![]() |
Mitä rungon sisälle??
Morjensta
Mitäs olette tuupanneet rungon sisälle ruosteenestoksi? Tuntuu että tässä asiassa ei nyt ihan yksiselitteistä vastausta ole... Vaseliinin ja teräketjuöljyn seos saattaisi olla paikallaan, kun runkopalkit nyt eivät aivan 100% ruosteettomia tietenkään sisältä ole. Entäs sitten nämä korissa olevat "palkit"? Ei tunnu järkevältä ruikkia mitään mahdollisestiu valuvaa ja haisevaa öljymönjää kajuuttaan sisälle. T: Janne M. |
Itse en laittanut mitään. Ruostetta ei sieltä sisältä oikein pois saa mekaanisesti ja pintaruosteen päälle (kotelo)mämmin ruiskiminen ei oikein innostanut sekään.
Itse koetan sitten toisaalta välttää sateella ajelua. Aika vähäisellä/olemattomalla ruostesuojauksella se runko on kestänyt jo kohta 40 vuotta, toiset 40 vuotta vielä kun kestää niin se mulle varmaan riittääkin... |
Eikös ruostuminen lakkaa kun pintaan saadaan ilmaa läpäisemätön kerros?
Tomiteeteeteen kanssa prepattiin pulverista tulleet rungot niin että teipattiin ensin kaikki reiät umpeen altapäin ja tohotettiiin vahamaista kotelosuojaa ihan sikana rungon sisään siihen tarkoitetulla suuttimella ja ruiskulla. Annettiin päivä kaks kuivua ja teipattiin päälireiät umpeeen. Sitten runko ympäri ja uusi kierros samaa tavaraa . En nyt muista paljonko sitä meni mutta meni paljon ja valui jonkin verran ylikin. Jotenkin sellainen tunne ettei ikinä tule ruostumaan. |
Happokylpy + kuumasinkki + pulveri + ruostesuoja-aine. Siinä olis arkeologeille ihmettelemistä 3200 AD ;)
|
Mä joskus itse takavuosina massailin painepesurilla huolella pestyä ja kuivatettua pintaruosteista Capricen runkoa kotelomassalla. Lopputulos oli, että jonkun ajan kuluttua se massa kuitenkin oli pinnasta irti ja ruostuminen vaan kiihtyi siellä alla. Samoin kävi ruostesuojausfirman laittamille ammattimömmöille.
Joku POR15 saattais kestääkin, jos vaan pinnan sais rasvattomaksi? Liuotinta ensin ja sitten vaikka sellaisella painepesuriin laitettavalla viemärin aukaisuun tarkoitetulla "ryömivällä" letkulla tulikuumaa vettä perään ja kuivatus. Jollain kotelosuuttimella sitten maalia pintaan. Parhain konsti ois varmaan uittaa se runko jossain sinkkaamon lipeäaltaassa ja sitten maalata, vaikka ilman sinkkejäkin. |
Toi POR15 tarttuu paremmin ruostuneeseen pintaan kuin kirkkaaseen. Näin kertovat käyttöohjeissa. Tietty irtoruosteeseen ei tartu mikään. Mutta, joo jos sen sais puhtaaksi niin tonkin pöperön voi ruiskuttaa.
Kantsis tutkia mitä raskaan kaluston tyypit käyttää (rekkajengi). Niillä on ainakin jenkkilässä rankemmat pöperöt kuin mitä meille siviileille yleensä myydään. Tosin Suomessa ollaan niin pihejä, että se voi just olla jotain mäntysuovan ja jäteöljyn sekoitusta tms. ;) |
Tallikaveri veteli rodin runkoon tota POR15 ja tuli aika hieno.
No , aika näyttää miten käy... |
Missä tota POR15 on myynnissä?
|
Alkoi eilen auton alla ryömittyäni kiinnostamaan kovin itseänikin.
Näytti siltä että hyvin olisi tartuntapintaa (pintaruostetta) :p Salamagooglettamisella: http://www.a1autovari.fi/a1_autovari_por15.html http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=4710 ...ja ehkä R aimon P aikka Keravalta? |
Quote:
http://www.mobitive.com/ tuolta löytyy muutakin mukavaa. Kokenut peltiseppijä, neuvoi jotta hankalan paikan pintaruosteiseen pintaan,ensin teräketjuöljy, anna imeytyä vuorokausi/pari sen jälkeen Tectyl ML, taikka sekoitus 50-50 ja kuumenna seos ja suhauta kohteeseen. |
| All times are GMT +3. The time now is 07:05. |