![]() |
Heijastinlinssien tekoa
Onkos kukaan foorumilla itse tehnyt heijastimien tai valojen linssejä? Sonettissani on Lucas L841 -tyyppiset sivuvalot, edessä oranssit ja takana punaiset. Konttorin setä ei oikein punaisista tykkää, joten ne on yksinkertaisesti peitetty mustalla teipillä. Netistä olen oransseja linssejä metsästellyt mutta tahtovat pitää vähän kovaa hintaa noilla. Lucasin L841:han koostuu isommasta heijastinosasta ja pienemmästä valaisinosasta.
Muistelen jostain Mobilistista lukeneeni, kuinka muoviosia ja muovisia heijastin- ja valolinssejä voi valaa itse. Ajatus olisi, että tekisi muotit noista punaisista ja valaisi oranssit tilalle. Jos omalle työlle ei laske hintaa, niin onko noita taloudellisesti kannattavaa tehdä itse? |
Muistelen jostain Mobilistista lukeneeni, kuinka muoviosia ja muovisia heijastin- ja valolinssejä voi valaa itse. Ajatus olisi, että tekisi muotit noista punaisista ja valaisi oranssit tilalle. Jos omalle työlle ei laske hintaa, niin onko noita taloudellisesti kannattavaa tehdä itse?[/quote]
Muotin teko orginaalista ei sinänsä ole paha homma, valussa sinänsä ongelmaksi voi tulla kutistuma, tietysti muovilaadusta riippuu sen suuruus... Tuolla aiheesta lisää; http://www.valuatlas.fi/tietomat/doc...nciples_FI.pdf |
|
Quote:
Tosin sintraamalla saattaa saada protomuotin nykyisellään aika halvallakin, jos suunnittelee sen itse ja antaa valmiit kuvat jollekin tekijälle. Tiedän yhden mopon takavalosta tällä tavoin tehdyn ruiskuvalumuotin ja alle 50 kpl osia kuutisen vuotta sitten. Unknown taisi Ferrari ketjussa kertoilla jotain muovivalusta. Ei ruiskuvalusta vaan ihan käsin valuttamalla tehdystä valusta vähän niinkuin tinan valun tapaan. Liekö sillä tekniikalla sitten saa kirkkaita tai punaisia läpinäkyviä osia. Tuo Pappatunturin lähes jokaiseen osavalmistusta käsittelevään topikkiin linkittämä sivusto on aivan kertakaikkisen loistava. |
Joo, huomasin itsekin tuolla tuntemattoman Ferrari-ketjussa hänen tekemiään valuja. Ilmeisesti värjättyä muovia saa, kun sekoittaa sopivaa väriainetta valuseokseen. Pitää ruveta perehtymään aiheeseen tarkemmin tuossa joulun jälkeen (aivan kuin sittenkään olisi yhtään enemmän aikaa :p ).
|
|
Quote:
Testaa ensin että väriaine sekoittuu, tuo valuhartsi kannattaa hankkia pienoismallipuodista tai semmoista jossa lukee kutistumamäärä. Pienoismallihartsit on hyvälaatuisia ja ei kutistu, mutta mitään halpaa tavaraa se ei ole, että yleensä kannattaa maksaa alkuperäisestä kappaleesta, kuten vaikka linssistä kannattaa maksaa useampi satanen mielummin, mutta jos harrastuksena ottaa niin siitä vaan. |
| All times are GMT +3. The time now is 06:14. |