View Single Post
  #1134  
Old 17.07.2008, 01:59
Yorcci's Avatar
Yorcci Yorcci is offline
Orange is the new Black
 
Join Date: May 2006
Location: Lässykkälandia
Posts: 12,200
Yorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkääYorcci tulee olemaan kuuluisa ennen pitkää
Kiitokset Pappatunturille kehuista!

Tänään oli ohjelmassa jo aiemmin diagnosoitu vika apukuskin puoleisessa sähköikkunassa. Manuaalin vianhakutaulukon perusteella vian perimmäinen syy oli ikkunan moottorissa, joten vaihtoon. Eihän se nyt varmaan paha homma ole... Niin, eihän se ihan ylivoimainen ole, mutta kun ikkuna sattui jäämään yläasentoon. Auton käytön kannalta tämä on tietysti paras vaihtoehto, koska ovat saa lukkoon ja ikkunan ollessa ylhäällä pitkäkyntiset eivät kiinnostu ihan niin herkästi.

No, ovipahvin purkaminen on jo tuttua kauraa keskuslukon herkistelystä http://finnshark.com/forum/showpost....postcount=1025, joten pahvi pois tieltä, sisäpellin kiinnitysruuvit pois ja oven lukkomekanismi kolmella torx-ruuvilla irti, sitten on vielä lukkomekanismista kolme tankoa irroitettava. Yksi tangoista on todella kärsivällisyyttä vaativa, mutta kyllä se pelti sieltä lähtee sitten vähän eteenpäin liu'uttamalla ja takaisin...



Pelti on poissa tieltä, vielä ikkuna ja nostomekanismi jäljellä.



Ikkunan kiinnityspultteihin pääsee onneksi aika hyvin kiinni lukuunottamatta etuosan stopparia. Ei edes pienellä räikällä ja hylsyllä pääse kuusiokoloa irroittamaan, joten pienet lukkopihdit ja hylsysarjan kuusiokolo hoitavat homman:



...jonka jälkeen ikkunan nostomekanismin voi irroittaa ylä- ja alareunastaan. Ikkunan pujottelu pois kiinnikkeistään ja ikkunamekanismin irroitus ovat astetta vaativammat operaatiot, koska mekanismi on jämähtänyt yläasentoonsa, mutta rauhallisella pohdinnalla ja lehmän hermoilla homma onnistuu (huoltomanuaalista en löytänyt mitään hyvää apua ikkuna ylhäällä - tilanteeseen).



Sitten nostomekanismin kanssa on tietysti vielä hieman taistelua, mutta saan koko härdellin pihalle ja pääsen tutkailemaan uuden moottorin vaihto-ohjeistusta.

Moottori on kiinni niitattuna, joten porakonetta sekä Dremeliä kouraan ja niitit pois. Kaksi kolmesta onnistuu helpohkosti, mutta kolmas on yhden tangon takana ja vaatii aika paljon nylppäystä, että kanta suostuu antautumaan. Tämänkin jälkeen on vielä jäljelle jäänyttä pätkää lyhennettävä, että jämä suostuu poistumaan paikaltaan. Tässä vaiheessa tulee taas mieleen, että minkä ihmeen takia kaikki pitää itse kokeilla korjata



Kuvassa näkyy imurin suulakkeen vieressä kyseinen ongelmareikä. Tuohon ei tietysti leveäkantainen korvausruuvi mene, vaan reikää on suurennettava porakoneella ja mieluiten ovaalin muotoiseksi. Ja taas ahkeruus se kovan onnenkin voittaa ja pultti on paikallaan:



Tuosta ruuvin kannasta on huono pitää kiinni moottoria kiinnitettäessä, mutta pussissa onkin mielenkiintoisia muttereita. Muttereissa on kiinteänä lukkoprikan kaltaiset prikat, jotka lukittuvat alustaan, mutta kuitenkin päästävät mutterit pyörimään kiristyksen aikana. Vähän huonosti selitetty, mutta meikäläiselle ihan uusi tuttavuus.

Tämän jälkeen moottoriin piuha kiinni ja pikatesti toiminnasta, kaikki ok. Moottori ja nostomekanismi takaisin oven sisäpuolelle:



Tässä vaiheessa tulee mieleen, että ovenhan voisi putsata myös sisäpuolelta.



Ja syynä puhdistukseen ei ole Pappatunturin iänaikaiset hokemat konehuoneen ja muiden kilkkeiden puhtaudesta, vaan se käytännön seikka, että puhtaaseen pintaan vaimennusmatto tarttuu parhaimmalla tavalla. Dynamat-suikaleita ylä- sekä alaosaan ovea ulkopinnan sisäpuolelle, koska ovipahvin alle laitettuna voisi tulla ongelmia ovipahvin takaisin mahduttamisessa. Auto on ollut muun vaimennuksen jälkeen matka-ajossa pääosin sen verran hiljainen, että rengasäänet ovat nousseet esiin.



Ikkuna paikalleen, nostetaan ylös ja tarkistetaan istuvuus tiivisteisiin, ennenkuin kiristetään kaikki mahdolliset ruuvit:



Pientä hienosäätöä ikkunan asentoon, lukkomekanismin tankojen kanssa taistelua, sisäpellin kiinnitysruuvien huolellinen kiristys ja ovipahvi paikalleen. Olipahan urakkaa kerrakseen, mutta ikkuna nousee ja laskee taas.

Tietysti tässä vaiheessa on selvää, että myös kuskin puolelle on laitettava vaimennusta. Purkamaan vaan, samalla selviää itseäni ihmetyttänyt johto avauskahvan takana:



Haa! Asentaja on laittanut ovivalon johdotukset kulkemaan ihan väärää reittiä. Oikea reitti johdotukselle menee irrallaan olevan kappaleen yläosassa, jonne siirränkin johdotuksen kulkemaan. Sisäpellin irroitus menee ihan vastaavalla tavalla kuin toisellakin puolella ja sitten Dynamat-siivut taas oven ulkopinnan sisäpuolelle:



Tälläkin puolella sisäpellin kiinnitysruuvien huolellinen kiristys, ovipahvi paikalleen ja pari koesulkemista. Vetää suuta hieman messingille, kun kaikki pienetkin rämähdykset ovat kadonneet! Ajossa sitten selviää, kuinka paljon vaimennus paranee.

Hommassa meni kaikkine miettimisineen niin myöhään, että auton käynnistys siirtyi aamuun. Saapahan silikoni kuivua reilut pari vuorokautta kaikessa rauhassa.
__________________
6-speed Auto 2008 Atomic Orange Corvette Coupé
582 Nm @ 4500 rpm
448 hp @ 5950 rpm

Heaven wouldn't be so high I know
if the times gone by hadn't been so low
The best laid plans come apart at the seams
and shatter all my dreams