FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   C4 (vuosimallit 1984-1996) (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Raidetanko lonkkasee, voiko korjata? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=4133)

akema 03.08.2006 09:09

Raidetanko lonkkasee, voiko korjata?

Ohjauksessa lonksetta ja korjaamon heppu meinasi että kuskin puolen raidetangossa on välystä, ei kutenkaan siellä renkaan puolella vaan...hmmm...sen tangon toisessa päässä, siis keskempänä.

Rattia kone sammuksissa vääntelemällä klonkseen kuulee ja käsi raidetangolla tunteekin jotta tästä osasta se klonkse kuuluu.

Perhana kun ei tunne tekniikkaa sen vertaa jotta tietäisi oikeat nimet näille osille.

Enivei, meinasi jotta siellä haitarikumin alla VOI olla jonkinlainen pusla (nivel?) tahi kiristysmahdollisuus jolla lonkseen saisi poistettua.

Sattuisko joku tietämään voiko tuota kiristää/korjata/vaihtaa jonkun puslan/nivelen?

Ja muuten, mitä siitä "tehostinputken" (oma nimitys taas, se putki johon tehostimelta tulee putkia ja jonka sisuksiin tuo raidetanko menee) päällä olevasta ison mutterin näkoisen "kannen" alta voi säätää? Hammasratasvälystä...?

MS 03.08.2006 09:19

Nyrkkisääntönä voidaan sanoa et kun ohjauksessa on jotain väljää niin ainoa vaihtoehto on vaihtaa osia.
Joitain välyksiä pystyy säätämään hammastangossa, mutta muuten osia vaihtamalla.

morgan_kane 03.08.2006 10:22

Siellä on sisempi nivel ohjausvaihteen sisällä. Siitä "kannen" alta säädetään rack and pinion "esijännitys", en tiedä mikä olisi oikea suomennos. Voi sillä pienen välyksen saada pois, mutta veikkaan että sulla on sisempi nivel väljänä, kuten mulla. Hammastanko harvemmin menee väljäksi.

Ainut vaan, että on tosi vi**umainen vaihtaa. Ohjausvaihde irti - kallistuksenvakaaja pois, letkut irti ( helpoimmin saat kun otat laturin irti) ja sitten vedetään kuskin puolelta pois. Itse en saanut irti mitenkään muuten, kuin vääntämällä kiinnikkeen reilusti sorkkaraudalla, ja kasatessa takaisin. Ohjeen mukaan pitäisi lähteä muutenkin.

Sitten vaan otat haitarikumit irti, ja jos on nestettä sisällä, alat tilaamaan uutta ohjausvaihdetta (tiivisteet vuotaa). Jos ei ole nestettä, vaihdat sitten vaan sisemmät nivelet. Mulla on muuten yhdet uudet nivelet ylimääräisenä, tuli tilattua ensin, mutta sitten jouduinkin vaihtamaan koko laitoksen.

Niin, jos sulla on välys vain toisella puolella, se on varmuudella sisempi nivel, koska hammastanko on yhtenäistä mötikkää, joten jos siinä olisi väljää, niin tuntuisi molemmilla puolilla. Kannattaa kyllä vaihtaa nivelet molemmille puolille samalla, on niin halpoja. Irrotus on se isoin juttu.

Cocco 03.08.2006 11:45

Quote:

Originally Posted by morgan_kane
...
Sitten vaan otat haitarikumit irti, ja jos on nestettä sisällä, alat tilaamaan uutta ohjausvaihdetta (tiivisteet vuotaa).
...

Tuli joskus hankittua tuohon ohjausvaihteeseen tiivistesetti. Osaatko sanoa onko se paha purkaa ja kasata :-k Vaihtoehtona uuden tai korjatun hankkimiselle.

jumalanruoska 03.08.2006 11:48

Ei muuten tarvitse koko ohjaustankoa irrottaa, ainakin itse sain sisemmät nivelet vaihdettua aikoinaan -86:n ihan siinä paikoillaan. Eikä ollut mielestäni edes kovin paha homma............pahempiakin on ollut muissa merkeissä.

morgan_kane 03.08.2006 11:58

Quote:

Originally Posted by Cocco
Tuli joskus hankittua tuohon ohjausvaihteeseen tiivistesetti. Osaatko sanoa onko se paha purkaa ja kasata :-k Vaihtoehtona uuden tai korjatun hankkimiselle.

