View Single Post
  #664  
Old 08.11.2007, 20:02
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kävin tallilla hoitamassa pari pientä nysväystä. Ensimmäinen oli saattaa tupakansytytin toimintakuntoon, että saa kännylle, navigaattorille ja tottakai G-Techille sähköä. Eihän sitä sulakkeita lähdetä ainakaan ensimmäisenä tarkistamaan, kun koko sytkä on hieman löyhässä. Kyynärnojan edestä keskikonsoli pois paikaltaan ja mittailemaan johdot. Ei mitään elämää.

Seuraavaksi mennään sitten sulakkeiden kimppuun. Pääsulakerasiassa, joka löytyy jo '87:sta tutusta paikasta, ei löydy tupakansytkärin sulaketta laisinkaan, vaan se löytyy 'auxiliary fuses':n joukosta. Nämä muutamat sulakkeet majailevat -tottakai!- vänkärin jalkatilassa.



Ja suojamuovia poisottaessa kannattaa muistaa, että yksi kiinnitysruuvi on pääsulakerasian 'kehyksen' alla.



Niin, kaksi neljän sulakkeen rasiaa sijaitsevat siis jalkatilassa ja sieltä konehuoneen puoleisesta 'päästä' se syypää löytyykin.



Samoja sulakkeita on joskus jouduttu vaihtamaan, koska muovilevyn kiinnitysruuveista puuttui kaksi kipaletta ja yksi oli korvattu. Sulake vaihtoon ja jopas toimii. Kiristin samalla 'löysät pois' tupakansytkästä. Laitoin vielä jalkatilan suojamuovin kiinnitysruuveiksi samanlaiset 7 mm:n kannalla olevat ruuvit kuin pääsulakerasian kehyksen alta löytynyt ruuvi. Enpä haluaisi joutua vaihtamaan tuolta sulaketta uudelleen tien päällä, oli sen verran mielenkiintoiset työasennot...

Tällä aikaa kone on jäähtynyt sen verran, että ylävesiletkun pystyy irroittamaan ilman palovammoja. Ongelmana onkin se, että ei viitsisi valuttaa syylärinesteita tallin lattialle. Minkäänlaista astiaa ei oikein saa ylävesiletkun kiinnikkeiden kohdallekaan. Sitten välähti: muovipussi. Aivan. Muovipussi letkun pään alle, pussi muotoutuu allaolevaan tilaan ja kas vain: lähes kaikki neste tallessa termostaatin puoleisesta päästä:



Samalla tavalla vielä syylärin puoleisesta päästä liruvat nesteet 'talteen' ja uutta letkua paikalleen. Testataan, että Bilteman glykoli sopii koneessa olevat jäähdytysnesteen kaveriksi (ettei tule geeliä). Sitten vielä termostaatin liitoksesta vanhat kalkki- ym. saostumat pois



ja letku kiinni, kohti Biltemaa ja litra glykolia paisariin. Taas ollaan pikkaisen lähempänä 'mikään ei ahdista autossa' -käyttöpeliä.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Sulakerasia 001.jpg
Views:	2082
Size:	207.7 KB
ID:	5542  Click image for larger version

Name:	Sulakerasia 002.jpg
Views:	1325
Size:	213.1 KB
ID:	5543  Click image for larger version

Name:	Sulakerasia 003.jpg
Views:	4070
Size:	208.9 KB
ID:	5544  Click image for larger version

Name:	Ylävesiletkun vaihto 001.jpg
Views:	1081
Size:	204.3 KB
ID:	5545  Click image for larger version

Name:	Ylävesiletkun vaihto 002.jpg
Views:	971
Size:	177.1 KB
ID:	5546  
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams