View Single Post
  #941  
Old 20.03.2008, 20:53
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Edellisen huussin kanssa mittailin noita dB-lukemia ja listailin niitä Takakontin vaimennusta-ketjussa:

Quote:
Originally Posted by Yorcci
Ennen Dynamatin asennusta (ensin lukema A-painotuksella ja toinen luku C-painotuksella):

Tyhjäkäynti 700 rpm 70 dB / 93 dB
Tyhjäkäynti 600 rpm 68 dB / 91 dB
80 km/h tasakaasu n. 80 dB / 100 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 84 dB / 104 dB
90 km/h tasakaasu n. 79 dB / 98 dB
90 km/h 'veto päällä' n. 82 dB / 100 dB
100 km/h tasakaasu n. 78 dB / 97 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 80 dB / 99 dB

Dynamatin asennuksen jälkeen:

Tyhjäkäynti 700 rpm 69 dB / 92 dB
Tyhjäkäynti 600 rpm 68 dB / 90 dB
80 km/h tasakaasu n. 77 dB / 97 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 80 dB / 100 dB
90 km/h tasakaasu n. 76 dB / 95 dB
90 km/h 'veto päällä' n. 79 dB / 98 dB
100 km/h tasakaasu n. 75 dB / 94 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 77 dB / 96 dB

Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä 76 dB / 99 dB

Tuplaputket, pääkatin kuoret poistettu ja suorat putket takavaimentajille asti:

Tyhjäkäynti 700 rpm 64 dB / 84 dB
80 km/h tasakaasu n. 78 dB / 98 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 80 dB / 100 dB
100 km/h tasakaasu n. 80 dB / 98 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 82 dB / 102 dB

Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä ei tullut mitattua

Edelleen tuplaputket, mutta suurinpiirtein entisen pääkatin kohdalle hitsattu Simonsenin läpivirtaavat korkeataajuisia resonansseja vaimentavat tuubit:

Tyhjäkäynti 700 rpm 62 dB / 84 dB
80 km/h tasakaasu n. 77 dB / 98 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 79 dB / 100 dB
100 km/h tasakaasu n. 79 dB / 98 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 80 dB / 100 dB

Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä 72 dB / 90 dB

Ja kannattaa muistaa, että 'viralliset' dB-lukemat ilmoitetaan aina A-painotuksella.



Nykyinen auto sisältä orggisputket + rallikatti + Magnaflow:

Tyhjäkäynti ??? rpm 64 dB / 87 dB
80 km/h tasakaasu n. 77 dB / 98 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 81 dB / 102 dB
90 km/h tasakaasu n. 79 dB / 98 dB
90 km/h 'veto päällä' n. 83 dB / 104 dB
100 km/h tasakaasu n. 78 dB / 98 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 84 dB / 103 dB

Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä 74 dB / 91 dB

Ja nykyinen auto sisältä erillisputket + katit + Magnaflow:

Tyhjäkäynti ??? rpm 63 dB / 84 dB
80 km/h tasakaasu n. 80 dB / 100 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 84 dB / 107 dB
90 km/h tasakaasu n. 80 dB / 97 dB
90 km/h 'veto päällä' n. 86 dB / 106 dB
100 km/h tasakaasu n. 82 dB / 102 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 87 dB / 106 dB

Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä 73 dB / 90 dB

Näyttäisi vahvasti siis siltä, että tuolla yhdysputkella on myös oma roolinsa resonanssiin. Pääkatti vaimentaa tottakai, mutta edellisessä autossa sekin oli tyhjennetty ennen tuplaputkien asennusta (pelkät kuoret paikallaan).

Tänään heivattiin Magnaflow:n äänenkoventimet pois ja laitettiin orggisvaimentimet paikalleen. Näistäkin on toiseen (toimimattomaan) ulostuloon porattu useita reikiä, että haikua tulisi molemmista ulostuloista.

Kun laitoin auton käyntiin, niin oli hetken aikaa

Sitten koeajolenkin jälkeen

Nykyinen auto sisältä erillisputket + katit + orggisvaimentimet:

Tyhjäkäynti ??? rpm 61 dB / 83 dB
80 km/h tasakaasu n. 72 dB / 93 dB
80 km/h 'veto päällä' n. 74 dB / 95 dB
90 km/h tasakaasu n. 76 dB / 94 dB
90 km/h 'veto päällä' n. 77 dB / 97 dB
100 km/h tasakaasu n. 77 dB / 96 dB
100 km/h 'veto päällä' n. 79 dB / 98 dB

Auton takaa n. 2 m:n päästä mitattuna tyhjäkäynnillä 68 dB / 88 dB


Eli Magnaflow:n pönttöihin verrattuna 80 km/h nopeudessa veto päällä eroa on 10-12 dB, 90 km/h nopeudessa 10-11 dB ja 100 km/h nopeudessa 8 dB

Varsinkin, kun muistetaan, että yleisesti 6 dB:n muutos koetaan äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumisena/puolittumisena. Nyt alkaa jo rengasäänetkin kuulua sisälle maantienopeuksissa. Aina jotain harmia... No, nuo rengasäänet saadaan kuriin Dynamatilla.

Muttamutta... tuolla takakontin resonoinnilla ei sitten olekaan niin suuri merkitys, kuin olen luullut.

Vihdoinkin on autossa sellainen äänimaailma, kuin olen hiljaa mielessäni kuvitellut. Sivistynyt urheiluauto tulee ensimmäisenä mieleen luonnehdinnaksi äänien osalta (ei nyt puututa siihen suorituskykyyn). Normaalissa ajossa ei ole häiritsevää kuminaa, vaan matala ja vaimea V8:n höpöttely. Sitten, kun koneelle annetaan happea 'maksimit', niin kuuluu mukavan vaimea murina. Resonanssin pystyy vielä juuri ja juuri kuulemaan, kun oikein hakee, mutta se ei enää häiritse. Ja isona plussana minun mielestäni ainakin sata kertaa paremman näköiset putkenpäät (eivät ole orggispäät, mutta 'C5-tyyli' sopii noihin):





Täytyy myöntää, että 3000 rpm:n tuolla puolen Magnaflow:n pöntöt antoivat hyvät soundit, mutta minulle matka-ajon resonanssittomuus on huomattavan paljon tärkeämpää. Sanomattakin lienee selvää, että Magnaflow:n pöntöt ilmaantuvat myyntipalstalle lähiaikoina.

Tuossa kuvassa näkyy jollain tapaa toinen pönttö:



Ja Nettiauton ilmossa perä:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1991 perä.jpg
Views:	1116
Size:	24.3 KB
ID:	6622  
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams