View Single Post
  #1388  
Old 23.08.2008, 16:08
Pekka Berkeles's Avatar
Pekka Berkeles Pekka Berkeles is offline
Kauhavan ruma vallesmanni
 
Join Date: Apr 2006
Location: Kauhava, Etelä-Pohojammaa
Posts: 7,182
Pekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura aboutPekka Berkeles has a spectacular aura about
Jatketaan.

Veten bensakarttalogiikassa on käsittääkseni kolme olennaista asiaa.
1. Peruskartta eli VE-taulu
2. Reaaliaikainen korjauskerroin(taulukko), ns. STFT
3. Pitkäaikainen korjauskerroin(taulukko), ns. LTFT
Peruskartta on staattinen, eli se on mikä se on. Kun taas 2. ja 3. ovat dynaamisia. En ole perehtynyt siihen, miten nämä kolme asíaa toimivat keskenään normaalikäytössä, vaan olen keskittynyt siihen, miten näillä säädetään moottoria.

Logiikkana on se, että peruskartta pitää saada kohdalleen. No miten sen saa kohdalleen? Veten tietsikka on tässä suhteessa varsin kehittynyt, eli homma toimii näin:
- Moottorin ollessa riittävän lämmin, menee tietsikka ns. closed looppiin, jossa reaaliaikaisesti seurataan miten rikkaalla tai laihalla moottori käy. Pintakaasulla seossuhde pitäisi olla n. 14.7.

- Skanneri tallentaa jatkuvasti miten paljon Veten tietokone joutuu vähentämään tai lisäämään peruskartasta bensan määrää, jotta AFR asettuu 14.7 kohtaan

- Veten tietsikka siis säätää reaaliaikaisesti bensan määrää ja jos peruskartta eli VE-taulu on juuri kohdallaan, ei säätöä tarvitse tehdä, ja tällöin 2. eli toiselta nimeltään STFT on nolla kaikilla kierroksilla ja alipaineilla
Yritän sanoa saman asian toisilla sanoilla. Mulla peruskartta eli VE-taulu on nyt liian rikkaalla melkein kaikilla kierroksilla. Tietokone seuraa jatkuvasti seosta ja vähentää nyt luokkaa 20-30%:lla peruskartassa olevia arvoja jotta moottori kävisi oikealla seossuhteella. Tapa miten peruskarttaa vähännetään on tuo aiemmin mainittu reaaliaikainen korjauskerroin eli 2. eli STFT.

Teoriassa vähentämällä reaaliaikaisen korjauskertoimen verran peruskartan arvoja, päästään siihen tilanteeseen, että tietsikan ei tarvitse enää vähentää peruskartasta bensaa. Juuri tästä syystä mä tallennan histogrammissa AFR virheprosentin. Tällä tavalla voin muokata peruskarttaa suoraan prosentuaalisesti parilla hiiren klikkauksella.

Kun peruskarttaa on muokattu sen mukaan millaista "virhettä" reaaliaikalogi on näyttänyt, pitää uusi kartta siirtää takaisin autoon. Ja sitten mennään taas tekemään lokeja. Ja tätä toistetaan kunnes virheprosentti on alle 5 ja mielummin niin, että peruskartta jää hieman rikkaalle eli että tietsikka joutuu hieman vähentämään bensan määrää.

No mikäs tuo 3. eli LTFT sitten on? No se on parametri joka vaikuttaa myös tietsikkaan, eli jos reaaliaikainen korjauskerroin on riittävän kauan aktiivisena, niin tietsikka ottaa tämän arvon pysyväksi eli se siirtyy ns. Long Term Fuel Trimmiksi. Tämä on olennaista auton tietsikan normaalitoiminnolle. Eli toisin sanoen, jos peruskartta on hieman pielessä, riittävän pitkän ajan kuluttua reaaliaikavirhe siirtyy LTFT:ksi ja tämä kerroin/taulukko astuu voimaan. Joka johtaa siihen, että reaaliaikavirhe poistuu. Paitsi jos jotain muuttuu moottorissa.

Summa summarum: tietokone korjaa peruskarttaa (1.) ensin reaaliaikakertoimella (2.) ja sitten reaaliaikakerroin muuttuu pysyväksi kertoimeksi (3.) jolloin periaatteessa reaaliaikakerroin menee nollaan, mutta silti varmuuden vuoksi reaaliaikaseurantaa tehdään jatkuvasti.

Tällä hetkellä mun tavoitteena on saada peruskartta kuntoon niin, että reaaliaikakerrointaulukko ja pysyvä kerrointaulukko on lähes nollilla. Ja jotta tuon pysyvän kertoimen/taulukon saa "lopulliseksi", pitää autolla ajaa aika pitkään, eli reilut 150 kilsaa tms. Muuten lopullinen osakaasusäätö ei ole kohdallaan.

Itse tietojen keräys, tai loggaaminen, alkaa sillä että nuo aiemmin mainitsemani korjauskertoimet (2. STFT ja 3. LTFT) nollataan Skannerin avulla. Sitten vain ajelemaan. Tavoitteena on ajaa rauhallisesti ja yrittää kerätä histogrammiin mahdollisimman paljon erilaisia arvoja, eli eri kierroksilla ja alipaineilla. Aluksi on syytä pysyä kokonaan pois ahtopaineitten puolelta. Eli perusajo ensin kuntoon.

Tässä esimerkki 2.:sta eli STFT:stä:


Tässä esimerkki AFR virheprosentista:


Kysymys tietysti herää, että miksi noi ei ole samat. No, se on kait LTFT:n ansiota, eli kokonaisuus koostuu kolmesta asiasta, jotka tuolla alussa on jo listattu. Lisäksi näissä on vielä mahdollisuus valita keskiarvo tai viimeisin arvo ja niin edelleen.
__________________
***

GM LS-moottorien ahdinasennukset, vapariviritykset, säädöt sekä dynomittaukset

Myös vianetsinnät sekä huollot C5/C6 Corveteille

Soita 0400 358 238

www.autokorjaamovirta.fi

***