View Single Post
  #907  
Old 09.03.2008, 16:52
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,304
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Aluksi vanhan kertausta...

Quote:
Originally Posted by Yorcci
Nyt on sitten vielä mietinnän alla, josko myös hopeanharmaat juovat kiduskansista saavat lähteä. Täytyy jonkin aikaa katsella, jos sen verran saisi autossa olla thyyninkiä:


Viime perjantaina koitti sitten se päivä, että thyyninki sai lähtöpassit. Lämminpainepesuri + 50 C n. 170 bar paineella hoiti homman. (Perjantain jälkeen on jo vähän tarttunut rapaa kylkeen)



Aiemmin vaihdettu sumuvalopolttimo on todellakin helppo homma early-malleihin verrattuna. Puskurin alta löytyy huoltoluukku, josta pääsee sumuvaloon käsiksi. (Muutaman kerran ruuvikinnityksestä irronneen rekisterikilven pulttasin läpipulteilla ja nyloc-lukkomuttereilla spoileriin. Johan on kumma, jos ei nyt kestä.)



Toinen eroavaisuus on myös sumuvalon 'rungon' malli, late-mallissa pitää olla 90 asteen kulmassa lähtevät johdot ja early-mallissa suoraan lähtevät johdot.

Mutta pääasia tänään oli EGR-venttiilin fyysinen poistaminen. Aiemminhan EGR-diagnostiikka poistettiin lastulta toiminnasta, jolloin ei tule vikakoodiakaan. Homma hoituu pelkästään plenum irroittamalla. Joten haitariputki irti läppärungosta ja runnereiden pultit plenumista. Vaikka uskalsin lähteä hommaan ilman ohjekirjaa, pulttien paikoissa varma on aina varmaa:



Kuskin puolelta täytyy runnereiden pulttien lisäksi muistaa irroittaa jarrutehostimen alipaineletku, joka on hieman järeämmällä kiinnityksellä plenumin takaosassa:



Apukuskin puolella on taas sähköliittimiä vino pino, kuten MAP, TPS jne. Lisäksi mm. bensaregun alipaineletku ja PCV-letku pitää irroittaa (Positive Crankcase Ventilation). Jos läppärungon vesikierto olisi käytössä, myös vesiletkut olisi irroitettava.



Ja pian plenum onkin sen verran irti, että se siirtyy riittävästi sivuun EGR-venttiilin päältä. Toiseen EGR-venttiilin kiinnityspulttiin kiinnipääsy on hieman hankalaa, mutta tuskallisen nitkuttelun jälkeen homma hoituu.



Itse EGR-venttiilin lisäksi poistetaan tottakai myös EGR-venttiilin solenoidi, joka säätelee läppärungosta venttiilille tulevaa alipainetta, jonka mukaan EGR-venttiili päästää pakokaasua imusarjaan. Kiinnitys on termostaatin kotelon kanteen:



Pitäähän metallilätkään tottakai raapustella omistuskirjoitus:



Sitten lätkä paikalleen ja pikkaisen messinkiharjalla enimpiä törkymöhniä pois:



Tulpataan vielä läppärungon EGR-venttilin solenoidille tuleva yhde. Alkuperäinen kumitulppa paikalleen ja toiseen päähän isokokoinen tiheäkierteinen ruuvi ja vielä vähän teippiä päälle lähinnä ulkonäkösyistä:



Sitten plenum ja runnereiden kiinnityspultit paikalleen. Koska tällä kokemuksella ei voi tietää, missä voi oikoa ja missä ei, niin otetaan momenttiavain esiin ja tarkistetaan manuaalista runnereiden oikea kiristysmomentti. "Done that darn plenum removal 500 times" -kerhon edustajat saavat hymistellä ihan rauhassa, jos moinen tuntuu hätävarjelun liioittelulta reippaaseen rannemomenttiin verrattuna.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams