![]() |
Femman orkkissoitin / lisävahvistimet / erillissubbari / loudspeaker mod
Tämä on vanha topic erityisesti jenkkifoorumilla -- laitanko tästä Projektista kuvia vai onko tää niinkuin kaikille selvää kauraa ?
Aloin tuossa viikonloppuna tonkimaan oman kärryn virityksia ja perehtymään tarkemmin asiaan. Mulla oli siis edellisten omistajien toimesta modattu järjestelmää tehokkaasti -- mutta lopputulos oli heikko: Kokoonpano ennen: - orkkis soitin ja bose signal analyzer - 3 lisävahvistin (näyttää kivalta takaboksissa) - ei orkkiskajareita, ei orkkissubbareita - etu ja taka kajarit napattu head unitin loudspeakar output liittimistä 2x LOC -- Line Output Converter (RCA linjamuunnin) apuna käyttäen (tosin maadoittamaton ja heikkolaatuiset) -- nämä viety erikseen omille vahvistimille. - sitten jostain kumman syystä toisesta vahvarista on vedetty Low Pass uudelle vahvistimelle, joka menee subbarille --- no tässä ei ole mitään järkeä koska Bose erottaa jo signaalit -- eli matalat taajuudet menee oviin ... ja mun tapauksessa myös jää niihin johtokaroihin --- ihmettelin kun subbari antaa ihan puuroa ulos mutta tuossa vika - 4x 6,25" kajarit ovissa ja takana --- Made in China , kaksi niistä ei toimi kunnolla No lopputulos -- - ostan uudet koaksiaalikajarit kulmiin (8" eteen, 6.5" taakse) -- näitä olen funtsinut: http://www.powerset.fi/alpine_type-e_sxe-2035s -- etu http://www.powerset.fi/alpine_type-r_spr-60 -- taka - vedin uudet , maadoitetut 3x RCA piuhat edestä taakse http://www.motonet.fi/fi/tuote/47276...-RCA--johto-5m - pistin uudet 2x Aktiivi LOC -- muuntimet Head Unitin perään, näistä 2x RCA piuhat menee 4-kanava vahvistimelle, josta syötetään etu ja taka kajareita http://www.motonet.fi/fi/tuote/47267...in-heratteella - yksi RCA piuhoista ottaa Subbari lähtö/paluu ovista ja syöttää sen suoraan erilliselle vahvistimelle -- joka sitten syöttää 50kg Pioneeriä ... Laitetaanko kuvia ? |
Jos saa ehdottaa. Heitä sillä orkkis soittimella vesilintua, sorsa, telkkä tms sellainen käy oikein hyvin. Laita Focal ps165 erillissarja oviin ja leikkaa sinne vanerista sovituslevyt. Käännä diskanttien suuntaus kuskin paikalle. Sopii orkkis verhoilun alle. Älä laita mitään niihin takakajarin reikiin. Laita yksi subi konttiin 10" riittää vallan mainiosti. Hommaa sellainen soitin jossa dsp mukana tai sitten erillinen DSP. 1kpl viisikanavaisia vahvistimia tai vaihtoehtoisesti 1kpl 4-kanavaisia ja 1kpl subille mono pääte. Ja eikun säädöt kohdilleen.
|
Quote:
Joo tämä on ehdottomasti parempi kuvio äänentoistomielessä ja soittimen toimintojen kannalta --- BT, Navigaattori, HD levy, DVD, kaikki näkyy ja toimii -- usb/aux /iLuuri liittymät kaikki toimii hienosti --- 100% samaa mieltä -- mä kun oon kuitenkin Retron kannalta eli näyttää samalta mutta toimii paremmin -- eli mä haluan säilyttää sen vanhan head unitin ja vanhan Bosen. Ei tässä siis teknisesti olekaan mitään järkeä .... |
Quote:
Kommppaan tätä täysin! Itse tein toissa talvena juuri noin eli 10" subbari "vararengaskoteloon",erillissarja oviin ja diskanteille tein paikat a-pilareihin sekä nelikanavainen digivahvistin apukuskin penkin taakse.Lisäksi vuorasin koko hytin dynamatilla. Tyytyväinen olen loppu tulokseen! -Viller |
Quote:
Vielä tuosta omasta hifi-virityksestä sen verran että otin kaikki vanhan hilut pois sillä tavalla että en katkaissut yhtään alkuperästä johtoa tai liitintä.Vedin kaikki johdot uudestaan eli jos joskus haluaa palauttaa musiikkivehkeet alkuperäiselle tasolle niin ei muutakun kamat takasin ja liittimet kiinni.A-pilarin verhoukset ostin käytettynä joihin tein lasikuidusta diskanteille paikat.Ne verhoiltiin nahkalla uudestaan.Alkuperäisiä en raiskannut vaan nekin voi napata takasin paikoilleen jos tarve vaatii. -Viller |
Kuvia ja ohjeita
Vaikka näitä kukaan ei erityisesti toivonut niin tässä niitä silti tulee:
1. Aloitetaan Subbarin vedoista. Ensin avataan vasen ovipaneeli ja poistetaan kaikki orkkissoitinromu tuosta pesästä -- eli se vanha vasen subbari, 3.5" kajari ja se subbarin elektroniikka. Sitten pätkästtään tuosta liittimestä C ja F liittimet eli Black ja Tan -- mikä lie marjapuuro -- nämä juotetaan tuollaiseen RCA pikkupiuhaan -- (noin 3¤ Motonetistä sellainen jakopuha). BLK menee keskikarvaan ja se TAN siihen ulkokuoreen -- suojaa hyvin kutistesukalla. ![]() Tässä vielä kuva manuaalista ![]() Huom kuvassa olen myös D ja E johdot poikki koska käytin uuden speakerin syöttöön olemassaolevaa johdotusta -- TAN ja GRY johdot menevät etuspeaker koteloon alhaalla. Eli tässä saatiin Subbarin RCA vasen syöttöjohto kuntoon --- se vedetään taakse erillisvahvistimelle ja siitä isoon Subbariin, joka tässä kuvassa ![]() ja samoin molemmat vahvistimet tässä -- vasemmalla on Subbarin vahvistin ja oikealla nelikavavahvistin keskiäänille ja diskanteille. ![]() 2. Sama subbarin osalta oikealle ovelle. - ensin manuaali ![]() Subbarille menee syöttäinä nyt C ja F eli ORN/BLK raidalla menee keskikarvaan ja vaalea GRN siihen ulkovaippaan tinalla ja taas sukkaa päälle ja oikea johto auton perään ja kiinni vahvistimen punaiseen .. ![]() Ja sitten kuvaa vielä johdoista ![]() 3. Vasen ja oikea etuspeaker -- 8" Triaksiaali vehje 69¤ pari --- ![]() 4. LOC (Linjamuunnin eli Line Output Converter) ja sen kytkentä Head unitin taakse Ostin 2 kappaletta oheisia 29 ¤ Aktiivi Linjamuuntimia Motonetista ![]() Ohessa kuva Head Unitin C1 ja C2 liittimistä --- niistä tylysti C1 liittimen 1-4 poikki (etukajarit) ja samoin C2 liittimen 17-20 poikki (takakajarit) ![]() Return on miinus ja jos ei lue mitään niin se on plussa. Eli miinukset-returnit kytketään Inputin miinusjohtoihin ja ne toiset kytketään inputin plussajohdoiksi siellä LOCissa. Maat ja herätteen miinukset otin runkokehikosta. Plussaa mulla oli muutoinkin tarjolla -- LOCssa on 12v syöttö 1A sulakkeella joten pienikin karva riittää. Sitten heräte signaali -- joka herättää myös vahvarit eloon mutta se tarvitaan myös noiden LOC modulien herättämiseen --- se on tuo Head Unitin C1 liittimen Numero 8 -- mun tapauksessa sitä tarvittiin kahdelle LOC:lle ja kahdelle vahvarille -- eli siihen tinaa ja vähän isompi sukka päälle. 5. Takaspeakerit ![]() Taakse asensin simppelit JVCn 6.5" koaksiaalikajarit -- uudet suorat johdot takavahvistimelta suoraan noihin kajareihin. 6. Muutama vinkki joita oli vaikea löytää / muistaa a. oven haitarikumia ei tarvi avata -- jalkatilan yläreunassa oleva luukku -- sen alakulmissa on kaksi sellaista klipsua jotka pitää sitä paikallaan tiukasti ne kun saat irti niin luukku aukeaa ja siihen saa kivasti sen RCA piuhan hahloon kiinni. -- oikean puolen oven haitarikumi on jotenkin tavaraa täynnä ainakin itselläni. --- Glidex on hyvä tuote -- luistaa paremmin. b. Kun vedät sitä RCA piuhaa ovikumin tai oven haitarikumin läpi niin laita sen pään ympärille jeesusteippiä -- katkaisin yhden piuhan sielun kun tökkäsin sillä ovikumiin huonosti. :rock: |
| All times are GMT +3. The time now is 06:50. |