View Single Post
  #1085  
Old 08.06.2008, 22:15
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
No niin. Kun tuli viime viikonloppuna vetäistyä kesän tavoiteaika vartille, ei tänä viikonloppuna sitten tarvinnut stripille lähteä. Joten otetaanpa sisustan purkua...

Penkit pois tieltä



Jaa. Tässä on late-C4:n etukaiuttimille "kotelo". Jösses...



Eipä jäädä sivuraiteelle, koska vielä ei asenneta etukaiuttimia, vaan poistetaan matot tieltä ja mitäs sieltä verhoilun alta paljastuukaan... Märkää näyttäisi olevan:



Joten lumppurätit hiiteen ja sitten ollaankin jo kuidun pinnassa. Jotain vihertävää (varmaankaan ei-niin-terveellistä?) pientä kasvustoa löytyy lumppurätin alta.



Se tietysti pyyhitään pois ja sitten aloitetaan lätkimään Dynamat Extreme äänieristysmattoa (tässä vaiheessa työkaluna on vain 22 mm hylsy, koska jollakulla retaleella on Rokan rullaustyökalu lainassa, eikä ole palauttanut... On nimittäin todella haastava urakka rullailla hylsyllä äänieristysmatto paikalleen )



Tällainen kasa lähti vettynyttä äänieristysmateriaalia (lattialla ollut suikale ja n. 10 cm:n matkalta myös 'seiniltä'



Kuskin puolella lumppurätit ovat -yllättävää kyllä- kuivia, joten poisto-operaatiota ei suoriteta, vaan rätit palaavat äänieristysmaton päälle.



Jalkatiloissa päätin tyytyä yhteen kerrokseen äänieristysmattoa, koska rengasmelu jää nykyisellä putkistolla pakoäänien alle. Mutta kaikki kumiseva kuitupinta saa hieman vaimennusta osakseen. Tällä pyritään tappamaan varsinkin kaikuva kumina.

Ja sitten sen varsinaisen ongelmapesän kimppuun. Siis takakontin vaimennukseen. Verhoilun poissaamiseksi on mm. näkösuojaverho saatava pois. Itse havaitsin parhaaksi konstiksi ottaa teräväkärkiset pihdit, joilla saa hyvän otteen sisäänpainuvasta päätyosasta. Näin vetämällä saadaan vedettyä kyseinen pää sisään, samalla toinen pääty saadaan puristettua kasaan:



Ai miksikö se verho aina vähän takkuilee?? Asentajalla käynyt pieni lipsahdus:



Sotku tottakai selvitetään ja tuotapikaa on verhoilu poissa tieltä:



Vielä lumppumatotkin, jonka jälkeen ollaan taas kuidussa kiinni:



Ja korostan vielä tässä vaiheessa oikeiden työkalujen tärkeyttä. Varsinkin seenelkun takahutlari on erittäin monimuotoinen, joka nostaa vaikeusastetta äänieristysmaton asennuksessa (kun käytössä on edelleen vain se hylsy...prkl!)



Tässä vaiheessa tallin omistaja pistäytyy katsomassa, miten homma etenee ja kirosanatulvasta päättelee nopeasti, että työvälineet eivät ole ihan 'ajan tasalla'. Kätköistä löytyykin jossain vaiheessa tapetointia käytettävä rulla, jolla alkaa urakka sujumaan:



Arvioin varovasti, että kahden päivän aikana olisin säästänyt tuollaisen kahdeksan tuntia, jos olisi ollut tämä rulla käytössä heti alusta asti No, turha sitä on enää tässä vaiheessa itkeä. Loppujen lopuksi vedän kaksi kerrosta Dynamat:ia sekä tavaratilan peräseinään että 'lattiaan'. Sivuseinämille ja tavarakoteloihin laitan vain yhden kerroksen:



Nokkelimmat pokkelimmat bongaavat muutakin asennettua, mutta siitä sitten myöhemmin lisää.

Lopputulos oli toivottu: Pakoäänet ja niiden aiheuttama resonanssi pienenivät huomattavasti. Toki pakoääniä edelleen tulee tietyillä kierrosluvuilla läpi, mutta kaikuefekti loistaa poissaolollaan. Jep, juuri se kumina, joka tuntuu kallonpohjassa asti. Dynamat:ia kului yhtä levyä lukuunottamatta yksi Bulk Pack, mutta tuo yksi levy löytää tiensä oviin, kunhan äänentoiston parannus etukaiuttimien osalta nytkähtää toteutusvaiheesensa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams