View Single Post
  #464  
Old 06.09.2007, 22:38
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Back in Black
 
Join Date: May 2006
Location: Kestävää vaparimoottoria etsimässä
Posts: 11,458
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Perhana, eilen unohtui taas kamera... mutta pumppu löysi paikkansa, pultteihin ja lämppärin letkun kiinnikkeen kierteisiin läträsin thread sealeria varmistukseksi. Varmuuden vuoksi uusin flektin releen samantien. Ilmastoinnin kompurassa oli hieman jumppaamista, mutta paikalleen sekin asettui. Kaikki vesiletkut kiinni, moniurahihna paikalleen, nesteet syyläriin, maf jne. kiinni.

Kone käyntiin ja lämmöt nousevat nopeasti ylös, mutta vesi ei lähde kiertämään, eikä flekti päälle. Ja kaiken muun hyvän lisäksi syylärin tyhjennysproppu vuotaa hieman tip-tip-tip...

Siitä sitten syyläri irtipois paikaltaan, homma meni nopeasti viime syksyn harjoittelun jälkeen. Tyhjennyspropun kumitiivisteen käänsin toisinpäin ja väänsin propun tongeilla jämäkästi kiinni. Nostin syylärin paikalleen ja aikani laatikon öljynjäähdytysputken kiinnityksen kanssa painittuani päätin kiinnittää aluksi vain vesiletkut syylärin tiiviyden varmistamiseksi. Nesteet pysyvät sisällä ja vaivaisen tunnin nyhräyksen jälkeen sain laatikon öljynjäähdytysputken kiinni. Loput letkut ovatkin vain suupala. Eilen piti jättää homma tähän vaiheeseen.

Tänään heti ensimmäiseksi korkkasi aiemmin lasikuituepoksilla korjaamani ilmanputsarin kotelon korvake. Tällä kertaa raaputtelin muovin pinnan karheaksi ja pienellä ruuvimeisselillä tein vielä vähän syvempiä uria, jotta kuitukitti tarttuisi paremmin.

Hetki odottelua epoksin kuivumiseen ja loputkin osat läjään. Varmistan vielä ylävesiletkuun puhaltamalla, ettei missään varmasti ole mitään tukosta estämässä vesikiertoa.

Syyläri täyteen nestettä ja taas kone käyntiin. Lämmöt nousevat nopeasti yli 90 asteen ja termostaatti ei taaskaan aukea eikä flekti lähde päälle. Kone sammuksiin ja mietintämyssy päähän. Ei tule miettimällä hullua hurskaammaksi, olisiko ilmalukko järjestelmässä? Kone uudestaan käyntiin ja taas lämmöt nousevat nopeasti, mutta ylävesiletku ei lämpene.

Hetki mietiskelyä ja odottelua...kappas vain, syylärissä onkin nestevajausta. Pari litraa menee nestettä ja tästä rohkaistuneena uudestaan vaan kone käyntiin. Lämmöt nousevat huomattavasti hitaammin ja 83 asteen kohdalla putoavat takaisin 81 asteeseen, ryntään ylävesiletkun kimppuun ja sehän on lämmin ja syyläriin uppoaa reilut pari litraa nestettä. Jee, vesi kiertää! Lisäilen nestettä, kunnes lämmössä laajentuva neste alkaa tulvia täyttöaukosta ulos ja laitan syylärin korkin kiinni.

Kipaisen katsomaan lämpöjä, ei huolta ja 94 asteessa flektikin lähtee pyörimään niinkuin pitääkin.

Sitten tuli mieleeni, että ECM ohjaa flektiä ja ECM:n lämpötila-anturi majailee eri kohdassa kuin 'coolant temp'-anturi. ECM:n anturi ei siis ilmeisestikään saanut 'vajailla nesteillä' riittävää lämpötilaa verrattuna 'coolant temp'-anturiin ja tämän takia flekti ei lähtenyt päälle, vaikka lämpötila näytti riittävän korkealta. Sitten, kun nestettä kiertää järjestelmässä riittämiin, tasaantuvat lämpötilaerot näiden anturien välillä.

Odottelin vielä muutaman flektin käynnistymis-sammumissyklin ja kävin pienellä koeajolla. Ilmastointia lukuunottamatta kaikki tuntuu taas vaihteeksi pelaavan. Pääsisiköhän sitä sittenkin ylihuomenna dynorullille ja cruising-lenkille?

Niinpä. Oli taas ohjelmaa. Mutta niinhän se vaan on, että ahkeruus kovan onnenkin voittaa ja ettei nyrkkeilyssäkään häviä se, kenet lyödään kanveesiin - vaan se, joka jää sinne makaamaan.
__________________
6-speed Jetblack 1991 Corvette Coupé

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams

Reply With Quote