View Single Post
  #1132  
Old 15.07.2008, 23:12
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,212
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
No niin. Auto toimii taas hyvin, joten ei kun paloiksi vaan... ja tästä ei varmasti hyvää seuraa, kun lähtee korjaamaan jotain, mikä ei ole rikki

Aiheena siis imukannen ja runnereiden vaihto isompireikäisiin versioihin (TPiS:n Big Mouth -imukansi ja AS&M:n large tube -runnerit). Aluksi suunnitelmissa oli hoitaa vaihto vasta syksyllä tai talvella, mutta kun dynorullilla kävi selväksi, että huussi käy jostain syystä täyskaasulla kovin rikkaalla, niin ilmansaannin lisääminen tuntui hyvältä idealta. Ensimmäinen siirto vähemmän rikkaan seoksen suuntaan oli vaihtaa K&N:N vapaavirtaussuodatin ja sen kanssa pääsin vartilla jo alle 14 sekunnin.

Okei. Touhuamisen aloitin sunnuntai-iltana valmistelevien toimenpiteiden merkeissä. Siis bensalinjan tyhjennys: molemmat bensapumppusulakkeet pois, (sieltä pelkääjän puolelta jalkatilasta se toinen..) auto käyntiin ja muutama starttausyritys, että bensa olisi poltettu mahdollisimman tarkkaan.

Sitten syylärin alavesiletkun alapuolelta tyhjennysproppu auki ja jäähdytysnesteet pois. 1991:ssä tyhjennysproppuun pääsee huomattavasti paremmin kiinni kuin 1987:ssa. Sitten akun miinusnapa irti ja purkuun. Haitariputki, liittimet ja putket irti läppärungosta, läppärunko irti. Laturin johdot pois tieltä, että saa suuttimien johtokourut hyvin sivummalle jne. jne., kunnes plenum lähtee irti.

Sitten uuden imukannen ja vanhan plenumin kimppuun pienimuotoisella porttaustouhuilla. En tiedä, miten porttaus tehdään oikeaoppisesti, mutta minä lähdin hommaan laittamalla tiivisteet kiinnityspulteilla paikalleen imukanteen ja piirsin tussilla tiivisteen 'sisäpuolelle' jäävän alueen sekä runnereiden että imukannen tiivisteillä. Sitten erilaisia hiontatyökaluja (Dremel, porakone + hiomarulla) hyödyntäen hioin mahdollisimman tarkkaan materiaalia pois, ettei itse imukansi muodostaisi pykälää tiivisteen lisäksi.

Tässä näkyy, kuinka paljon plenumin lähtoreiät suurenevat verrattuna tehtaan tekemiin aukkoihin (hioin aukot vielä n. 45 astetta viistoon sisäänpäin, että ilma kulkisi vieläkin helpommin):



Lisäksi plenumissa on välittömästi läppärungon jälkeen alapinnalla n. sentin korkuiset poikittaiset kohoumat, jotka saivat lähtöpassituksen alumiinitaivaaseen. Sivuseinämät tuntuivat aika ohuilta, joten sieltä en hionut kuin hyvin kevyesti:



Imukannen (TPiS:n BigMouth) puolella työstettävää oli vähemmän, mutta sellainen milli - pari lähti sekä runnereiden että kansien puolelta siitäkin huolimatta, että tässä pitäisi olla jo vakiona huomattavasti isommat kanavat kuin vakioimukannessa. Jossain vaiheessa sähköporakone lähti lomille ja jouduin tekemään hommia kahdella akkuporakoneella.

Maanantaina kävin ostamassa uuden sähköporakoneen ja lisää uusia kiinnityspultteja runnereihin sekä jatkoin vielä plenumin hiomista (alkuperäisissä runnereissa on alimmaiset kiinnityspultit, yhteensä 4 kpl, niin pitkiä, että eivät kiristä näitä isompia runnereita tarpeeksi eivätkä myöskään mahdu torx-kannoilla enää paikalleen, vaan pitää olla 8x25 pultit pienemmällä kuusiokolokannalla. Ajattelin sitten samantien korvata kaikki kiinnityspultit, että on kaikissa samanlainen kanta). Sitten imukansi ja plenum kainaloon, pesupaikalle, liuotinpesuainetta sisään ja firman lämminpainepesuri kouraan. Hetki vaikutusaikaa ja n. 100-asteista vettä + 200 barin paineella plenumiin ja imukannen kanaviin ja ei ollut alumiinihiukkasista enää tietoakaan

Sitten takaisin tallille ja tästä lähdin liikkeelle:



Purkaminen sujui melko suoraviivaisesti, mitä nyt yksi runnereiden kiinnityspultti alkoi kiukkuamaan. Aikani irroittamista yritettyäni (koetin turhaan saada enemmän tilaa mm. venakopan poisottamisella, sitten oli vielä keinuvipu tiellä, että pultin kantaan olisi päässyt ihan suoraan kiinni) päätin, että tässä vaiheessa se pultti lähtee sitten toisella konstilla

Tulos: Yorcci 1 - vittuilevat kiinnityspultit 0



Eniten päänraapimista aiheutti jakajan irroittaminen. Koska imukansi menee vaihtoon, kuinka pistän jakajan varmasti kohdalleen uudessa imukannessa? Tottakai dampperista pyöritetään merkki nollakohtaan ja varmistetaan, että pyörijä on ykköspytyn kohdalla.

Pienen puhelinkonsultoinnin jälkeen merkkasin jakajan runkoon kohdan, joka on 90 asteen kulmassa auton menosuuntaan nähden. Sitten merkkasin vielä pyörijään sekä jakajaan pyörijän asennon, kun jakaja on paikallaan



Nostin jakajan varovasti ylös ja merkkasin vielä kohdan, johon pyörijä kääntyi. Nyt pitäisi olla selvä peli pistää pyörijä tähän toisen merkin kohdalle, jakajan rungosta merkki suoraan sivulle ja siitä jakajaa alas painettaessa pyörijän pitäisi kääntyä ensimmäiseen merkkiin.

Nyt oliskin sitten enää oikeastaan imukansi ylös, lohkon ja kansien kiinnityspintojen huolellinen puhdistus Brake Cleanerilla ja uutta imukantta sovittelemaan. Imukannen irroituksessa tallilla olevan kumivasaran massa ei riittänyt ja tilaa ei ollut kunnon heijarille. Kaivelin sitten hieman järeämmän moskan, pistin kumivasaran imukanteen kiinni ja hivautin pari kertaa moskalla kumivasaraan. Jopas liikahti imukansikin. Imukannen sylinterinkansien puoleisiin tiivisteisiin pistin hieman RTV-silikonia ja puristin vähän aikaa tiivisteitä paikalleen. Muutamassa minuutissa tiivisteet tarttuivat sen verran, että hommaa pääsi jatkamaan:



Kuten kuvasta näkyy, kannetkin kaipaisivat pientä porttausta, mutta tiivisteiden sisäpuolelle ei jää niin paljoa materiaalia, että viitsisin ottaa kannet ylös tässä vaiheessa. Siinä vaiheessa vaihtaa sitten samantien vähän virimmät kannet mieluummin, kuin alkaa näin kehnoilla työkaluilla työstämään. Ja näistä kansista ei huimia hevosvoimamääriä saada edes porttaamalla.

Imukansi istui paikalleen helponlaisesti ja kiinnityspultitkin (kierteet puhdistettuina ja ARP:n Thread Sealeria laitettuna) löysivät tiensä paikalleen ilman sen kummempia hankaluuksia. Ihmetystä aiheutti tehtaan manuskassa mainittu parin kiinnityspultin n. 15 Nm kovempi momentti, mutta koska näin oli parissakin kohdassa mainittu, päätin seurata manuaalin ohjetta. Lisäksi kaikki anturit ja vesiletkujen kiinnikkeet oli kaapaistava vanhasta imukannesta. Vesikierron tulppa oli tähän TPiS:n kanteen vedetty niin tiukkaan, ettei pultti auennut, ennenkuin imukansi oli autossa paikallaan kiinni. Mutta lähtipä.

