View Single Post
  #992  
Old 02.04.2008, 22:53
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Mutta vielä on sitten värjättävä vanteiden kiillottamatta jääneet osat mustaksi, että look on viimeistelty 'oman maun mukkaan', kunhan kesärengaskausi alkaa maaliskuulla

Ja tänään huomasin, että maaliskuu tuli ja meni, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Tallilta vanteet kyytiin ja viemärin läheisyyteen. Huomautettakoon heti aluksi, että varsinaista tietotaitoa asiasta ei löydy laisinkaan, vaan "mä vedän tämän homman fiiliksellä".

Ensin pesin vanteet fairylla (rasvanpoisto) ja karkealla puhdistussienellä, joka vastaa karkeudeltaan aikalailla 'karhunkieltä'. Sitten maalarinpesuliuoksella (emäksinen liuos, jolla pohjustetaan pinta maalausta varten), vaikka purkin kyljessä ei mainita alumiinia tai ohjeistusta alumiinin käsittelyyn.

Tässä näkyy vierekkäin fairylla pesty ja fairylla + maalarinpesulla pesty vanne:



Siis tuo maalarinpesu vie tämän pohjakiillon:



Ja jättää mattapinnan:



Tässä vaiheessa mietin hetken aikaa, josko jättäisin vanteet tällaisiksi, keskiosat mattapintaisiksi, muistuttaen harjattua alumiinia. Mutta kun visio on mustista vanteista, niin päätös pitää. Vanteiden kuivattelua hetken aikaa ja sitten teippaamaan. Keskiosa on helppo nakki hoitaa parilla leveällä teippisuikaleella ja ylimääräiset mattopuukolla pois. Reunaosat ovat sitten enemmän aikaavieviä, mutta kyllä se siitä, kun tekee melko tiheään viiltoja teippiin ja taivuttelee lyhyet pätkät vanteen mukaisiksi:



Tuon jälkeen tottakai vielä toinen kierros ulkolaidalle, ettei ole kovalla työllä kiillotetussa reunassa musta pinnoite...

Siellä onkin pari pyörylää jo saanut ensimmäisen kerroksen maalia. Kaikista varoituksista huolimatta kokeilen maalata ihan kilikalipullolla. Jos lopputulos ei ole silmää hivelevä, on maali helppo poistaa verrattuna pulverikäsittelyyn... Ja tuleepahan ihan itse kokeiltua, kuinka hyvin/huonosti toi spraymaali pysyy alumiinin pinnassa.



Kaksi putelia kului neljän vanteen maalaukseen. Pari valumaa pääsi tulemaan, mutta onneksi maalikerrokset ovat ohuita ja maali itsessään kuivuu todella nopeasti. Sain hiottua valumat pois 1200 vesihiomapaperilla ja suihkautettua uutta maalia pintaan. Huomenissa pitäisi käydä tarkastamassa lopputulos, jos vielä tarvitsee käydä hakemassa yksi purkki.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams