FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ohjaustehostin-ongelma (apua apua!) (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=6452)

Pekka Berkeles 22.04.2007 18:06

Ohjaustehostin-ongelma (apua apua!)

Voi perhana. Taisin kämmätä ohjaustehostimen takaisinlaitossa. Sanokaapa miten ohjaustehostimen kanssa pitää toimia, eli miten sinne saa tarpeeksi öljyä. Tällä hetkellä öljy on piripinnassa, mutta systeemissä on varmasti ilmaa ja vieläpä aika paljon.

Sain Veten tänään läjään ja startti onnistui mainiosti. Pientä ääntä kuului pari sekuntia startin jälkeen, joten sammutin moottorin samantien. Kiristin apulaitteiden hihnan, ja meteli lakkasi sillä. Tosin syynä ei tainnutkaan olla luistava hihna. Nimittäin annoin auton käydä 15 minsaa tyhjäkäyntiä nähdäkseni ettei jäähdytysjärjestelmästä tule enää ilmaa paisuntasäiliön kautta ulos. Lämmöt nousivat normaaliksi, mutta pahaksi onneksi en aloittanut missään vaiheessa kääntelemään ohjauspyörää saadakseni ohjaustehostimen ilmattua. Ja eikös vaan sitten heti kun koskin rattiin alkoi sellainen kolina ja meteli että sammutin moottorin samantien. Säikähdin pahanpäiväisesti, että kilahtiko koko moottori. Pienen tutkimisen jälkeen syyksi paljastui ohjaustehostin. Kokeilin startata uudelleen, ja sama "kolina" jatkui, joka oli niin pahaa etten uskaltanut enää käynnistää moottoria uudelleen. Moottorin vielä käydessä kokeilin kääntää ohjausta, ja se vaikutti selvästi "kolinaan".

Mitä tässä pitäisi tehdä? Riittääkö että antaa moottorin jäähtyä kunnolla ja kokeilla uudelleen kylmänä ja aloittaa heti ratin kääntely? Vai voiko järjestelmää ilmata jotenkin? Ja voiko tehostin leikata kiinni tms? Öljypinta on ollut koko ajan korkealla, mutta selvää on, että sekä tehostimesta että, öööh...siitä raidetankojen välissä olevasta hässäkästä on valunut tehostinöljyä veks rempan aikana.

Pappatunturi 22.04.2007 20:40

Jaa-a oudolta kuullostaa.Mä olen tyhjät systeemit yleensä täyttänyt moottorin seisoessa ja yleensä on ilmannut osan systeemistä itsekseen.Sitten vain rauhallisesti ohjausta laidasta laitaan ja "kakomisen" lakattua vain nesteen tarkistus.Outoa jos laukee kerrasta ?

PMJ 22.04.2007 20:49

Quote:

Originally Posted by Pappatunturi
Jaa-a oudolta kuullostaa.Mä olen tyhjät systeemit yleensä täyttänyt moottorin seisoessa ja yleensä on ilmannut osan systeemistä itsekseen.Sitten vain rauhallisesti ohjausta laidasta laitaan ja "kakomisen" lakattua vain nesteen tarkistus.Outoa jos laukee kerrasta ?

Joo, ja keula tunkilla ylös sen jälkeen kääntelyä. Eiköhän kolinat lopu.

Teemu 22.04.2007 20:54

* Mitään LS1:n ohjaustehostimen pumpusta tietämättä *

Yleensä noi pumput on keskipako/siipipyöräpumppuja (ei siis mäntäsellaisia) eikä niitä saa ihan helposti leikkaamaan kiinni, koska siellä ei ole tiukkoja sovitteita.

Itse kokeilisin kanssa niin, että nestesäiliöstä korkki pois ja rauhallisesti kone pysähdyksissä, etufillarit ilmassa ohjausta laidasta laitaan muutaman kerran... Isommat ilmat pitäis pumppautua ylös ja huomaa miten öljy vajenee tankissa.

Fangio13 22.04.2007 23:57

Quote:

Originally Posted by Teemu
* Mitään LS1:n ohjaustehostimen pumpusta tietämättä *

Yleensä noi pumput on keskipako/siipipyöräpumppuja (ei siis mäntäsellaisia) eikä niitä saa ihan helposti leikkaamaan kiinni, koska siellä ei ole tiukkoja sovitteita.

Itse kokeilisin kanssa niin, että nestesäiliöstä korkki pois ja rauhallisesti kone pysähdyksissä, etufillarit ilmassa ohjausta laidasta laitaan muutaman kerran... Isommat ilmat pitäis pumppautua ylös ja huomaa miten öljy vajenee tankissa.

Juu, noinhan se ohjekirjakin sanoo ilmaamisen onnistuvan, itsekin C3:sen kanssa just controlvalven kasaamisen jälkeen toimin...ja toimii hyvin!:cool:

sevy.8 23.04.2007 17:02

Jos joudut lisäämään öljyä tehostimeen, niin ÄLÄ laita automaattilaatikko äljyä vaan GM:n omaa litkua.
Mulla meni ilmaus kuten tuossa todettiinkin, renkaat irti maasta, korkki pois ja sitten vaan rauhallisesti laidasta laitaan.
Jos sulla on ollut ohjauspyörälle menevä nivel auki, niin se on ehdottomasti laitettava samaan asentoon kuin mitä se on ollut.Muuten seuraa tuhoja??

Pekka Berkeles 23.04.2007 20:15

Kiitos kaikille kommenteista ja neuvoista, erityisesti kaimalle.

Juttelin tänään kaverini kanssa joka oli auttamassa asennuksessa ja hän kertoi, että tehostimen säiliöön ei mennyt kuin kahvikupillinen öljyä, eli koko järjestelmä oli lähes ilman öljyä. Ja kun autoa käytettiin ainakin se 15 minsaa - jossei melkein puolikin tuntia - niin ei ihme, jos tehostin alkoi laittamaan hieman hanttiin. Veikkaan, että pumpun akseli alkoi olemaan aika kuiva ja ääni tuli siitä. Tilasin tänään uuden pumpun, mutta en tietenkään laita sitä paikalleen ennenkuin syy selviää.

Soittelin eilen velipojalle jolla on 20 vuoden kokemus autoista (tarttis varmaan kysyä neuvoa useammin...), ja hän sanoi, että ota apulaitteiden hihna irti niin kuulet tuleeko koliseva ääni apulaitteista vaiko moottorista. Näin teenkin, eli löysään hihnan. Ennen käynnistystä voi vielä käsin kokeilla pyöriikö ohjaustehostin helposti, ja jos ei niin vika lienee selvä.

Jos vika ei ole ohjaustehostimessa (eikä auton moottorissa), niin jäljelle jää neljä vaihtoehtoa:

- laturi (en usko, miten se nyt olis yht'äkkiä hajonnut)
- vesipumppu (sama kuin yllä)
- kampiakselin päässä oleva hinhanpyörä luistaa (tuskin)
- ahdin ja/tai sen välitys (ahdin on oikealla paikallaan ja öljynkierto ok)

Katsotaan nyt mistä vika löytyy. Asia selviää parin viikon sisään.

Pekka Berkeles 23.04.2007 20:21

Quote:

Originally Posted by sevy.8
Jos joudut lisäämään öljyä tehostimeen, niin ÄLÄ laita automaattilaatikko äljyä vaan GM:n omaa litkua.
Mulla meni ilmaus kuten tuossa todettiinkin, renkaat irti maasta, korkki pois ja sitten vaan rauhallisesti laidasta laitaan.
Jos sulla on ollut ohjauspyörälle menevä nivel auki, niin se on ehdottomasti laitettava samaan asentoon kuin mitä se on ollut.Muuten seuraa tuhoja??

Tehostinöljy oli oikeata laatua.

Mitä tarkoitat tuolla ohjauspyörän nivelellä? Varmaan se yhdellä läpipultilla oleva nivel mikä pitää ohjaustangon kiinni itse ohjausssysteemissä? Rattia ei tietty käännetty koko rojektin aikana, eikä myöskään itte ohjaussysteemiä joka otettiin pois paikaltaan ja laitettiin takaisin ilman mitään siirtoja/kääntelyitä.

sevy.8 25.04.2007 00:04

"Mitä tarkoitat tuolla ohjauspyörän nivelellä? Varmaan se yhdellä läpipultilla oleva nivel mikä pitää ohjaustangon kiinni itse ohjausssysteemissä? Rattia ei tietty käännetty koko rojektin aikana, eikä myöskään itte ohjaussysteemiä joka otettiin pois paikaltaan ja laitettiin takaisin ilman mitään siirtoja/kääntelyitä."

Nimenomaan se nivel.Oikein olet menetellyt, tuosta oli varoitus huoltomanuskassa ettei saa siirrellä ohjauspyörää ettei mene eri asentoon.
Mulla oli siinä nivelen yläpuolellakin joku varoituslappu samasta asiasta.
Tiedä sitten miksi tosta varoteltiin mutta ei huvita ottaa selvää ;)

J.J 25.04.2007 21:45

Airbagin spiraalikela hajoaa jos ratti pääsee pyörimään yli raja-arvojensa.Myös ratin asentotunnistimen toiminta sekoaa.

All times are GMT +3. The time now is 06:39.