View Single Post
  #847  
Old 03.02.2008, 19:59
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Tällä kertaa painin vilkku-, valo- ja pyyhkijöiden katkaisijan kytkentäboksin kanssa. Oireena oli pyyhkijöiden toimimattomuus ja ongelman ytimeksi paljastui irrallinen johto:



Kytkentäboksiin kiinni pääsemiseksi täytyy purkaa airbag, ratti, ratin sisältä kaikki hilppeet ja virtalukko pois. No, ei siinä murinat auta, airbag lähtee helposti pois. Ensin airbagin sulake, sitten vielä varmuuden maksimoimiseksi jalkatilasta suojapaneeli pois ja airbagin johdotukset irroitetaan liittimistään. Ratin takana on kaksi torx-ruuvia, jotka avaamalla koko airbag lähtee varovasti vetämällä irti. Airbagin takana on vielä yksi liitin, joka täytyy irroittaa.

Seuraavaksi irroitetaan ratti ulosvetäjällä ja päästään tähän vaiheeseen, että enää on ratin sisuskalut (käytännössä airbag coil ja vilkkujen käyttöön vaadittavat kilkkeet) paikallaan.



Lukkoprikka irti, se vaatii vähän työtä, kun ei ole irroitukseen tarkoitettuja pihtejä, mutta kyllä se siitä. Seuraava tenkkapoo tuleekin sitten tämän levyn poistamisessa. Lukkorengas pitäisi poistaa työntämällä levyä hieman sisäänpäin:



Service Manualissa kerrotaan, että joku erikoistyökalu tarvitaan hommaan, mutta kun sellaista ei satu olemaan, niin täytyy rakentaa. Vanhan rytökasan EGR-putken kiinnityslätkä saa uuden käyttötarkoituksen:



Ja vihdoinkin ollaan jo lähellä. Tästä:



irrroitetaan vielä vasemmasta reunasta vilkkuvivuston kiinnitysruuvit (kirkkaat kannat) ja koko vilkkuhökötyksen kiinnitysruuvit (mustat kannat):

Sieltä alta paljastuvat suojakuoren ja virtalukon torx-kiinnitysruuvit, jotka tottakai irroitetaan. Sitten irroitetaan vielä virtalukon johto jalkatilasta liittimestään ja liitetään siihen teippaamalla hieman lisäjohtoa, että saadaan johto ongittua myös takaisin. Virtalukko irti ja keltaisen vilkkuhökötyksen kiinnitysjohdot antavat juuri ja juuri sen verran myöten, että suojakuoren saa vängättyä ohjausakselin yli:



Vihdoinkin pääsee kunnolla tutkailemaan ongelmakohtaa ja miettimään ratkaisuaIrrallaan oleva johto pitäisi siis saada kiinnitettyä kunnollisesti tuonne koloon, missä alkuperäinen liitin on edelleen kiinni



Mietinnän tuloksena päätin tehdä seuraavan viritelmän: Kuorin pätkän johtoa ja juotan toiseen päähän tinaa:



Sullon tinatun pään johdosta liittimen viereen ja lämmitän kolvilla johtoa, että tina sulaa vanhoihin juotoksiin kiinni, lisäilen välillä vielä hieman tinaa ja avot! Johdonpätkä pysyy paikallaan, vaikka nyhdän hieman pihdeillä:



Sitten juotan johdot toisiinsa:



Ja tämän juotoksen suojaaminen vulkanoituvalla teipillä + sähkömiehen teipillä onkin melkoinen näpertelyn taidonnäyte. Pitkien valojen kytkemiseen vaadittava pikkuosa aiheuttaa pientä ohimosuonen pullistelua, mutta asettuu paikalleen. Sitten kasataan koko höskä takaisin läjään ja lopuksi tyhjennän vielä vikakoodit irroittamalla ECM:n kaapelit yli 30 sekunnin ajaksi. Joo, akkukaapelin irroittamalla saisi vikakoodit myös nollattua, mutta halusin kuunnella taustamusiikkia ja en viitsinyt tehdä kaikkia säätöjä autosoittimeen uudestaan.

Nyt taas pyyhkijät toimivat
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams