View Single Post
  #1025  
Old 19.04.2008, 17:43
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,315
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Eilen aamulla pulkka vilkautti Low Coolant -valoa. Lisäsin paisariin nestettä ja seurasin tilannetta silmä kovana muistellen viimekesän kansiremonttia ja vesipumpun vaihtoa... Myöhemmin pizzalla istuessa huomasin, että autohan tiputtelee alleen. Ei paljoa, mutta sopivasti auringonpaisteessa heijastui pienenpieni lätäkkö auton alla. Saattaisihan se olla ilmastoinnin kondenssivettäkin, kun oli reilut 10 C-astetta lämpimän puolella. Pikavilkaisu ei paljastanut mitään selkeää vuotokohtaa, mutta termarin juuressa imukansi oli hieman märkä. Päätin ihmetellä asiaa vasta tänään, kun olin tallille suuntaamassa muutenkin.

Tänään aamulla oli taas paisari tyhjä ja auton alla hieman jäähdytinnestettä, joten tallille setvimään vuotoa. Ensimmäisenä tuli mieleen Coolant Temp -anturi, jonka vaihdoin joskus loppusyksystä. Tulikohan kiinnittäessä laitettua teflonteippiä?

Tallilla sitten tutkailin termarin vierestä, edelleen märkää on. Mutta termarin kiinnityspultit ovat riittävän jämäkästi kiinni.



Aikani pohdiskelin ja kun imukannen pultti näytti niin kovin kostealta, päätin tarkistaa senkin. Ja tuo kuvassa näkyvä pultti olikin 'sormitiukkuudessa'. Kiristin tottakai pultin, mutta en viitsinyt purkaa termostaattia pois tieltä saadakseni sen kiristettyä ihan oikeaan momenttiin, koska imukansi on menossa vaihtoon ehkä jo kesällä.

Kurkistin vielä varmuudeksi Coolant Temp -anturia ja sieltäkin oli hieman kostean näköinen lohko. Saattaa toki olla vain tuosta löysän imukannen pultin alta tihkunutta nestettä, mutta silti (kuvaa olisi pitänyt kääntää 90 astetta vastapäivään, mutta unohtui):



Anturi irti ja teflonteippiä kierteisiin, takaisin paikalleen ja momenttiin. Oli alkuun hieman hämmentävää, kun ei kertakiristys ollutkaan vielä riittävä (se teippi siellä kierteiden välissä haeskelee hieman paikkaansa), vaan momentin joutui tarkistamaan monta kertaa ja aina se anturi kiertyi hieman lisää. Kunnes jollain n:nnellä kerralla alkoi pysymään paikallaan.

Tilannetta seurataan, auttoivatko nämä toimenpiteet nesteiden hukkumiseen.

Ja sitten pääsinkin varsinaiseen päivän korjailuun. Autoon on asennettu kaukosäätöinen keskuslukon ohjaus, mutta apukuskin puoleinen ovi ei suostu menemään kaukosäädön komentamana lukkoon kuin n. 60-prosenttisella varmuudella. Joten aina on tarkistettava, menikö se toinenkin ovi lukkoon Ovikytkimestä käytettynä lukitus toimii ihan ok, joten ilmeisesti kaukosäätimen ohjauspulssi on vain hieman liian hidas tai lukkomekanismi hieman liian kankea. Vain toiselle näistä on kohtuullisen helppo tehdä jotain parantaakseen tilannetta.

Joten oven kimppuun. Alareunasta verhoilun kiinnitysruuvit pois:



Ja tietysti takaluukun aukaisunapin yläpuolelta ruuvi pois:



Kuten myös ovenkahvan taustalta:



Ja vielä kyynärnojan kaksi ruuvia. Kaikki näkyvät ruuvit ovat poissa, tää oli helppo nakki, nythän ovipahvin pitäisi lähteä irti. Tai sit ei. Ei vaan lähde. No jo nyt on prkl. Puhelinkonsultaation perusteella löydän piiloruuvin lukkotangon alta:



Jopas alkoi lyyti kirjoittamaan Tai sit ei. Pahvi ei suostu vieläkään irtoamaan, jostain kädensijan tietämiltä tuntuu kinnaavan. Ovivalon taakse on jemmattu vielä yksi ruuvi:



Hiihaa! Nyt lähtee pahvi. Tai sit ei. Edelleen pistää hanttiin jostain kädensijan läheltä. Sähköikkunan katkaisijan alta löytyy vielä yksi ruuvi lisää:



Nyt pahvi lähtee vihdoinkin irti. Kun vaan älyää pistää lukkotangon lukitusasentoon, niin tangon saa nostettua helposti pois tieltä ovipahvin 'taakse'. Jos lukkotanko on 'auki' -asennossa, se ei mahdu tuosta kolosta:



Takaluukun aukaisunapin johdotus irti ja kädensijan tausta ovivaloineen tulee aukosta kivuttomasti, jolloin muita johdotuksia ei tarvitse irroittaa.

Heti ensimmäiseksi taivutan hieman lukkotankoa 'sisäänpäin', ettei lukkotangon muovisuojus (tai mikä se sitten lieneekään) ota ovipahviin kiinni ainakaan yhtä paljon kuin aiemmin.



Ja sitten ruiskuttelen vaseliinia lukkomekanismin näkyviin liikkuviin osiin, kuten myös muovisiin lukkotangon ohjureihin:



Sitten kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, kunhan on ensin hieman säädetty ikkunan ohjuritalloja hieman sisäänpäin (vettä tihkuu hieman sisään). Ja koska yläosan ikkunaa vasten tuleva tiiviste ei asetu oikealle paikalleen, puretaan pahvi uudestaan irti. Laitetaan uudestaan kasaan ja tällä kertaa pidetään (kiroilun kanssa) huoli siitä, että yläosakin istuu paikallaan.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams