Quote:
Originally Posted by Yorcci
Laturi piti vaihtaa samalla reissulla, kun lopetti aktiivisemman latailun päivällä. Vielä n. 11.3 V puskee, mutta ei sillä pitkälle pötkitä. Laturi löytyi, mutta ikävä kyllä sattui vääränlaiset kiinnikkeet... katotaan sitten perjantaina, milloin löytyy oikeanlaisilla kiinnikkeillä oleva laturi.
|
Perjantaina ei löytynyt sopivaa laturia eikä tänäänkään vielä löytynyt muuta kuin ZR-1:n laturi (CS-144). Ja sehän oli sitten ihan eri hintainen kuin 'peruslaturi'. Otin kuitenkin laturin saamien kehujen ansiosta möhkön matkaan ja töihin...
Kuten aiemminkin on tullut esille, yhtä kannaketta joutuu hieman työstämään 'tuulilasin puolelta', että mahtuu normiveten kiinnikkeisiin:
Koppa on helppoa työstettävää ja Biltemasta noudetulla porakoneen rullahiomalaikalla saa melko nopeasti riittävän määrän tavaraa poistettua. Lopputasoittelun tein Leathermanin viilalla, kun ei sen kummempaa viilaa ollut käsillä.
Tuon jälkeen korvakkeesta piti hiotusta kulmasta vielä poistaa hieman lisää, mutta sinnehän se asettuu:
Kuten kuvasta näkyy, pakosarjaan kiinnittyvä takatukirauta ei käy paikalleen, joten siihen täytyy tehdä/teettää tukirauta. Liitin ja virtajohto käyvät suoraan paikalleen. Akku oli ladattu täyteen CTekillä, ettei laturi kypsähdä heti käynnistettäessä.
Tähän asti pääsin melko pienellä kiroilulla, mutta kun tyrkkäsin auton käyntiin, näytti latausjännitteen mittari 'lähes' 18 V, mikä nosti kulmakarvoja ja hieman kylmää hikeä. Yleismittarilla mitattuna laturista suoraan laturi puskee n. 15.2 V ja akun navoistakin löytyy 14.6 V auton ollessa käynnissä.
Soitin myyjäliikkeeseen ja siellä oltiin sitä mieltä, että tuo 14.6 akun navoista ei olisi vaarallista. Käskettiin katsomaan, palaako polttimoita tmv.
Kävin sitten pienellä koeajolla ja SES-valo syttyi n. parinsadan metrin ajon jälkeen (ei normaalia), valojen kirkkaus vaihteli hyvin tiheällä tahdilla (ei normaalia), moottorijarrutuksissa jännitemittarin neula putosi 'lähelle' 8 V:n lukemaa (ei normaalia). Tyhjäkäynnillä tai normiajossa jännitemittarin neula nousee takaisin lähelle 18 V (ei normaalia).
Prkl.
En ole katsonut, mitä vikakoodia puskee. Alkoi loppua kärsivällisyyys.