View Single Post
  #389  
Old 22.07.2007, 05:07
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,458
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Lauantain alkuilta meni pakosarjojen hitsaussaumojen pienessä siistimisessä. Tässä pitäisi olla urheiluauton pakosarja mutta ilmapumpun putket saattavat hieman haitata virtauksia:



Eivätkä juosten kustut hitsisaumat ainakaan helpota pakokaasujen poistumista:



Dremel-käsitteyn jälkeen (tärkeinä oli saada ilmapumpun putket pois häiritsemästä, mutta samalla tuli hieman käytettyä aikaa myös hitsisauman madallukseen):



Toiselta puolelta vastaava lopputulos:



Laitimmaisestakin putkesta sain ilmaputken pois:



EGR-putki oli liian iso suupala näille työvälineille, joten se jäi vielä kummittelemaan pakosarjaan:



Kun lopputulos pakosarjojen osalta miellytti ja hiomakivet olivat melkolailla lopussa, menikin sitten tovi tiivistepintojen puhdistuksessa. Kävin vielä kerran oikein perusteellisesti siklillä kaikki tiivistepinnat läpi, sitten Brake Cleaneria pullollinen tiivistepintoihin ja mäntien päälle aina välillä paperilla pyyhkien. Mäntiä puhdistelin vielä Dremelillä messinkiharjalla, mutta harjakset eivät jaksaneet pysytellä mukana kuin toisen puolen sylinterien verran. Sitten vielä kerran siklillä läpi, josko Brake Cleaner olisi pehmentänyt osan pinnoilla näkyvästä vanhan tiivisteen väristä. Lopputulos kuskin puolella näyttää sitten tältä:



Sitten kannentiivisteet ohjuritappien mukaan ja kannet päälle.



ARP:n kannenpultteihin tiivistemöhnää ja pultit ruuvattiin paikalleen akkuporakoneen pienimmällä momentilla. Ja kyllä, ihan ite touhussa



Sen jälkeen pultit kiristettiin vaiheittain neljään kertaan momenttiin 30, 50, 70 ja viimeiseksi 90 Nm:iin. Ohjekirjassa lopullinen momentti on 81-101 Nm, joten katsottiin 90 Nm:n jättävän sopivasti toleranssia molempiin suuntiin, jos vaikka momenttiavain heittää vähän. Ja hiphei, kannet paikallaan!



Työntötangot, keinuvivut, pakosarjat ja sytytystulpat laitettiin paikalleen ja minä jäin mallailemaan imukannen ja läppärungon tiivisteitä antamaan osviittaa, kuinka paljon virtauksista jää matkalle jo mitoitusten virheiden takia. Sitten taas Dremel kouraan ja läppärungon kimppuun. Pakosarjojen jälkeen alumiini oli todella helppoa työstettävää, mutta aluksi oli hiomakivi koneessa ja sillähän ei ole hyvä hioa alumiinia. Tekeminen opettaa: työtahdin hidastuessa piti kokeilla hiomapaperirullaa ja sitten alkoi sujumaan. Hioin läppärungosta pahimmat valuvirheet pois ja työstin tiivisteiden mukaan runnereiden lähtöaukot aavistuksen entistä isommiksi. Kannattaa huomioida 'lievät' pykälät aukoissa, varsinkin vasemmanpuoleisimman vasen reuna



Sitten lopputulos tiivisteen kanssa mallattuna alkaa kelpaamaan:



Imukannessa olisi ollut tiivisteellä mitaten enemmän poisotettavaa, mutta kun työkalut ovat mitä ovat, en edes alkanut varsinaista porttausprojektia. Suoristelin ainoastaan kansiin menevien kanavien suuaukot ja hioin näistä valuvirheet pois.



Sitten pistin vielä EGR:n likaaman imukannen likoamaan....niin arvatkaapas, mihin Päivällä lopputuloksen selvittyä paljastan liotusaineen.
__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote