![]() |
Missähän vikaa??
Eli meikän 1988 on hukannut talviseisonnan jäljiltä 4+3'sen ylivaihteen sekä samalla myös flektikin on päättänyt lopettaa toimintansa...
Eli mikähän voisi olla vikana?? Onko ollut vastaavia ongelmia??? Olisiko vika ECM'ssä??? Jokin muu?? Muuten auto toimii moitteetta... |
Nyrkkisääntö *thumb* on että jos useampi sähkölaite lopettaa yht aikaa toimintansa, on vika maadoituksessa. Mutta tapauksessasi on vain kaksi vikaa joten vaikea sanoa. ;)
|
Onko tuossa 4+3 man. tuo ylivaihteen kytkentä riippuvainen moottorin lämpötilasta. Ainakin mulla automaatissa momentinmuuntimen lukitus kytkeytyy vasta, kun koneen lämpötila mittarin mukaan n. 55 `C. Ei välttämättä liity asiaan mitenkään, mutta...
Jos ECM:lle menevä lämpötilatieto ei mene perille, voisi se selittää, ettei flektikään käynnisty normaalisti. Olikos ECM:lle ja mittarille lämpötila-anturit erikseen vai tuleeko se samasta... |
Quote:
Koneen edessä olevalta anturilta pitäis mennä tieto ECM:lle ja oikealla puolelta konetta (pakosarjojen alta) oleva anturi on mittaria varten eli erikseen....ainakin kytkentäkaavion mukaan. Ellei sit oo räpelletty jälkeenpäin, ja kytketty rinnan. |
saattaapa olla niin ,että viat eivät liity toisiinsa. Itse tarkastaisin kaikkein ensin releiden toiminnan. Ne kun ovat ainakin mulla monesti takkuilleet..ja vielä samat releet, eli flekti ja od.
Molemmat sijaitsevat ainakin mulla (vm.85 4+3)konehuoneen puolella. Flektin rele vasemman puoleisen etulokarissa ja od:n rele vasemmalla puolella rintapellissä. Hinnat noin 20 eur/kpl. Itse ajelin OD toimimattomana 2 kesää kun ei edes korjaamoilla tuntunut olevan tietoa kyseisen laatikon toimintaperiaatteesta, olivat valmiita tietenkin ottamaan laatikon irti ja tutkimaan tarkemmin. Itse aikani (2vuotta!) pähkäiltyäni aina silloin tällöin ja etsittyäni netistä tietoa, selvisi, että od:tä ohjaa yhtenä osana rele. Vaihdoin sen, ja ilo oli suuri kun kaikki alkoi pelaamaan...eikä hintakaan ollut paha :) Jos vika ei ole näissä...pitää pohtia uudelleen.. ps. Flektin osalta relettä voi koputella, voi alkaa toimimaan ja ainakin vika sitten paikallistuu.. |
Quote:
Pistäisin roponi Coccon kanssa samalle hevoselle, eli lämpötila-anturi vois tehdä nuo molemmat viat. Kato tietenkin liitokset ekana. Talven aikana voi hapettua helposti. |
4+3 manuaalilaatikossa od:n kytkeytyminen on tosiaan riippuvainen moottorin lämpötilasta. Kytkeytyy vasta kun lämpö on noin 63 astetta.
|
Kiitoksia vinkeistä!
Pitääpä tarkistaa toi anturi. Releet on kunnossa. Flekti pyörii kun ECM'lle menevän piuhan (olikos se vih/musta) maadoittaa... OD'tä en keksinyt miten sen tarkistaisi... (D) valo ainakin syttyy sekunniksi (niinkuin pitääkin) kun koneen käynnistää... |
OD:n toimintaa voi hieman kartoittaa esim. siten, että tarkistaa meneekö laatikolle virta. Itse tein sen irrottamalla laatikon kylkeen menevän piuhan ja liitin siihen johdon, jonka vein oven välistä ohjaamoon. Kytkin johtoon yleismittarin ja eikun ajelemaan. Kun nopeutta oli tarpeeksi (jolloin OD:n pitäisi kytkeytyä), painoin OD nippeliä ja katsoin tulisko mittarille virtalukema, joka vastasi noin 12v. Mulla ei tullut, ja viaksi selvisi rikkinäinen rele. Virtaa mitattaessa pitää vaan mittarin toinen piuha tökätä jonnekin maadoitukseen. Mutta näin ainakin selviää, onko vika laatikossa, vai jossakin ennen laatikkoa (nappulassa, releessä tms.)
|
:D Kiitokset vinkeistä
Vika paikallistui vialliseen lämpöanturaan... Uusi antura on vaihdettu ja kaikki pelaa kuin unelma.. Ei riemulla rajaa kun Vetellä ajaa.... |
| All times are GMT +3. The time now is 05:12. |