No niin, taas pakoputkivirityksiä... Orggispöntöissähän on toimiva resonoinnin tappo, mutta usvaa ja pakosauhua tulee vain toisesta ulostulosta (toinen on 'toimettomana' tyhmännäköinen).
Aiempi omistaja oli puuttunut tähän tekemällä muutaman pienen reiän tuohon sisempään ulostuloon, millä olikin saatu vähän savua molemmista ulostuloista, mutta nuo pikkureiät aiheuttivat ilkeän tsupsuttavan äänen, jonka seurauksena rautakanki löysi tiensä vaimentajaan... (tästä tapauksesta on enemmän tarinaa aiemmin, täällä:
http://finnshark.com/forum/showpost....&postcount=969 )
Quote:
Originally Posted by Yorcci
Ja tuota pikaa on avarrettu ulostulot siihen malliin, että ei enää kuulu säksätyksiä. Kuskin puoli:
ja vänkärin puoli:
Ja mikä oli lopputulos? Pakoäänet voimistuivat hieman ja tottakai myös vanha kamu resonanssi nosti hieman - jos ei päätään, niin ainakin kulmakarvojaan. Ei niin paljoa, että häiritsisi, mutta kun korvat ovat niiiiin herkät tuolle kuminalle, niin sen huomaa. Mutta kunhan Dynamat saapuu, niin sekin vähäinen kumina on muisto vain.
|
Ja Dynamatilla ei sittenkään saanut tuota resonanssikuminaa kunnolla kuriin, vaikka se toki vaimeni. Mutta kun resonanssivapaa matka-ajo on niin pirun paljon mukavampaa, niin asiallehan on tehtävä jotain. Ratkaisu on ollut olemassa jo pitkän aikaa ajatustasolla, toteuttaja (hitsaaja) on vaan puuttunut.
Ja tänään käytiin toimeen. Ensin sisemmistä ulostuloista putkien päät irti:
Ja sitten tehtiin peltilevystä sopiva metallilätkä tukkeeksi ja MIG:llä kiinni:
Ja tässä vaiheessa oltiinkin sitten palattu vaimentajien perusolemukseen: toimiva resonoinnin tappo, mutta usvaa ja pakosauhua tulee vain toisesta ulostulosta (toinen on 'toimettomana' tyhmännäköinen). Mutta nyt ei tehdä ihan samalla kaavalla kuin auton aiempi omistaja, vaan kokeillaan rohkeasti uutta. Hitsauspaikan tallista löytyi sopivahkoa jäännösmetalliputkea neliöprofiililla (ei sillä profiililla väliä, se jää piiloon) ja siitä tehtiin yhdysputki ulostulojen välille:
Ja tällä ratkaisulla pitäisi saada win-win -situation: ei resonanssia, mutta sauhua pitäisi tulla esim. kostealla säällä molemmista ulostuloista. Ja yhdysputkikin jää mukavasti piiloon, jos sitä ei älyä ihan tosissaan etsiä:
Ensimmäisten pikaisten 'savutestien' perusteella yhdysputki olisi saanut olla reilumman kokoinen, mutta pääasia on, että nyt autossa on helppo keskustella matka-ajossa ja yksin ajaessa pystyy nauttimaan paremmin musiikista. Kyllä auton sisälle vielä pakoäänet kuuluvat happea annettaessa. Resonanssikumina vaan poistui.
Moottoritiellä sattuikin hassu tapaus, kun olin ohittamassa hitaasti körötteleviä (tasakaasulla) ja yht'äkkiä kuului aivan omituinen ääni ja luulin, että nyt jotain hajosi/irtosi putkistosta tai jotain vastaavaa. Sitten älysin, että se olikin bassokitaran nuotti, joka oli aiemmin jäänyt pakoäänien alle. (Pakoäänien resonoinnin dominoinnista johtuen basso-osasto oli säädetty hieman korostuneeksi ja nyt hiljaisemmassa autossa korostui huomattavasti)