No niin, runnereiden kanssa painiskelun jälkeen leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!
Ratin pienennys on seuraava tuunaus. Ulkokehän halkaisija ratissa on 38 cm, mikä on kyllä ihan liikaa... Miksi se halkaisija sitten on ongelma? No, sen takia, että kun istuin on säädetty sopivalle korkeudelle, että tällainen persjalkainenkin näkee jotenkuten autosta ulos, niin ratti ottaa melkein reisiin kiinni ollessaan hyvässä asennossa.
Ja toinen ongelma on se, että ratin säädöistä on tele (etäisyyssäätö) jäänyt pois (ilmeisesti ei osattu vielä 90/91 tehdä airbagillistä rattia telen kanssa) ja ratti on 'sylissä', kun etäisyys polkimiin on mallattu passeliksi. Tämä yhdistettynä siihen, että ratin alareuna on melkein reisissä kiinni tuo sitten melkoisesti ahtautta ratin pyöritykseen varsinkin talvella, kun on paksumpaa takkia päällä.
Koska auto on '91 ja ratissa on airbag, vaihtoehdot ovat vähissä. Käytännössä
Raid taitaa olla ainut aftermarket-valmistaja airbag-rateille, mutta sieltä suunnasta ei löydy valmista sovitetta Corvetteen. Joten lähdetään taas kerran perse edellä puuhun ja tehdään itse. Erään sharkkilaisen avustuksella saatiin ebaysta yksi huonokuntoinen ratti hommattua, mutta toimitus venähtää ensi vuoden puolelle.
Koska hätä ja hoppu on, hommasin FinnVettestä koekappaleeksi yhden käytetyn huonokuntoisen '91:n ratin (ilman airbagia) ja ei muuta kuin tutkimaan, mistä isot ratit on tehty.
Ensin hieman revennyt nahkapäällystys pois helposti ratkomalla saumat auki, ei mitään ihmeellistä.
Seuraavaksi nahan alta paljastuu kohtuujämäkkä (solu?)kumi, joka lähtee pienen ihmettelyn jälkeen ihan vaan halkaisemalla puukolla (käsillä oli vain Leatherman, mutta silläkin homma hoituu)
Ratin puolien kohdalta kumi pitää halkaista myös 'sisäpuolelta', että pehmuste saadaan irti:
Jatketaan halkomista ja nylppäämistä, että saadaan pehmuste mahdollisimman yhtenä kappaleena jatkoa ja takaisinkasausta varten. Ratin kehä onkin ihan rautaputkesta tehty, joten kehän lyhennysoperaatio vaikuttaa tässä vaiheessa vielä hyvältä suunnitelmalta:
Puolien kiinnitykset ovat jotenkin päällystettyjä (tinalla tai sinkillä??), mutta magneetti tarttuu näihinkin, joten lienee ihan rautaa pohjilla.
Sitten ratti kainaloon ja metallimiehen pakeille. Suunnitelmana lyhentää puolia sentti-puolitoista, ehkä jopa kaksi senttiä. Kehä pienennettäisiin pätkimällä putkea sieltä-täältä ja lyhennettäisiin tasapuolisesti, että pyöreys säilyy. Mutta eihän se käytännössä sillä tavalla onnistukaan. Kehästä ei tulisi pyöreä ja putken liitokset olisivat mahdollisesti heikkoja kohtia.
Siirrytään metallialan ammattilaisten ehdottamaan suunnitelmaan B: poistetaan ratin kehä kokonaan, lyhennetään puolia sopivasti ja tehdään laserleikkurilla esim. 8 mm:n levystä ratille varmasti pyöreä kehä, jossa on käypäiset ulokkeet, joista saadaan kunnon kiinnitys hitsattua puolille. Laserleikkurilla saadaan samantien tehtyä pyöristykset koko kehään ja tarvittava paksuus tehdään sitten vaikka urheiluteippiä kietomalla. Paksumman kehän saisi toki tehtyä kahdesta päällekkäin hitsattavasta 8 mm:n levystä leikatusta palasta, mutta teipillä saa säästettyä painossa.
Tästä jatketaan ensi viikolla mitoittamalla ratin kehä ja tekemällä ohjelma leikkauskoneelle.