View Single Post
  #1385  
Old 23.08.2008, 15:14
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,182
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
No, kait tässä on alettava pitää pöytäkirjaa säätämisestä. Eipähän kaikkien tartte opetella samoja asioita alusta. Voi toki olla, ettei tästä ole juurikaan hyötyä kenellekään, kun en jaksa ihan kaikkia asioita taivuttaa rautalangasta, mutta tätä varten HP Tunerssissa on ihan hyviä ohjeita ja oma palstakin löytyy.

Oli miten oli, alempana näitä vinkkejä. Saa kommentoida.

Eli mun tapauksessa homma lähti siitä, että piti kalastella jostain sopiva "base tune" josta lähteä eteenpäin. Miedosti viritetyissä vapareissa paras base tune on se joka on autossa ihan vakiona. Mutta ahdetut on vähän eri asia, varsinkin jos on kyseessä ns. 2 bar tune, kuten mulla. Eli valmista karttaa ei voi kopsata vakion auton, tai edes ns. 1 bar anturilla olevan ahdetun auton kartasta, vaan pitää tavalla tai toisella saada aikaan 2 bar tune. Jotkut tekee tällaisen käsin, musta ei siihen ollut, joten ei auttanut kuin kalastella Internetistä. Onneksi tärppäsi.

2 barin base tunessa on olennaista myös se, että muut perusparametrit kuin kartta on suunnilleen kohdallaan. Mulla kävi säkä, sillä saamani tune oli samoilla suuttimilla kuin mullakin ja samanlaisella boost-referenced -bensasysteemillä.

Homma alkaa mekaanisesti siitä, että otetaan imusarja veks ja vaihdetaan MAPpi 2 baarin versioksi. Sitten siirrytään softapuolelle, ja kopsataan auton nykyiset asetukset PCM:stä eli auton omasta tietsikasta HP tuners -softaan. Toimenpide on hyvin yksinkertainen, OBD-piuha paikalleen ja valitaan HPT:sta (käytän tästä lähin tätä lyhennettä softasta) lukutoiminto. Talletetaan tämä vaikka 1-bar -nimellä. Seuraavaksi kopsataan netistä tms. saadusta 2 bar tunesta asetukset tuohon alkuperäiseen 1-bar tuneen ja talletetaan tämä sitten taas omalla nimellään. Missään nimessä ei saa netistä saatua tunea kirjoittaa suoraan omaan autoon, koska osa parametreistä on autolle yksilöllisiä. Lienee jotain varkaudenestojuttuja tms. Eli olennaiset parametrit kopsataan omaan tuneen. Parametrit on helppo kopsata "compare" -toiminnolla. Tietysti kannattaa vähän miettiä että mitä parametreja kopsaa, eli järjenkäyttö on sallittua, toki osa parametreista on ihan varmasti sellaista hepreaa että ei auta kuin kopsata "sokkona". Toki, parametreja on helppo palauttaa vertaamalla uutta tunea vanhaan varakopsuun.

Kun parametrit on saatu kopsattua, on aika valita OS:n eli Veten tietsikan eli PCM:n käyttöjärjestelmän vaihto. Tätä varten ei tarvitse olla vielä yhteyttä autoon, muutos tehdään ensin läppärillä.

Seuraavaksi on aika siirtää softa itse autoon. OBD-piuha kiinni ja eikun "write entire" käyttöön. Homma kestää parisen minuuttia. Ei kannata räplätä sähköikkunoita tai mitään muutakaan, koska jos homma keskeytyy niin tarttee uuden PCM:n.

Edellämainitut toimenpiteet tehdään HPT:n ns. PCM Editorilla. Seuraavaksi siirrytään PCM Scannerin käyttöön. Tämä on työkalu jolla voidaan logata eli kerätä erilaisia parametreja mielin määrin. Skannerin peruskonfiguraatiota pitää hieman muuttaa kun 2 bar tune on käytössä. Muistaakseni MAFfi poistettiin kokonaan ja MAPpianturin tyyppi vaihdettiin 1 barista 2 baariin.

No, onkos kaikki nyt valmista? No ei ole ei. Skannerissa on nimittäin erilaisia käppyröitä ja mittareita ja histogrammeja, ja nämä pitää tarkistaa että niissä on oikeat maksimiarvot mm. imusarjan paineelle. Eli kun 1 barin anturilla maksimiarvo oli 1 bar niin nyt pitää sitten muuttaa skaala vastaamaan 2 barin anturia. Eli 105 KPa muutetaan 210 KPa:ksi.



