![]() |
Venakopan tiivistäminen
Tarkoitus olisi tässä pyhien aikana vaihtaa 283:n venakopat peltikopista alumiinikoppiin. Kokemusta ja mielipiteitä tiivistämisestä kuulisin mielellään. Yksi ehdotus oli liimata tiiviste kontaktiliimalla itse koppaan ja alareunaan sormella sipaisu öljyä ennen kiinnittämistä. Pintojen huolellinen puhdistus luonnollisesti ensin. Mielipiteitä tai muita ehdotuksia, kiitos!
|
Pinnat puhtaiksi, korkkitiiviste ohuelti vaseliinia molemmin puolin tiivistettä.
Se missä tehdää suurin virhe on kiristää liian tiukalle = vuotaa jonkin ajan päästä. Ei siis saa kiristää liikaa ja tämä koskee just tuota korkkitiivistettä. Muista matskuista mulla ei oo kokemusta. |
Tähän sopisi samanlainen kommentti kuin suomi24ssä tulpanvaihto ohjeissa:
"On tärkeää että tulppa tulee kunnolla kiinni.Kiristys suoritetaan momenttiavaimella n. 160 Nm kireyteen" |
Olen ollut myös samaa mieltä, että vaseliini molemmin puolin korkkitiivistettä olisi ok. Irrotin mielenkiinnosta nuo peltikopat ja niissä oli ilmeisesti jonkinlaista silikonia tms. siinä reunassa koppaa, joka on alaspäin eli pakosarjojen puolella.
Vanhat alumiinikopat, jotka olen laittamassa näiden peltisten tilalle eivät ole aivan sileät tiivistepinnoiltaan... joten? ![]() |
Saako noihin fel pron sinisiä? Ne on takuuvarmoja tiiviitä
|
Quote:
Muistaakseni tuli joskus hankittua sarja näitä '58:iin, tosin ne(kin) on vielä asentamatta. :-k |
Mie laittasin kumitiivisteet, joissa metallireunus ja heittäsin korkkitiivisteet roskiin.
|
Oman kokemukseni mukaan:
FelPro:n siniset silikoniset ei toimi hyvin peltisten venakoppien eikä orkkis rautakansien kanssa joissa tiivistepinta on kapee ja "kaareva". Korkkinen on paras, jos on jompikumpi em. vaihtoehdoista käytössä. |
Mielipiteitä on melkein yhtä monta kuin viestejäkin... Taidan toistaiseksi pitäytyä korkkitiivisteessä. Kuinka sen siihen väliin kiinnitän, saa vielä hetken "muhia". Molemmat pinnat, niin moottorin kuin alumiinikopankaan, eivät ole silmämääräisesti mitenkään huippu sileät vaikakin puhtaat niin jotain "mömmöä" tuohon väliin, korkin molemmin puolin, on syytä laittaa. Pyhiä on vielä jäljellä, joten kypsytellään asiaa... edelleen!
|
Ei siinä pysy muut "mömmöt", ku vaseliini. korkki antaa anteeks pienet epätasaisuudet, no problem.
Koko homman juju on, ettei vedä hampaat irvessä niitä pultteja kiinni, sillee hellästi u know. Kopat kiinni ja hanaa :driving: Niin, sitä vielä, että kiristelee ristiin tasaisesti. Kyllä sen huomaa, kun sopiva veto on pulteissa, niin että pikkasen vetää korkkia kasaan. |
| All times are GMT +3. The time now is 06:43. |