Ja ilmapumppukin menetti sisuskalunsa. Ensin yritin saada takakannen auki ja meni hetki miettiessä, kuinka hihnapyörän pultit saa auki, kun pyörä vaan tuppaa pyörimään muttereiden avausyrityksissä. Sitten aikani möhköä pyöriteltyäni äkkäsin takakannessa aukon, josta meni ruuvimeisseli kivasti sisään ja sillä sai lukittua sisällä pyörivän rummun paikalleen:
Kuvassa oikealla ylhäällä näkyvä pultti pitää vielä takakantta kiinni ja pultin poissaanti vaatii hihnapyörän irroituksen:

Mutta pultti onkin vedetty oikein huolella momenttiin. Sen verran kovaan momenttiin, että on pakko kiinnittää ilmapumppu takaisin lohkoon, että saa riittävän jämäkän tukipisteen pultin aukivääntämiseen. Momenttiavaimessa on pisin vääntövarsi tallilta löytyvistä soveliaista työkaluista ja kannanpulttien aukaisuun riittänyt momentti ei riitä tämän pultin aukaisuun! Reilut 100 Nm ja parin naksun saattelemana pultti alkaa aueta (ohjekirjassa momentti on 26-40 Nm). Mutta vain sen verran, mitä vastakappaleessa on kierteitä. WD-40:ä on ruiskittu pulttiin pari päivää, mutta nihkeätä on. Pultti kyllä pyörii, mutta ei tule enempää auki. Saan neronleimauksen: 'työnnän' pulttia ulospäin toisella pultilla ja löydän kierteille sopivan pultin pakosarjan pulteista. Tässä leikissä antautuu ensimmäisenä kannake, jossa kierteet ovat (kuvassa näkyy myös pulttien järjestely pahviin, tästä on näköjään tullut tapa...):

Ei auta jäädä suremaan, takakansi pois ja siipiä ihmettelemään. Yritän aikani viritellä ratin ulosvetäjää, että saisin vedettyä koko sylinterin ulos, mutta eihän siitä mitään tule. Hermot meni, äly loppuu ja voimankäyttö alkaa. Ruuvitaltalla sorkin siivet sylinterin sisälle ja kumivasara + tasapäinen ruuvitaltta -yhdistelmä hoitaa loput:
Toisessa kuvassa näkyy aukko, josta siipi tulee ulos epäkeskoperiaatteella:
Kaikki osat pihalle pienintä murusta myöten, laakerin päällispuolinen puhdistus paperilla ja vaseliinia pintaan:
Tällaisia osia sieltä sisältä sitten kertyi:
Sitten pumppu takaisin kasaan, murtunut kannakekin löytää paikalleen, vaikka siitä ei liene juuri hyötyä. Katotaan, miten käy.
Ilmapumpun metalliputket eivät poistuneet ihan lievällä väkivallalla konehuoneesta:
Mutta takaiskuventtiilit (check valve) ovat vielä hyvässä kunnossa:
Lopuksi hihnapyörä vielä kiinni. Ohjekirjassa on maininta 12 Nm momentista, mutta koska momenttiavaimen asteikko alkaa vasta 30 Nm:stä, momentti on hyvin 'noin' -luokkaa. Jotain hieman nollan ja 30:n puolivälin alapuolelta. Kiinni on ja pyörii ihan kohtuullisen herkästi.