Sitten pitää vielä eräs hyvin olennainen anturi määritellä, eli se kuuluisa AFR-anturi. Mulla on Vetessä nyt loogisesti kahdenlaisia antureita, kapeakaistalambda-anturi sekä laajakaistalambda-anturi. Veten tietsikka tarvitsee kapeakaista-anturin normaalia toimintaansa varten, ja mä taas tarvitsen laajakaista-anturin säätöä varten. Tai no, mitä säätö sitten tarkoittaakaan, Veten tietsikka nimittäin säätää itsekin seossuhdetta jatkuvasti reaaliaikaisesti, mutta siitä lisää vähän myöhemmin.

AFR-anturi pitää siis määritellä HPT:hen ja siellä tietysti Skanneriin. Mulla ön köyhän miehen versio HPT:sta, joten joudun vähän kikkailemaan että saan AFR:n konfiguroitua Skanneriin, mutta se kyllä onnistuu kun näkee vähän vaivaa. Parametrit joita seurataan - ja joita voi olla varmaan satoja muttei samaan aikaan - ovat nimeltään PIDejä. Peruskonfiguraatiossa PIDejä on ehkä 15 kappaletta, ja kun tuossa aiemmin mainitsin että MAFfi poistettiin Skannerista, tarkoittaa se sitä, että MAF PID poistettiin. Ja jotta mun AFR näkyisi, mun pitää tehdä uusi "Custom PID for AFR". Tämän lisäksi toinen tärkeä PID eli parametri jota seurataan on "AFR error PID". Tästä lisää hieman myöhemmin.

Tässä alla kuvassa mun Skannerin peruskonfiguraatio, jossa näkyy noita PIDejä, kuten mun väsäämä "Pekan-AFR"



Mulla on käytössä Innovaten laajakaistalambda. Tehdasasetuksena siinä on mielestäni turhan laaja AFR-alue, joten muutin anturin minimiarvoksi 10 ja maksimiarvoksi 20. Olikohan se niin, että nolla volttia on 10 AFR ja 5 volttia on 20 AFR. No oli miten oli, myös Skanneriin pitää määritellä nämä samat minimi- ja maksimiarvot. Ja tämä tehdään muodostettaessa tuota "Custom PID for AFR":ää.

Innovaten anturille tulee myös oma softansa, ja on ensiarvoisen tärkeätä verrata Innovaten oman softan näyttämää AFR:aa siihen mitä näkyy HPT:n Skannerin näytössä. Nimittäin jos nää ei ole samat, niin sitten on konfiguraatiossa jotain pielessä ja tuloksena on helposti sulaa alumiinia...

AFR:n ja AFR virheprosentin minimi ja maksimiarvot on syytä tarkistaa kaikista käppyröistä, (softa)mittareista ja histogrammeista että ne ovat mitä pitääkin.

Tässä vaiheessa kaikki alkaa olemaan valmista starttia varten. Virta päälle ja Skannerista "connect" ja "start scanning". Ja eikun auto käyntiin. Silmä Innovaten AFR-anturin oman softan näyttöön. Ja tietysti normaaleja asioita kuten öljynpainetta on syytä seurata. Kierrokset johonkin 1700 kiekan paikkeille, auto kun ei välttämättä käy tyhjäkäyntiä. Mulla auto kävi aika rikkaalla tässä vaiheessa, siis hyvä lähtökohta.

Samalla kun auto käy vähän tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla on syytä tsekata bensanpaine. Mulla se oli imusarjan alipaineen takia laskenut "normaalista" 59 PSI:stä tyhjäkäynnillä jonnekin 55 PSI paikkeille. Hyvä niin, koska alipaineella bensanpaineitten pitäisi nimenomaan laskea. Ja tietysti ahtopaineilla nousta...

Tarkistettavia asioita moottorin käydessä:

- kylmän moottorin tyhjäkäynti-AFR (eli ennenkuin moottori on riittävän lämmin ns. closed looppin*)
- lämpimän moottorin tyhjäkäynti-AFR (eli kun moottori on closed loopissa)

Voi olla, kuten mainitsin, että moottori ei kylmänä käy tyhjäkäyntiä joten ei kannata huolestua vaikka ei saakaan talteen kylmän moottorin tyhjäkäynti-AFR:aa. Mutta tällaiset pienet asiat on hyvä saada kuntoon alkuvaiheessa.

(osa 1, jatkoa seuraa pian)
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***