Näistä imukannen pulttien pituuksista on ollut enemmän ja vähemmän keskustelua ja tässä minun yksilössäni on pidemmät pultit etu- ja takareunassa:



Toisesta kulmasta, jossa näkyy paremmin, että päätypultit ovat selvästi muita pidemmät:



No, takaisin aiheeseen. Nostin vielä jakajan paikalleen, mutta se ei oikein mennyt 'heittämällä' paikalleen, joten jätin homman hautumaan ja päätin käväistä välillä kotosalla ummistamassa silmäni (klo viiletti tässä vaiheessa n. 03:30) Tänään hiippailin takaisin tallille ja vähän aikaa jakajaa nosteltuani se yht'äkkiä loksahtikin entisiin merkkeihinsä. So far so good...

Sitten vaan sovittelemaan runnereita paikalleen ja vaikka olinkin tehnyt pikaisen koesovituksen ilman tiivisteitä, jäi sillä kerralla sisäpuoliset kiinnitysruuvit testaamatta (koska nämä kaksi pulttia ovat 40 mm pitkiä, muihin kiinnityksiin riittää 25 mm pitkät, joita olin jo ostanut). Ja tottakai toinen näistä rei'istä oli useamman millin pielessä. Koska imukansi on jo paikallaan, tulee hommasta hieman haasteellisempi. Ei nimittäin ihan mikä tahansa työkalu mahdu työstämään, kun venakopatkin ovat tiellä. Ensin suurennan imukannessa olevan läpiviennin (tämän reiän kierteet ovat runnerissa) 10 mm:n poranterällä hieman isommaksi. Ei riitä.



Sitten Dremel kouraan ja pienellä hiontarullalla runnereiden puolelta tekemään reikää vähän soikeaksi. Aikaa menee, kun välillä pitää kokeilla, että 'jokohan se nyt olisi riittävä?'. Loppujen lopuksi saan tiukan sovitteen ja pulttikin menee paikalleen. (Tässä vaiheessa oli helevatan hyvä, että uusin kaikki runnereiden kiinnityspultit pienempikantaisiin kuusiokolopultteihin) Tuohon ei olisi vakiopultti mennyt:



Runnereita joutui vielä toiselta puolelta irroittelemaan, että bensapukit menivät paikalleen, kun oli taas enemmän intoa kuin älyä. Suuttimien virtajohtojen kourut ja PCV-putket vaativat aika reilua väkivaltaa, että suostuivat asettumaan paikalleen, mutta kyllä ne sitten istuivat ihan siististi. Isommat runnerit tuovat vaan ahtautta venttiilikoppien suhteen.

Loppuhomma olikin sitten pääasiassa kasailua, paria kiinnikettä joutui modaamaan aika rankasti, että kiinnittyivät tähän TPiS:n imukanteen, mutta pientä verenpaineen nousua ja kiroilua kummempaa dramatiikkaa ei enää liittynyt. Vielä nestettä jäähdytysjärjestelmään ja illansuussa kaikki olikin periaatteessa valmista käynnistykseen:



Käynnistystä en vielä yrittänyt, koska RTV-silikoni imukannessa on laitettu n. 03:00 ja se saa kuivua kaikessa rauhassa vähintään yhden vuorokauden ennen käynnistystä ja sytytyksen säätöä. Huomenillalla sitten ehkä saadaan testisavut.

Huomionarvoista tässä urakassa oli, että manuaalista katsoin vain sytytysjärjestyksen ja imukannen pulttien kiristysmomentin sekä -järjestyksen (nojoo, tietysti muidenkin kiinnityspulttien kiristysmomentit). Vähitellen sitä vaan ilmeisesti oppii...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Kuva025.jpg
Views:	1398
Size:	19.7 KB
ID:	7206  Click image for larger version

Name:	Kuva026.jpg
Views:	1455
Size:	20.3 KB
ID:	7207  Click image for larger version

Name:	Kuva031.jpg
Views:	1319
Size:	15.1 KB
ID:	7208  Click image for larger version

Name:	Kuva036.jpg
Views:	1317
Size:	16.5 KB
ID:	7209  Click image for larger version

Name:	Kuva038.jpg
Views:	1328
Size:	10.2 KB
ID:	7210  
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams