View Single Post
  #334  
Old 16.07.2007, 00:33
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,458
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tänään 15.07. oltiin taas auton kimpussa. Tässä vielä esimerkki pulttien oikean järjestyksen varmistamiseksi:



Tällaisen jälkeen ei edes meikäläisen kaltainen keltanokka oikeastaan voi pistää pultteja vääriin paikkoihin Muttamutta viis siitä ja asiaan. Pakosarjojen pultit irroiteltiin seuraavaksi ja pitäisiköhän niiden kannenpulttien tuolta välistä tulla suosiolla? (Koska ne laipan pultit ovat vieläkin niin kiinni, että ei kiinnosta painia niiden kanssa, jos ei ole aivan ehdottoman välttämätöntä.)



No such luck. Kuskin puolella oli sitten hieman ahdasta ja piti ottaa ohjausakselikin irti, että saatiin tarvittavat lisäsentit tilaa. Ja tottakai lisää vääntövartta kehiin, on niistä ilmapumpun putkista jotain hyötyäkin. Niistä on hyvä vääntää (tämänhän mahdollistaa erillisputkisto, yhdysputken ollessa paikallaan täytyy varmaan laipoista irroittaa pakosarjat):



Ja sitten otettiin lisää vääntövartta myös pulttien avaajalle, kun meinasi lyhyellä räikällä vaatia ihan reipasta otetta, että pultit avautuivat. Parissa kohdassa piti käyttää niveltä, mutta aika pienellä ärrimurrilla loppujen lopuksi lähtivät.



Pultithan otettiin irti käänteisessä järjestyksessä ja neljässä vaiheessa. Ensimmäisellä ja toisella kierroksella pultteja käännettiin neljänneskierros auki, kolmannella vielä puoli kierrosta ja sitten avattiin loppuun asti. Koska kiinnilaitettaessa pultit vedetään kolme kertaa momenttiin kiristyen joka kerta, päätettiin noudattaa samaa tapaa myös poisottaessa. Hätävarjelun liioittelua? Ehkä, mutta aikaa ei hukkunut varmaan kuin varttitunti ja ei siitä vahinkoakaan voi olla.

Seuraavaksi kumivasara kouraan ja muutama napsu imukanteen ja pientä avustusta kulmasta tasapäisellä ruuvarilla ja imukansi pöydälle. Sitten kannenpultit irti ja taas kumivasaralle käyttöä kuskinpuoleisen kannen irroituksessa. Eikä aikaakaan, kun työntötangot on irroitettu ja tökitty 'pahvilaatikkoon', joka kyhättiin kasaan ennätysajassa...



Kuvassa näkyy myös se, että tällä puolella kannenpultit ovat hyvin saatavilla, vain yhteen tarvitsee niveltä, mutta pakosarja on hyvin poissa tieltä.

Vänkärinpuoleinen kansi onkin sitten tiukemmassa, ei paljoa hätkähdä kumivasarakäsittelystä. Tasapäätä kulmaan ja kyllähän se vähän lähtee raolleen, mutta ei oikein tunnu irtonaiselta. Ei kun isompaa avainta väliin ja toiselta puolelta tiukka myötäote ja kropasta vähän vetoa. Avain lähtee kuin hauki rannasta ja kansikin lopettaa pinnistelyn. Tönärit tökitään toiselle puolelle 'pahvilaatikkoa' ja nostetaan kannet laatikkoon odottamaan kuljetusta koneistamolle.



Nyt päästäänkin ihmettelemään sylintereitä ja mäntiä lähemmin. Kuskin puolella takimmainen sylinteri näyttääkin kovin karstattomalta verrattuna muihin:



Siis jäähdytysnestettä on todellakin päässyt palotilaan. Nyt on tietysti vielä pieni pelko jäljellä siitä, johtuiko tämä nimenomaan kannentiivisteen pettämisestä vai onko kansi halki... Tässä vielä close-up tuosta kovan onnen sylinteristä:



Pikkaisen voisi luulla, että tuo kuvassa alaosassa näkyvä vesikanava olisi päässyt tuosta kannentiivisteen läpi sylinteriin? Koska kakkos- ja kolmossylinterin vastaavan vesikanavan ja sylinterin välissä näkyy vielä tiivistettä hieman olevan.

Vänkärin puolella kaikki sylinterit näyttäisivät olevan suhtkoht samanlaisessa (hieman karstaisessa) kuosissa. Viimeisen pytyn kosteus johtuu siitä, että auton keula oli tunkattu ylös niiden pakoputkien laippapulttien irroituksen toivossa, jolloin vettä valui ilmeisesti jäähdytyskanavista kansien irroituksen yhteydessä:



Vielä lopuksi peitellään avoin kone:



Ja sitä öljytikkua ei tosiaankaan tarvitse ottaa pois Tai ainakaan tässä tapauksessa ei tarvinnut.

__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote