FinnShark

FinnShark (http://finnshark.com/forum/index.php)
-   Yleistä keskustelua (http://finnshark.com/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Kuka osaa puukottaa moottorinohjausyksikköä? (http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=947)

sami 17.11.2004 19:13

Kuka osaa puukottaa moottorinohjausyksikköä?

Tervehdys kollegat

Ostin kesän lopulla -97 c5:n ja nyt n. 5000km:n jälkeen rupeaa tekemään mieli lisää puhtia. (Riippumatta siitä, että viikko sitten lähti sadekelillä käsistä ja kärry parastaikaa maalarilla...).

Puhdin lisäämiseksi olen kääntymässä mekaanisen ahtamisen puolelle. Ahtaminen itsessään ei ole vaikeata mutta tehon lisäyksen ja erityisesti luotettavuuden takeena on onnistunut koneen säätäminen.

C5:ssä aivoa ei voi chippaamalla päivittää, vaan boxia tulee manipuloida ja vissiin melko monenkin parametrin osalta. Kauhutarinat kärähtäneistä 7-sylintereistä pelottavat. Laiha seos ja väärät ennakot tuntuvat särkevän herkästi ahdettuja koneita. Toisaalta hyvin säädettyjen omistajat retostelevat kymmenistä tuhansista murheettomista maileista.

Ymmärrykseni mukaan suomessa on joitain kappaleita ahdettuja c4:ia ja oletan valtaosan olevan mekaanisesti ahdettuja. Yhdestäkään c5:stä en ole kuullut...

Alustuksen jälkeen kysynkin siis, tiedätkö ketään jolla on kokemusta mekaanisten ahtimien asentamisesta ja/tai moottorinohjausyksikön säätämisestä ahdettuun koneeseen.

Suomesta olen itse tähän asti löytänyt ainoastaan Sporttiauton, joka tuo maahan ja asentaa Prochargerin ahtimia. Amerikkalaisista boxinpäivittäjistä tunnutaan parhaana pidettävän fastchipsiä.

Tärkeistä tiedonjyvistä etukäteen kiitäen,

Sami

ps. Tarttee vissiin ajelut lopetella tältä vuodelta kun tyrkkäs tänne Tallinnaankin tänään ekat lumet.

Finnshark 18.11.2004 08:30

Terveisiä vaan sinne "etelään"...

Voiskohan tohon moottorin ohjaukseen ajatella jotain säädettävää boksia? Saisiko esim. Hestecin tai muun vastaavan kyytiin? Pelkät sirut kun taitavat olla aika yksilökohtaisia tai siis siten että tietty siru sopii tietyn ahtimen kanssa. Ohjelmoitavalla yksiköllä saisi aina tarkat säädöt, vaikka ahtimen lisäyksen jälkeenkin tekisi muutoksia esim, imu- tai pakopuolelle. Mutta pystyykö noita ohjelmoitavia bokseja laittamaan kuinka helposti nykyaikaisen auton tietokonejärjestelmään ilman että moni muu asia menee persiilleen, siis ajotietokoneen näytöt ym. tietokoneen takana olevat jutut. Ilmeisesti tällainen boksi pitäisi asentaa jollain lailla vakioboksin "rinnalle", tai sitten saada ohitettua pelkkä moottorinohjaus ja jättää muut ennalleen? :???:

groovyjay 18.11.2004 10:46

Terve!

Yleensä noiden valmiiden ahdin sarjojen (esim ATI ProCharger) mukana tulee myös tarvittavat päivitykset moottorin ohjaukselle. Eikös BRC:llä ole kokemusta oman Z06:n ECUn muokkaamisesta? :neutral:

Finnshark 18.11.2004 10:53

Quote:

Originally Posted by groovyjay
Yleensä noiden valmiiden ahdin sarjojen (esim ATI ProCharger) mukana tulee myös tarvittavat päivitykset moottorin ohjaukselle. Eikös BRC:llä ole kokemusta oman Z06:n ECUn muokkaamisesta? :neutral:

Nuo varmasti toimivatkin niin kauan kun käytetään pelkästään tuossa paketissa tulevaa kamaa, mutta sitten kun vaihdetaan hiukan lisää tavaraa, jotta saadaan vielä hiukan lisää tehoa niin tuo paketin mukana tullut lastu ei välttämättä täydellisesti toimikaan ja joillakin kierros / kuormitus alueilla saattaa jäädä seokset laihalle. Ainakin tällainen kuva minulle on jäänyt noista chipeistä... Sinänsä varmasti ovat toimivia jos pysytään tuon paketin omissa osissa! :wink:

sami 18.11.2004 15:56

Joo, paketeissa tulee mukana yksikkö, jolla joko manipuloidaan olemassa olevaa ohjausyksikköä tai asennetaan olemassaolevan rinnalle. Ongelmani on se että pitäisi löytää tekijä jolla on kokemusperäistä osaamista parametrien valitsemiseksi. Olen käsittänyt että kysymys ei ole ainoastaan yksittäisten parametrien oikeasta valinnasta vaan lisäksi parametrien oikeasta yhdistelmästä.

Foorumeilla onnistuneiden kokoonpanojen omistajat painottavat voimakkaasti huolellisen säätämisen merkitystä luotettavuudelle. Olen antanut ymmärtää itselleni että pakettien myötä toimitettavat valmissäädöt ovat ikään kuin hyvä lähtökohta säätämiselle pyrittäessä hyvään lopputulokseen. Lienee kai yksilöissäkin eroja vaikka kuinka olisi 100% tehdasvarusteinen...

Sami

Tami 18.11.2004 20:10

Moi Sami!

Ihan vaan muuten kysyn,että olitko haapsalussa 20-22.8 american beauty happeningeis.Muistaakseni pari C5 vettee näin sielä.Onko sulla tietoo miten on ensvuoden laita?Saako Karol järkättyä sitä?Kuulin vaan että talkooväki ei oo ollu ihan tyytyväinen pelkkään lämpöseen kädenpuristukseen....Oli pirun hauska viikonloppu ja ens vuonna oltas tulos oikeen isolla kalustolla.Otettas motorhome ja kilpuri mukaan.

sami 19.11.2004 09:53

Olin Haapsalussa ja siellä mahdollisesti näkemäsi musta C5 on nykyään minun tallissani. En tunne tapahtuman järjestäjiä, mutta uskon että järjestävät myös ensi vuonna, tapahtumasta on kai kuitenkin muodostunut jo jonkinlainen perinne...

Sami

All times are GMT +3. The time now is 03:57.