FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C5 (vuosimallit 1997-2004) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Levoton perse C5 (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=27326)

The 22.05.2016 00:06

Levoton perse C5

C5 bilsteinin iskareilla ja energyn uretaanipuslilla.

Mielenkiintoinen ilmiö joka on vaivannut koko ajan, on perän levottomuus. Nyt kun tuli leveemmät takarenkaat niin peilistä on helppo seurata kuinka takarengas ja vanne elää omaa elämäänsä.

Vauhtia 70km/h ja kaasu pohjaan, jolloin laatikko (A4) hakee kakkosen päälle. Nyt huomaa peilistä, kuinka vasen rengas/vanne kääntyy horisontaalisesti siten että etureuna menee sisäänpäin ja takareuna ulospäin. Liike on huomattava, sanoisin että jopa yli sentin renkaan kohdalta.

Otin renkaan pois ja kävin kaikki nivelet ja puslat läpi. Tarkistin apurungon kiinnityksen. Missään ei väljyyksiä.

Ainoa paikka jota sain sorkkaraudalla liikuteltua, oli alatukivarren taaempi pusla. Oma ajatus on, että koska pusla on paksu, on uretaania paljon holkin ja tukivarren välissä, niin pusla antaa periksi. Jollain pitäisi saada jäykemmäksi...

Vaihtoehtoina taitaa olla joku monoball ratkaisu, laakerointi tai mikä itseä eniten houkuttaa on teettää jäykempi uretaani ja ehkä paksumpi holkki, jolloin urtsia on vähemmän välissä.

Pfadt myy monoball puslia noin 2000 $ / koko auto, mikä kuulostaa hurjalta summalta. Mielestäni kaikki muu saa olla uretaania, paitsi tuo mainittu pusla.

Onko kokemuksia tai ideoita?

Juke 22.05.2016 00:17

Aurauskulmat vaikuttaa levottomuuteen todella paljon.
Mulla ihmeteltiin kun ei pysynyt säädöissä ja lopuksi löytyi syyksi väljyyttä molemmissa päissä takaraidetankoja, sisä- ja ulkonivelissä. Niitä saa myös hd-nivelinä, jotka itsellekin tuli. Ei siis unibaleja, kunne tuppaavat väljistyä niin nopeasti.

The 22.05.2016 00:22

Quote:

Originally Posted by Juke
Aurauskulmat vaikuttaa levottomuuteen todella paljon.
Mulla ihmeteltiin kun ei pysynyt säädöissä ja lopuksi löytyi syyksi väljyyttä molemmissa päissä takaraidetankoja, sisä- ja ulkonivelissä. Niitä saa myös hd-nivelinä, jotka itsellekin tuli. Ei siis unibaleja, kunne tuppaavat väljistyä niin nopeasti.

Mulla on HD päät, mutta tanko taitaa olla tavallinen. melko pitkällä varrella noita ravistelin, enkä saanut väljää esiintymään. Tuo mainittu pusla taas tuntui yllättävänkin löysältä uretaaniksi...

Jamppa777 22.05.2016 02:59

Reipas 200 km/h tuntuu C4 että vähän vipottaa.

CC-5 22.05.2016 07:07

Mulla ton lötköyden huomaa jo nosturilla kun vääntelee rengasta sivuttain,,

The 22.05.2016 08:51

Quote:

Originally Posted by CC-5
Mulla ton lötköyden huomaa jo nosturilla kun vääntelee rengasta sivuttain,,

Urheiluauto =)))

Noita uretaanisarjoja kun myydään, niin ilmoittaako mikään valmistaja jäykkyyksiä? Vois ostaa jäykemmän sarjan, jos löytyy...

Tai sitten tämä: http://www.elisanet.fi/ville-pekka/index.html
Onko kokemusta? Eihän kellään lahden liepeillä ole lainata alempaa takatukivartta, että voisi käyttää sitä mallina kun teettää uudet puslat...

CC-5 22.05.2016 15:21

Quote:

Originally Posted by The
Urheiluauto =)))

Noita uretaanisarjoja kun myydään, niin ilmoittaako mikään valmistaja jäykkyyksiä? Vois ostaa jäykemmän sarjan, jos löytyy...

Tai sitten tämä: http://www.elisanet.fi/ville-pekka/index.html
Onko kokemusta? Eihän kellään lahden liepeillä ole lainata alempaa takatukivartta, että voisi käyttää sitä mallina kun teettää uudet puslat...

Antaa vartilla paremman pidon kun joustaa joka kulmasta:rolleyes:

Juke 22.05.2016 18:04

Mulla on Prothanen punaiset puslat ja on kyllä jämäkkä, ehkä vähän liiankin, kun renkaatkin on tuollaiset mateennahat...

AaaKoo 23.05.2016 10:05

Vähän vastaava ongelma havaittu myös täällä.

Rivakammin kiihdytettäessä auton peräpää hieman kiertyy sivulle, vaihdetta vaihtaessa sen huomaa helposti. Ilmiö tuli perän leventämisen jälkeen, voisiko olla lisääntyneen raidevälin ja leveämpien renkaiden syytä?

Aluksi laitoin ilmiön urien syyksi mutta se toistuu myös tasaisella tiellä. Piti oikein nostaa auto uudestaan pukeille ja tarkistaa kaikkien takapään pulttien kireydet mutta sieltä ei syytä löytynyt. Aurauskulmat tai takaraidetankojen välys voi varmasti aiheuttaa tätä, mutta ilmiön huomasi heti talven jälkeen ensimmäisellä koeajolla.
Autossa myöskin vuosi sitten laitetut uretaanipuslat, Einbach vakaajat ja Bilsteinit.

The 23.05.2016 19:08

Tänään on selvinnyt muutamia juttuja. Prothanen puslat oval ilmeisesti tiukempaa tavaraa kuin Energyn. Puslan tekijä neuvoi, että jos haluaa puslista tiukemmat niin sorvauttaa muutamaa milliä isomman sisäholkin ja laittaa sen prässillä väkisin paikalleen. Paras vaihtoehto on hommata laadukkaat monoballit ja sorvauttaa sopivat holkit niille.

AaaKoo, mulla tuo meni niin, että vakio puslat ja vakio vanteet teki lievää vetelyä. Vaihdoin uretaanit niin vaiva parani. Sitten levensin ja oli ok 315 renkaalla. Nyt tuli 335, niin auto muuttui ihan hirveäksi kiihdytystilanteissa, muuten kyllä menee suoraan tasaisella asfaltilla. Varsinkin tuo renkaan kääntyminen mikä on havaittavissa peilistä, tuli uutuutena leveillä renkailla.

All times are GMT +3. The time now is 02:07.