Joo, itsekin harkitsin ensin tiivistesettiä.
No, paineltiin osat irti kaverin kanssa (hydrauli-asennuspajalla asianmukaisesti) prässillä, kuten ohjekirja neuvoo. Vähän aikaa sitä kateltiin, ja tultiin siihen tulokseen että tilaa uusi. (Rock-autosta ~200$, postikulut kohtuulliset ~70$)

Näytti sen verran epämääräiseltä kasattavalta, että todettiin helpoimmaksi tilata uusi, kun hinta ei ollut paha. Siinä tulee myös sisemmät nivelet mukana.

Quote:

Originally Posted by jumalanruoska
Ei muuten tarvitse koko ohjaustankoa irrottaa, ainakin itse sain sisemmät nivelet vaihdettua aikoinaan -86:n ihan siinä paikoillaan. Eikä ollut mielestäni edes kovin paha homma............pahempiakin on ollut muissa merkeissä.

Voi olla, itse tutkin sitä kans, ja tuntui lähes mahdottomalta ruveta paikallaan vaihtamaan. Muuten olis ollut varmaan mahdollista, mutta nivelet on "vasaroitu" kiinni, eli yksi sivu on lyöty vasaralla littuun, ettei pääse kierteessä pyörimään irti. En keksinyt, miten saan sen paikallaan ollessa moukaroitua irti, on nimittäin niin ahtaassa paikassa.

Muuten siinä uudessa ohjausvaihteessa oli jäänyt asentajalta vasaroimatta nuo sivut. Itse sitten paukutin ne kiinni, ihan varmuuden vuoksi. Eli jos tilaa uuden osan, kannattaa kattoa kumien alle ihan varmuuden vuoksi.

Macho 19.06.2008 12:59

Quote:

Siellä on sisempi nivel ohjausvaihteen sisällä. Siitä "kannen" alta säädetään rack and pinion "esijännitys", en tiedä mikä olisi oikea suomennos. Voi sillä pienen välyksen saada pois, mutta veikkaan että sulla on sisempi nivel väljänä, kuten mulla. Hammastanko harvemmin menee väljäksi.

Vaihdoin sekä sisemmät että ulommat nivelet kummallekin puolen, mutta kyllä siinä pirukkaassa vielä tuntuisi klappia olevan. Muuten kyllä toimii mainiosti. Miten tuo esijännitys tarkkaanottaen säädetään, onko kukaan sitä tehnyt?

teme01 19.06.2008 16:32

Quote:

Mulla on muuten yhdet uudet nivelet ylimääräisenä, tuli tilattua ensin, mutta sitten jouduinkin vaihtamaan koko laitoksen.

Onko minkä vuotiseen nuo nivelet? myynnissä?:scratch:

morgan_kane 21.06.2008 23:25

Quote:

Originally Posted by teme01
Onko minkä vuotiseen nuo nivelet? myynnissä?:scratch:

Myyty jo..

akema 08.08.2008 11:56

Vihdoin sain vaihdatettua noi sisemmät nivelet. Asentajan mukaan hieman oli öljyä tihkunut haitarikumiin ja tuntuuhan tuossa ohjauksessa kylmänä se jäykkyyskin joten uutta ohjausvaihdetta pitänee suunnitella. Vois vaihtaa ensvuonna. Kannattaako hommata esim. Ecklersin http://www.ecklers.com/product.asp?p...8&dept_id=1836 "Corvette Rack & Pinion, Remanufactured, With Standard Suspension, 1984-1987" vai onko kalliimmpaa/kestävämpää/parempaa ihmiset vaihelleet?

Saanee RP:n kautta tuota ja muitakin i suppose?

All times are GMT +3. The time now is 03:25.