View Single Post
  #341  
Old 16.07.2007, 22:36
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Seuraavaksi ohjelmassa on sitten tiivisteiden raaputtelua pakosarjoista, lohkosta, imukannesta ja runnereista, pulttien kierteiden puhdistelua, kannenpulttien kolojen kierteiden puhdistelua ja mäntiäkin pitänee hieman vapauttaa karstasta. Kolme vanhaa kannenpulttia uhrasin kierteidenpuhdistustyökaluiksi, kulmahiomakoneella pitkittäinen ura pulttiin ja pikkaisen viilakäsittelyä kierteiden siistimiseksi uran reunoilta.

Pakosarjojen ja kansien vanhat tiivisteet saivat lähtöpassit ja raaputtelin siklillä mahdollisimman tarkkaan vanhat jäämät pois.

Tässä em. uhrit, kun ovat saaneet osansa rälläköinnistä. Homma hoitui kätevästi eräällä paikallisella autokorjaamolla. Olivat kovin kiireisiä, mutta ruuvipenkki ja rälläkkä löytyi ja itse tekemällä sain pultteihin tarvittavat urat:



Kierteet ovat edelleen tahmaiset, ei tuollaisella mitään kierteitä lohkosta puhdisteta, joten Biltemasta porakoneen teline (4,95 euroa) ja teräsharjalaikka porakoneeseen kiinni:



Hetki pultin puhdistusta ja tulos näyttää tältä (vain toinen pultti on puhdistettu!):



Ja tässä vaiheessa viimeistään kannattaa kaivaa se akkuporakone/-ruuviväännin/whatever kone, jolla saa ne pultit uppoamaan ja poistumaan lohkosta. Koska puhdistus vaatii vähintään 2-4 krt kiinni-auki pyörittelyn, pahimmillaan taitaa mennä kaksinumeroiseksi. Käsipelillä pyörittämällä homma kestäisi niin paljon kauemmin, että kannattaa vaikka lähteä ostamaan se kone nyt. Bilteman 9,90 euroa maksava ruuviväännin on varsin kelpo vempele hommaan:



Pidin momentin säätimen lähes minimissä, ettei tulisi ainakaan liiallista rasitusta kierteille, jos kone alkoi hyytymään, väänsin räikkälenkillä sopivan rannemomentin mukaan. Muutama pultti vaati useammankin kerran, ennenkuin kierteenpuhdistaja oli riittävän syvällä. Tarvittavan syvyyden vetäisin Stetson-menetelmällä ja kiersin pultit aina kierteiden loppuun asti, pidemmissä kannenpulteissa on kätevästi prikka, joka on hyvä merkki:



Hetken aikaa hommaa tehtyäni huomasin, että olisi kannattanut tehdä osa kierteenpuhdistajista lyhyistä pulteista, koska pakosarjat ovat ihan yhtä hyvin tiellä, vaikka kannet ovatkin poissa välistä No, tekemällä oppii ja täytyy huomenna käydä jonkunsortin katkaisulaikka porakoneen päähän. Sitten pääsee puhdistamaan ne viimeiset muutamat hankalat pultinreiät.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams