FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kittiä kans iin ? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=26818)

tuplakoo 18.01.2016 11:40

Kittiä kans iin ?

Mulla on isolohkon päällä GMPerformancen alukannet
joissa on 320cc imukanavat (rectangular ports).

Noi mun käyttöön turhan isot kanavat on mietityttänyt jo pidempään,
mutta ei niin paljoa että olisin raaskinut ostaa ovaali kanavaiset kannet,
ja kun noi GMP:t ulkoasultaankin (bowtie logoineen) sopii pussihousulle paremmin,
niin muualle (bisseen:) oon joutilaat fyrkat työntänyt.

Äsken törmäsin netin ihmeellisessä maailmassa juttuihin,
joissa isoja imukanavia on kittailtu snadimmiksi vastaavassa tilanteessa,
(lisä alaväännön takia) kts. kuva.

Niinpä kysynkin tietäjiltä
oisko järkee alkaa kittaamalla muokkaamaan nykyisten kansieni imukanavia pienemmiksi,
ovaali kanavaiseen imusarjaan sopivaksi ?

Pappatunturi 18.01.2016 12:10

En ole todellakaan aiheen äkspertti mutta en lähtis täyttämään kanavia millään mikä voi-pahimmassa tapauksessa- lähteä liikenteeseen jä päätyä männän päälle. Ostaisin suosiolla modernit ovalporttikannet ja pistäisin noi eteenpäin jollekkin rallimaakarile.

Kysy nyt vielä vaikka ikiksen tms kansigurun mielipide.

Yorcci 20.01.2016 09:35

Onhan noita kaikenmaailman epokseja ja kemiallisia metalleja, mutta kustannus työstä versus mahdolliset haitat... Jotta siitä kanavan täyttämisestä olisi jotain hyötyä, niin kannet pitäisi käyttää jollakulla työstettävänä sen jälkeen (jos et itse ole perehtynyt noihin imukanavien virtauksiin ja mikä niihin vaikuttaa) ja se työkin maksaa jotain.

Kansissa on "jonkin verran" lämpötilan vaihteluitakin, mikä lisää riskiä täytösmassan irtoamisesta (lämpölaajeneminen/-kutistuminen).

Jos imukanavat ovat liian suuret, niin eikös silloin koneessa ole liian vähän tilavuutta?

Yhtenä vaihtoehtona vielä, että sitä alavääntöä saa kuulemma helposti lisää (mekaanisella) ahtimella ;)

frost63 20.01.2016 10:35

Bensassa, tärinässä, lämmössä jne. noi kitit lähtee ihan takuuvarmasti liikkeelle. Pienellä riskillä voi varmaan muutaman sata kilsaa ajella per kesä.

Kyllähän noita kikkoja on, mutta kaikki maksaa loppupelissä enemmän kuin uudet kannet, huonommalla lopputuloksella.

Nätti auto ansaitsee uudet kannet eikä fuskuviritystä :)

barum 20.01.2016 10:56

Jotkut sepät mm. ruåtsinmaalla väittävät, että epoksi ja vastaavat kestäisi bensalla ajettaessa, mutta ei alkoholilla.

Tuli kokeiltua tämäkin itse (tosin neljännesvuosisata sitten), ei kestänyt kanavissa, eli samaa suosittelen kuin muutkin, uutta kantta kehiin ja nuo hyllylle odottamaan rallikonetta.

Yorccille, kanavat voivat olla myös väärän muotoiset (tulee liian jyrkkä short side kun kanavan pohja on liian alhaalla) vaikka poikkipinta-ala passaisikin tarvittaville ilmamäärille.

tuplakoo 20.01.2016 12:01

OK, unohdetaan kittailut,
kiitoksia hyvistä ja asiallisista kommenteista.

Kyllähän toi hyyskä noillakin kansilla on ihan kohtullisesti toiminut,
eihän ne nyt kuitenkaan ihan rallikannet ole,
kun motin tilavuuskin hieman vakiota suurempi.
Ovat vaan vanhaa designia, niin kuin koko autokin:D
Katotaan sitten seuraavaan moottoriin sopivammat kaasunvaihtoharkot.

Käytännössä asiaa tulee helpottamaan peräruuvin vaihtuminen tiheempään,
jolloin motti on paremmin vääntöalueella pidemmillä siirtymillä vitosella ajaessa,
ja samalla ikään kuin bonuksena hauskuus lisääntyy paikaltaan lähdöissä.

:driving::rock:

Yorcci 20.01.2016 12:17

Quote:

Originally Posted by barum
Yorccille, kanavat voivat olla myös väärän muotoiset (tulee liian jyrkkä short side kun kanavan pohja on liian alhaalla) vaikka poikkipinta-ala passaisikin tarvittaville ilmamäärille.

Tähän suuntaan vähän viittasinkin tuolla kommentillani

Quote:

Originally Posted by Yorcci
Jotta siitä kanavan täyttämisestä olisi jotain hyötyä, niin kannet pitäisi käyttää jollakulla työstettävänä sen jälkeen (jos et itse ole perehtynyt noihin imukanavien virtauksiin ja mikä niihin vaikuttaa)

Silloin, kun noi oman katiskan kannet olivat työstettävänä 68Corvetten huomassa, niin tuli keskusteltua virtausaiheesta ja virtauksiin vaikuttavista asioista. Tietoa tuli kyllä paljonkin, mutta mulla meni vastaanottopuskuri aika nopeasti tukkoon ja suuri osa asiasta pyyhki yli hilseen just sen takia, että esim. joku shortside oli täysin vieras termi.

Minä ymmärsin kokonaisuudesta lähinnä sen, että suinpäin ei kannata tehdä joitain yksittäisiä asioita, mitä joku muu on tehnyt, vaan imupuolen kokonaisuus kaasuläpältä palotilaan asti on oltava mietinnässä mukana, kun kanavia lähdetään muokkaamaan, että koko homma pysyy hallinnassa.

Kokemus tuo varmuutta siitä, mikä oikeasti toimii :D

MPÄ 20.01.2016 12:52

Quote:

Originally Posted by tuplakoo
OK, unohdetaan kittailut,
kiitoksia hyvistä ja asiallisista kommenteista.

Kyllähän toi hyyskä noillakin kansilla on ihan kohtullisesti toiminut,
eihän ne nyt kuitenkaan ihan rallikannet ole,
kun motin tilavuuskin hieman vakiota suurempi.
Ovat vaan vanhaa designia, niin kuin koko autokin:D
Katotaan sitten seuraavaan moottoriin sopivammat kaasunvaihtoharkot.

Käytännössä asiaa tulee helpottamaan peräruuvin vaihtuminen tiheempään,
jolloin motti on paremmin vääntöalueella pidemmillä siirtymillä vitosella ajaessa,
ja samalla ikään kuin bonuksena hauskuus lisääntyy paikaltaan lähdöissä.

:driving::rock:

Ahaa vika olikin vaihteistossa, eikä moottorissa. Liikaa vaihteita :rolleyes: :rock:

Yly 20.01.2016 12:59

Tuo auto on niin hieno, että et ehdi tehdä sille mitään, kun se on jo myyty :cool:

Tuo on heti meidän tallissa, kun osuu muutama numero kohdalleen keskiviikkona, perjantaina tai lauantaina !

Pitää vain voittaa niin paljon, että saa asfalttia kolme kilometriä lisää :rock:

All times are GMT +3. The time now is 05:41.