View Single Post
  #333  
Old 13.07.2007, 02:00
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,458
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Bensalinjan tyhjennys sujui jo aiemmin helposti, bensapumpun sulake pois ja auto käyntiin. Sammumisen jälkeen vielä pari varmistusstarttausta, että linjat ovat tyhjät.

10.07. aloitettiin sitten varsinainen purkaminen. Tästähän se sitten lähti. Nesteenkeräysastia syylärin tyhjennyspropun kohdille ja nesteet pois:



MAF, haitariputki ja virranjakajan suojakansi olivat vain suupala ja näiden purkamistahan on jo ehtinytkin harjoitella. MAF:n verkkoon oli tarttunut pari saalista, mikä hieman pistää miettimään verkkojen poistamista molemmilta puolilta:



Laturi ja ilmapumppu saivat lähteä myös. Sitten läppärungon ja plenumin kimppuun. Alipaineletkut ja sähköliittimet merkkasin aina maalarinteipillä, jokaiseen johtoon numero (1, 2, 3,...) ja ennen irroitusta kuva, mihin mikäkin johto/letku tulee kiinni. Niihin sähköliittimiin, jotka olivat jo ennestään tuttuja, kirjoitin suoraan MAF, TPS jne. Näin ei pitäisi tulla suuria vaikeuksia tyrkätä liittimiä oikeille paikoilleen sitten kasausvaiheessa:





Ja ensimmäinen tenkkapoo alkoi tässä vaiheessa, kun runnereita ja bensalinjoja piti irroitella:



Muutamat runnereiden kiinnityspultit ovat hankalassa paikassa: venttiilinkopat, suuttimien ym. virtajohdot ja huohotinputket ovat tiellä ja bensalinjojen poisotto vaatii hieman pujottelua sekä sovittelua, mutta kyllä tästä selvittiin. Kaikki kiinnityspultit tökittiin pahviin kiinni järjestykseen ja sanallinen selvitys vielä varmuudeksi, ettei tule mitään sekaannuksia.

12.07. ilmapumpun metalliputket lähtivät sinne pakosarjoissa kiinni oleviin putkenpätkiin asti muutamana kappaleena irti, eli pysyvästi. Toistaiseksi vielä venttiilit tyrkätään takaisin, ettei pakokaasu pääse konehuoneeseen, mutta jos pakosarjat lähtevät sopuisasti irti, niin lähtevät loputkin ilmapumpun putket.

Samalla lämpöisillä virranjakaja kansineen otti ja loittoni koneesta. Ensin mallattiin toki pyörijä ykköspytyn kohdalle kääntämällä konetta kampiakselin päästä ja tarkistettiin, mihin se pyörähtää, kun nostetaan jakaja ylös.

Sitten oli vielä ilmastoinnin kompura irroitettava kannesta. Alatuki kanteen oli pelkääjän puolella pulttia vajaa, mutta varsinainen painiminen oli torx-päisen kiinnitysruuvin kanssa. Tilaa on niukasti ja...

Autoa tunkattiin vähän ylöspäin, jos vaikka pakosarjan pinnapultit kollektorien jälkeisistä laipoista olisivat lähtötuulella. Eivätpä olleet. Kansiin kiinnittyvät pultit olivat helpommat ja ne löysättiin, mutta pakosarjat jäivät vielä paikalleen.

Venttiilinkopat nousivat pois, imukannen pultit otettiin irti ja tökättiin pahviin järjestykseen. Myöhäinen ajankohta pakotti kuitenkin jättämään imukannen, pakosarjojen ja sylinterinkansien irroituksen sunnuntai-iltaan. Jos samalla yrittäisi uudestaan niitä pakosarjan laipan pinnapultteja irroitella.

Tässä vaiheessa ollaan tällä hetkellä (vanhoja T-paitoja on kierrätetty kaikkien mahdollisten imukanavien, öljyaukkojen jne. tukkeeksi. Kannet joudutaan jokatapauksessa puhdistamaan, joten niitä ei ole peitelty):

__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote