View Single Post
  #1087  
Old 09.06.2008, 00:00
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is online now
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Samalla vaivallahan sitä muokkaa vähän äänentoistoakin, kun on loosteri jo valmiiksi levällään. Onhan tuo ollut mielessä koko auton omistuksen ajan, kun edellisestä autosta pelastin subielementit ja -vahvistimen ennen vakuutusyhtiölle luovuttamista.

Alkuun ei ollut vielä ihan varmaa mm. subivahvistimen sijoituspaikka, mutta tämä on aina varmaa: Sikaflexiä saumoihin. Tässä late-C4-mallissa on takakaiuttimien koteloinnissa tehty jotain pieniä muutoksia, koska homma tuntui huomattavasti helpommalta kuin edellisessä '87:ssa.



Sitten tiivistetään myös kotelon 'suuaukko' ikkunatiivisteellä...



...sovitellaan kehikoita paikalleen ja havaitaan, että kiinnitykset ovan muuttuneet '87:sta sen verran, että vain yksi edellisistä rei'istä saadaan hyötykäyttöön. Aiemmat kiinnitysreiät tukin Sikaflexillä. Nurjalle puolelle teipinpala tukkimaan reiän, täyteen Sikaa ja teippi toiseenkin päähän, ettei sotketa paikkoja. Kehikoiden kiinnitys hyväksi havaitulla läpipulttausmenetelmällä lukkomuttereiden kanssa:



Sitten sullotaan vanua sisään, että kaiuttimen 'näkemä' kotelotilavuus kasvaa hieman (muistaakseni tämä seenelkun takakotelo on ihan inan verran nafti optimitilavuudesta näille JLAudion 8-tuumaisille?) ja koska sattuu olemaan kassillinen vanua Juotetaan johdotukset kiinni (lisätään myös elementille sen verran johtoa, ettei jää roikkumaan johdon varassa, jos tarvitsee ottaa elementti irti joskus tulevaisuudessa), ruuvataan kaiutinelementit paikalleen ja kiinnitetään elementtien suojaritilät.

Suurinpiirtein tähän asti pääsin eilisiltana äänieristyksen kanssa painimisen sivussa.

Tänään sitten vedettiin sähköt subbareiden vahvistimelle. C4:ssa on aika kehnosti läpivientipaikkoja ja en halunnut porailla summanmutikassa tulipeltiin reikää. Sitten välähti käyttää jo olemassaolevaa läpivientiä ovessa:



Tällä kerralla asensin samantien sulakkeen vahvistimen virransyötölle. Saman 30 A sulakkeen takana on myös itse soittimen virransyöttö.



Johdotukset (myös maadoitus- ja linjakaapelit vedin verhoilun alla kuskin jalkatilassa (ja tätä varten piti tottakai purkaa mm. kuskin penkki pois... Toki olisi ollut helpompaa vetää johdotukset samalla, kun äänieristystä laitoin, mutta silloin ei ollut vielä selvillä subivahvistimen paikka):



Reitti kulkee edelleen verhoilun alla kuskin selän takaa:



Pohdinnan jälkeen päätin asentaa vahvistimen kuskinpuoleisen tavarakotelon kanteen (ABS-yksikön yläpuolelle). Nämä nykyisen digivahvistimet kun ovat niin kompakteja kokonsa puolesta:



Harmittavasti kaksi vahvistimen kiinnitysruuvia jäivät näkyviin, mutta sen kanssa on vain elettävä. Koteloon piti toki tehdä hieman reikiä läpivientien takia, mutta sieltä ne kaikki kaapelit kulkevat sulassa sovussa:



Ja viimeiseksi piti vielä kotelon kanteenkin tehdä hieman avarretta, että kansi ei pitkässä juoksussa hiero kaapeleiden suojakuorta rikki (reunaan sai piilotettua vahvistimen toisen reunan kiinnitysruuvit):



Tuo on muuten ainut paikka, missä johdotukset jäivät väkisinkin näkyville (sentin-parin matkalle). Nyt 2-tiesarja eteen odottaa vielä koteloiden rakennusta ja inspiraatiota. Siihen ei kyllä mene kovin kauaa, kun nykyiset etukaiuttimet eivät ole 'ihan' subien suorituskyvyn tasalla...mutta auto on onneksi sen verran hiljaisempi, että matka-ajossa rokki kuuluu. Ja aikaa...no, sitä kului. Osaksi senkin takia, että mm. johdotuksia piti miettiä sitä mukaa, kuin homma eteni (subivahvistimelle löytyi paikka).
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams