas siltä ,että huvittaa laittaa yks 5000e autoon lisää.

Masa 27.09.2005 08:52

:confused: ...nyt ei tajuu. Laittaa miljuuna euroo kiinni koneeseen ja laatikkoon , eikä käy koitaan neljännesmailia ? Mitäs sitte , vaikka se sutiikin koko matkan...Hienoohan sekin on :D

jtammel 27.09.2005 09:24

Muutenkin on porukalla nyt mopo karannut käsistä tämän threadin aikana. Ketjun aloittaja aloitti kysymällä näin:

" Mitäs pikku virityksiä teillä löytyy autoissanne tai mitä kaikkea pientä ja "halpaa" kannattaa vakioon moottoriin alkaa tekemään ? Auto ei ole vähäpäästöinen, mutta katalysaattori-maininta löytyy otteesta.
Kyllähä tuolla kerkiää nyt, mutta ainahan jotain pientä voi kattoo"

Huomioikaa pientä ja halpaa tuossa lauseessa. Ei aina tarvitse messuta kansista, ahtimista ja sen semmosista 600hp+ monstereista jos joku haluaa kysellä pikku virityksistä. Silloin ollaan täysin eri sarjassa...

Masa 27.09.2005 09:33

Joo nää vähän tuppaa karkaamaan joskus alkuperäsestä topicin aiheesta...:lol: Myönnän syyllistyneeni provosoimaan aiheita joskus...no nii , taas mentiin offtopic...

Vet 27.09.2005 09:36

Quote:

Originally Posted by Vette64
:confused: ...nyt ei tajuu. Laittaa miljuuna euroo kiinni koneeseen ja laatikkoon , eikä käy koitaan neljännesmailia ? Mitäs sitte , vaikka se sutiikin koko matkan...Hienoohan sekin on :D



Olen itsekin törmännyt vastaavaan kysymykseen kun koneeseen on tehty
muutakin kuin öljynvaihto. "Mites se varttimaili?" Vastaan "että ei aavistustakaan". Jos radalle pitäisi mennä niin joku Belgian Spa urku auki olisi
jo jotain muuta kuin 400 metriä suoraan...

MikkoM 27.09.2005 10:32

Täytyy sanoa että itekin olisin enemmän tollasen edullisen katu virityksen kannalla, mutta välillä näitä juttuja lukiessa tulee sellanen tunne että ainoa keino on sijoittaa pieni omaisuus autoon ja tehdä tekniikka täysin uusiks, ja jotenkin innostus aina lopahtaa :confused:
Mulla ainakin on se autoon sijoitettava budjetti aika tiukoissa raameissa eikä joku 2000¤ sijoittaminen esim. pelkkiin jarruihin ole mahdollista:shaking:
Mutta onneks meitä on moneksi:D

groovyjay 27.09.2005 11:00

Quote:

Originally Posted by MikkoM
Täytyy sanoa että itekin olisin enemmän tollasen edullisen katu virityksen kannalla, mutta välillä näitä juttuja lukiessa tulee sellanen tunne että ainoa keino on sijoittaa pieni omaisuus autoon ja tehdä tekniikka täysin uusiks, ja jotenkin innostus aina lopahtaa :confused:
Mulla ainakin on se autoon sijoitettava budjetti aika tiukoissa raameissa eikä joku 2000¤ sijoittaminen esim. pelkkiin jarruihin ole mahdollista:shaking:
Mutta onneks meitä on moneksi:D



Onneksi! Taas Alastarolla tuli todistettua miten montaa eri "koulukuntaa" mahtuu yhdelle radalle ja tosi hyvä niin kaikki tuovat yhteiseen harrastukseen jotain! =D>

Vet 27.09.2005 12:55

Mikko puhuu asiaa. Valitettavan harvoin edes näkee "klassisen kauniita" C4:ia,
jotka olisi jätetty alkuperäiseen kuosiin. GM teki Corvetten ihan riittävän tehokkaaksi jo tehtaan hihnalla. "Riittävä" on tietysti makuasia, jollekin se riittää, toiselle 426 Hemi roots-ahtimelle ei ole kuin keskustelun avaus. Parilla tonnilla ei saa autoa karkaamaan käsistä, joten sen voisi käyttää esim ajo-ominaisuuksiin tms. Luulen, että siitä on enemmän iloa.

Paakari 27.09.2005 14:57

Quote:

Originally Posted by Vet
Olen itsekin törmännyt vastaavaan kysymykseen kun koneeseen on tehty
muutakin kuin öljynvaihto. "Mites se varttimaili?" Vastaan "että ei aavistustakaan". Jos radalle pitäisi mennä niin joku Belgian Spa urku auki olisi
jo jotain muuta kuin 400 metriä suoraan...


Entäs sitten kun ajelee vanhalla katiskalla jolla ei pääse kuin 400m kerralla ja ei kun taas remonttia vaan. Katotaan Aatun radalla 2v päästä sitten...
Mut menkääs joskus koittamaan varttimaili, pirulle antaa käden... , 5 k¤ ei sen jälkeen riitä mihinkään, mutta kivaa se on

Sway-bar 27.09.2005 16:06

Itse lukeudun koulukuntaan, joka alkaa voimaan pahoin, kun mainitaan "rata", "Alastaro", "varttimaili" jne. Vettelläni ei ole ajettu radalla, mutta se ei mieltäni paina, päinvastoin. Aiheet, jotka sivuavat näitä juttuja, lueskelen läpi sormien. Se on kuitenkin hienoa, että joku jaksaa ja raportoi asiasta. Itseäni kiinnostaa muut asiat, kuten sopivat moddaukset.

pirre 27.09.2005 18:39

Kieltämättä se olisikin hanurista jos ei olisi kuin yksi suunta rakentaa näitä himmeleitä. On pirun mukava katella muitten pelejä mitkä on rakennettu niin, ettei ite ei tulisi niitä laitettua. Pääasia on että jokainen saa harrastukselta jotakin, turha vertailla eri rakentamissuuntia keskenään niin että niitä pitäisi laittaa arvojärjestykseen.:salut:


All times are GMT +2. The time now is 11:44.

Powered by vBulletin. Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © 2001-2018 FinnShark.com. All rights reserved.