Kävin tallilla hoitamassa pari pientä nysväystä. Ensimmäinen oli saattaa tupakansytytin toimintakuntoon, että saa kännylle, navigaattorille ja tottakai G-Techille sähköä. Eihän sitä sulakkeita lähdetä ainakaan ensimmäisenä tarkistamaan, kun koko sytkä on hieman löyhässä. Kyynärnojan edestä keskikonsoli pois paikaltaan ja mittailemaan johdot. Ei mitään elämää.
Seuraavaksi mennään sitten sulakkeiden kimppuun. Pääsulakerasiassa, joka löytyy jo '87:sta tutusta paikasta, ei löydy tupakansytkärin sulaketta laisinkaan, vaan se löytyy 'auxiliary fuses':n joukosta. Nämä muutamat sulakkeet majailevat -tottakai!- vänkärin jalkatilassa.
Ja suojamuovia poisottaessa kannattaa muistaa, että yksi kiinnitysruuvi on pääsulakerasian 'kehyksen' alla.
Niin, kaksi neljän sulakkeen rasiaa sijaitsevat siis jalkatilassa ja sieltä konehuoneen puoleisesta 'päästä' se syypää löytyykin.
Samoja sulakkeita on joskus jouduttu vaihtamaan, koska muovilevyn kiinnitysruuveista puuttui kaksi kipaletta ja yksi oli korvattu. Sulake vaihtoon ja jopas toimii. Kiristin samalla 'löysät pois' tupakansytkästä. Laitoin vielä jalkatilan suojamuovin kiinnitysruuveiksi samanlaiset 7 mm:n kannalla olevat ruuvit kuin pääsulakerasian kehyksen alta löytynyt ruuvi. Enpä haluaisi joutua vaihtamaan tuolta sulaketta uudelleen tien päällä, oli sen verran mielenkiintoiset työasennot...
Tällä aikaa kone on jäähtynyt sen verran, että ylävesiletkun pystyy irroittamaan ilman palovammoja. Ongelmana onkin se, että ei viitsisi valuttaa syylärinesteita tallin lattialle. Minkäänlaista astiaa ei oikein saa ylävesiletkun kiinnikkeiden kohdallekaan. Sitten välähti: muovipussi. Aivan. Muovipussi letkun pään alle, pussi muotoutuu allaolevaan tilaan ja kas vain: lähes kaikki neste tallessa termostaatin puoleisesta päästä:
Samalla tavalla vielä syylärin puoleisesta päästä liruvat nesteet 'talteen' ja uutta letkua paikalleen. Testataan, että Bilteman glykoli sopii koneessa olevat jäähdytysnesteen kaveriksi (ettei tule geeliä). Sitten vielä termostaatin liitoksesta vanhat kalkki- ym. saostumat pois
ja letku kiinni, kohti Biltemaa ja litra glykolia paisariin. Taas ollaan pikkaisen lähempänä 'mikään ei ahdista autossa' -käyttöpeliä.